Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Böcker om grafisk produktion och InDesign

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2006-01-25 12:52

Hej!

Jag vill läsa mig till både bas- och avancerad kunskap om grafisk produktion. Är det fortfarande Grafisk kokbok som gäller när det gäller baskunskaper, eller? Vilken bok är bäst när det gäller lite mer avancerad kunskap?

Och vilken bok är bra för att lära sig InDesign?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-28 10:38
Ursprungligen av Iréne:

Hej!

Jag vill läsa mig till både bas- och avancerad kunskap om grafisk produktion. Är det fortfarande Grafisk kokbok som gäller när det gäller baskunskaper, eller? Vilken bok är bäst när det gäller lite mer avancerad kunskap?

Och vilken bok är bra för att lära sig InDesign?

Den första och viktigaste boken (min uppfattning) är det ju alltid manualen som följer programmet. Sedan är det Adobes "Allt i en bok" som innehåller övningar men manualen är universal - den täcker mer eller mindre allt och det finns inga genvägar, man måste gå den tråkiga vägen och läsa manualen. Sedan finns ju alla möjliga böcker med tips och trix men som sagt manualen, manualen och manualen. Kunskaper i "PDF för tryck" (Acrobat) är också viktiga eftersom det mesta lämnas till tryckeriet idag i PDF format. Sedan en praktik i tryckeriet skulle vara också på sin plats för att omsätta i praktiken de teoretiska kunskaper du har skaffat dig.

Hetaste tipset från en amatör:

Lek allt du kan! Har du nån grym idé så får du inte ge upp förräns du har åstadkommit det. Pröva varenda liten knapp, ruta och vad det nu månde vara mer.

Så har jag lärt mig i alla fall.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2006-01-28 11:46

Tack för tipsen! Jag brukar börja med att leka och testa för att lära känna programmet, sedan läsa manualen och sedan mer avancerad litteratur.

/Iréne

Är säker på att det är en bok du är ute efter?

Jag laddar hellre in en instruktionsvideo i datorn. Man kollar ett kapitel och kan sen sätta visningen i paus och direkt testa i programmet. En bok tenderar jag att läsa där jag inte har någon datorn. Sätter jag mig och läser framför datorn blir jag för otålig och till slut ligger boken bredvid å så leker jag i programmet istället.

Det finns många företag som säljer sådana produkter. Några exempel:

VTC Desktop Design
VTC sortiment

Lynda.com sortiment

Total Training

Sen kan du även titta in på Bokus eller liknande
Bokus sök på "grafisk"

Svenska Klickdata

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 12:59

Måste bara slå ett slag för Grafisk Kokbok! Den har ju nu några år på nacken så delen om mjuk och hårdvara kanske inte är den bästa, men det är en mycket kompetent bok vad gäller teorin bakom allt från idé till tryck på papper. Det är helt klart en bok du kan ta med och läsa på bussen mm. Komplettera med en video framför datorn som Anders Täpp tipsar om.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2006-01-28 17:55

Tack!

Nu har jag beställt Grafisk kokbok och Allt i en bok om InDesign. Så småningom lär det nog också bli en kurs från Klickdata.

I väntat på böckerna läser jag manualen och testar programmet. Ger mig inte förrän jag ska börja begripa hur det fungerar.

/Iréne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-28 18:50
Ursprungligen av Iréne:

Tack!

Nu har jag beställt Grafisk kokbok och Allt i en bok om InDesign. Så småningom lär det nog också bli en kurs från Klickdata.

I väntat på böckerna läser jag manualen och testar programmet. Ger mig inte förrän jag ska börja begripa hur det fungerar.

/Iréne

Vet inte hur det är med Klickdata men i kurser hos Batteri eller Beda - där ingår kurslitteratur såsom "Allt i en bok" i avgiften. Om jag minns rätt så ingick "Grafisk kokbok" och "Bokstaven, ordet, texten" också. Fråga de som har kurser innan du beställer boken själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 22:52

Det ska väl vara en ny uppdaterad version av grafisk kokbok på gång, annars så har killarna bakom boken startat även upp ett forum där du kan få mycket information om det mesta.

http://www.grafiskakoket.se/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-31 11:52

Glöm inte kunskaper i typografi och form, tex Christer Hellmark Typografisk handbok. Kanske någon bok av Bo Bergström eller Rune Pettersson.
Flera tips någon?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2006-02-01 12:24

Typografisk handbok har jag redan i bokhyllan och lär läsa om igen.

1
Bevaka tråden