Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Designtävling (feedback önskas)

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte höra om vad ni tycker om följande designtävling som Microsoft kör just nu.
Är det en bra idé eller inte?
Är vinsten intressant för en designer eller är det för mycket jobb och för lite uppmärksamhet?

Kolla detaljer här www.macofficereklamtavling.se och ge ev feedback här nedan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-26 13:53

Jag tycker att det är en bra idé, men...

Jag tycker att uppdragsformuleringen är för luddig, därav det stora antal bidrag som inte är så bra.
Jag gillar inte att de med högts betyg går vidare, det bästa vore om en jury valde ut de som gick till final och sedan valde en vinnare, det känns som att det är lättmanipulerat.

Jag tycker att det är en bra vinst, men ni kanske skulle lägga till pengar för täckning av eventuell fotografering eller andra bildkostnader, och kanske en chans att göra en annons 2 och 3.

Känns som att det är en tävling mest för reklamstudenter. Men jag funderar ändå på att skicka in ett bidrag

Känner lite samma sak som Mattias. Idén med tävligen är kul och priset är bra för reklamfolk. Problemet är dock att uppgiften är lite luddigt formulerad. Vad vill ni kommunicera ut med annonsen? Ska den vara på engelska eller svenska? Vem är målgruppen? osv...

Och som föregående talar säger så är det lite trist att det är en röstning som avgör vilka som går vidare. Min erfarenhet av sådanna tävligar är att de som har flest vänner, bäst kontakter på diverse forum går vidare, inte de som har de bästa bidragen. Låt en profesionell jury bedöma alla bidrag istället.

Men sammantaget tycker jag att det är en kul idé. Mer sånt!

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Min erfarenhet av sådanna tävligar är att de som har flest vänner, bäst kontakter på diverse forum går vidare, inte de som har de bästa bidragen. Låt en profesionell jury bedöma alla bidrag istället.
/M

Jag håller med. Speciellt när det går att fuska genom att deleta cookies och rösta igen. Helt värdelöst. Nån yngling som inte har nåt annat att göra kommer ju se till så att hans bidrag vinner. Hade jag vetat det hade jag inte brytt mig om att göra ett bidrag. Jag trodde det var åtminnståne en gnutta seriöst.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 23:42
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag håller med. Speciellt när det går att fuska genom att deleta cookies och rösta igen. Helt värdelöst. Nån yngling som inte har nåt annat att göra kommer ju se till så att hans bidrag vinner. Hade jag vetat det hade jag inte brytt mig om att göra ett bidrag. Jag trodde det var åtminnståne en gnutta seriöst.

hoho, det skulle ju kunna förklara varför den som leder leder.
hoppas de loggar IP eller liknande och diskar hejvilt när ett bidrag fått 2983 5:or från samma dator inom 3min.

Ursprungligen av svampmoln:

hoho, det skulle ju kunna förklara varför den som leder leder.
hoppas de loggar IP eller liknande och diskar hejvilt när ett bidrag fått 2983 5:or från samma dator inom 3min.

Problemet är ju dock att samme "tonnåring med all tid i värden" lika lätt kan sappa mellan 2000 olika proxys...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 00:18
Ursprungligen av kitesurf:

Problemet är ju dock att samme "tonnåring med all tid i värden" lika lätt kan sappa mellan 2000 olika proxys...

inte mitt gebit, så det visste jag inte att man bara kunde göra såpass lätt.
en enväldig oberoende jury vore egentligen det enda rätta.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-26 14:43

Borde man inte på något sätt också kunna se de övriga bidragen som inte ligger under "Senast inskickat" eller under "10 i topp"?

Ursprungligen av Mattias L:

Borde man inte på något sätt också kunna se de övriga bidragen som inte ligger under "Senast inskickat" eller under "10 i topp"?

Ja, det är riktigt dåligt att man bara kan se de 10 senaste och de 10 bästa. Hur ska man då kunna rösta på övriga bidrag? När ett bidrag halkar utanför "tio-i-topp" har det inte en chans att få fler röster och komma tillbaka in på listan.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 19:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är riktigt dåligt att man bara kan se de 10 senaste och de 10 bästa. Hur ska man då kunna rösta på övriga bidrag? När ett bidrag halkar utanför "tio-i-topp" har det inte en chans att få fler röster och komma tillbaka in på listan.

Testa att klicka på "Nästa tio bidrag" under "Senaste bidragen".

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-26 20:02
Ursprungligen av svampmoln:

Testa att klicka på "Nästa tio bidrag" under "Senaste bidragen".

Den fanns inte där innan.

Ursprungligen av Mattias L:

Den fanns inte där innan.

Nej, den fanns inte där tidigare. Den länken är ny.

Bra, då kan man titta på alla bidragen nu.

  • Medlem
  • 2005-10-26 19:46

En helsida i CAP & Design med det vinnande bidraget är väl att betrakta som "riktig reklam"...

Ursprungligen av Baron:

En helsida i CAP & Design med det vinnande bidraget är väl att betrakta som "riktig reklam"...

Ja, jo. Kanske. Då är det förstås svårt att tycka att grejen är ok. Varför ska så många jobba gratis åt Microsoft? Inte ens vinnaren får väl bra betalt om det inte är något man slänger ihop på någon timme.

Om Microsoft ringde upp och ville ha en helsida i CAP&Design och byrån fick fria händer... Hm. Ja nog skulle det kosta mer än en iPod nano iallafall.

Fast jag gör nog ett förslag iallfall, bara för att jag gillar att vinna.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 20:22

Den fanns där för mig tidigare i eftermiddags och fram till nu, men jag måste säga att den var ganska otydligt placerad och omarkerad. Tog ett tag innan jag själv hittade den. Tyckte först att det var väldigt få bidrag

Ursprungligen av mannen:

Jag tänkte höra om vad ni tycker om följande designtävling som Microsoft kör just nu.
Är det en bra idé eller inte?
Är vinsten intressant för en designer eller är det för mycket jobb och för lite uppmärksamhet?

Kolla detaljer här www.macofficereklamtavling.se och ge ev feedback här nedan.

Jag har väldigt blandade känslor för sånt här. Å ena sidan så är jag emot designtävlingar, eftersom det oftast är ett enkelt sätt för företag att få gratis design och på så vis urvattna vår marknad ytterligare. (Rent almännt i branschen får man liksom känslan av att ingen vill betala för formgivning längre, det ska liksom ingå i tryckkostnaden eller nåt. Vilket stör mig kraftigt.)

Å andra sidan så är det svårt att stå emot att skicka in ett litet bidrag. Det har jag alltså gjort nu. Ha!

  • Medlem
  • 2005-10-26 23:30

Jag bjuder på ett uppslag eftersom jag inte orkar göra ett helt förslag.

Men jag vill ha cred när det vinner.

Tack för många och bra kommentarer. Då detta med röstningen verkar vara det som flest ogillar kan jag ju lugna er att genom att säga att ett bidrag med "för många" röster troligen inte kommer att vara med i finalen...
MAO: Självklart går stil före antal röster när en vinnare skall koras!

  • Medlem
  • 2005-10-27 09:13

Varför då ha en omröstning alls?

Vi ville ge de som besöker sidan möjligheten att ge sin input till de bidrag som kommit in.
Det kan ha varit fel att att gå så långt som att säga att de med högst betyg går vidare till final, som ni nämt så uppmanar det kanske till "fusk"...
Så stil går före antal röster.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-25 14:58
Ursprungligen av mannen:

Vi ville ge de som besöker sidan möjligheten att ge sin input till de bidrag som kommit in.
Det kan ha varit fel att att gå så långt som att säga att de med högst betyg går vidare till final, som ni nämt så uppmanar det kanske till "fusk"...
Så stil går före antal röster.

Hur har det gått? Nu har ju tävlingen avslutats för snart två veckor sedan och ingen info om vinnare eller finalister har presenteras.

Ursprungligen av Mattias L:

Hur har det gått? Nu har ju tävlingen avslutats för snart två veckor sedan och ingen info om vinnare eller finalister har presenteras.

Vinnarna presenteras i nästa Cap&D som kommer den 13 dec.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-27 14:31

En till synpunkt till, jag tycker att kommentars funktionen är trist, folk kan helt anonymt racka ner på vad andra gjort helt ogenerat, vissa inlägg är inte roliga.

Så här tycker jag att ni borde gjort. Ett inlämningsdatum, ingen får se de andra bidragen, valt ut de 10 bästa, haft utställning med dem på sajten. Sedan låtit folket rösta fram sin favorit och ge den ett eget pris och sedan hade ni tagit fram den ni tyckte var bäst som slutlig vinnare. Efter det ställer ni ut alla bidragen på sajten.

Men det genererar kanske inte lika många klick och lika mycket trafik till sajten. Som det är nu undrar jag om ni ens behöver en annons i Macworld och Cap&Design.
/Mattias

Är inte formatet till tryckorginalet fel som ni har angivit det på sidan?
Bredden är större än höjden...

Håller med ovanstående att det är för många brister i tävlingen för att den ska kännas
seriös...

Annars gillar jag sådana här "challenges", som sagt det kan väl bara bli bättre. När kommer nästa?

/Bruno

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 23:40

någon som vet var man kan få tag på loggan i bra upplösning ?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 23:42
Ursprungligen av sebbe84:

någon som vet var man kan få tag på loggan i bra upplösning ?

de länkar till denna i tävlingsvillkoren...
http://web01.microsoft.se/portfolio/Campaign%20Banners%20and%20Advertisements/Mac%20Office%20Posters%20FY06/Office2004_logo.eps

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 09:47

ok ok thankz...såg inte den länken

  • Medlem
  • 2005-10-28 12:07

Tävlingar är väl roliga, men jag tycker att "priset" är i underkant. Inte för att det spelar någon direkt avgörande roll, men ett kontantpris, eller varor, känns schystare mot de tävlande. Då kan även ett andra- och tredjepris delas ut.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-28 12:10
Ursprungligen av stfm:

Tävlingar är väl roliga, men jag tycker att "priset" är i underkant. Inte för att det spelar någon direkt avgörande roll, men ett kontantpris, eller varor, känns schystare mot de tävlande. Då kan även ett andra- och tredjepris delas ut.

De tio bästa bidragen får ju ett officepaket, det tre bästa dessutom en iPod.

Bevaka tråden