Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon nya Sony Ericsson K750i ännu?

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-06-27 14:50
Ursprungligen av jfholm:

Är det ngn som vet hur man får K750i att fungera som modem till en Powerbook G4? Jag har Vodafone. Jag har pratat med Vodafone, SonyEricsson och Apple men inte fått ngn hjälp som hjälpt.

Det verkar ju konstigt om du pratat med SE?

Det finns anvisningar i pdf-format på deras supportsidor.

kolla här... http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=ps1_1_2_1_1&zone=ps&lm=ps1_1&pid=10242&fid=13181&esi=true

Ursprungligen av oqvist:

Det verkar ju konstigt om du pratat med SE?

Det finns anvisningar i pdf-format på deras supportsidor.

kolla här... http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=ps1_1_2_1_1&zone=ps&lm=ps1_1&pid=10242&fid=13181&esi=true

Dokumentet bygger på att man har Windows. Jag begriper inte hur jag skulle göra på Macen.

Gör såhär:
1. Ladda ner SE Scripten från Ross Barkman.
2. Installera enligt medföljande instruktioner.
3. Parkoppla Macen och telefonen. Starta parkopplingen från Macen, inte från luren. I inställningsassitenten som dyker upp, väljer du "Anslut till Internet med mobiltelefonens datansanslutning" samt "Använd en direktanslutning med högre hastighet...".
4. Användarnamn och lösenord kan vara tomt och i GPRS-CID-sträng fältet skriver du "internet.vodafone.net". I Modemmanus-rutan väljer du det script du laddat ner. Finns inte K750i så väljer du Sony Ericsson Generic eller nått sånt.
5. Klart!

Lycka till!

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Gör såhär:
1. Ladda ner SE Scripten från Ross Barkman.
2. Installera enligt medföljande instruktioner.
3. Parkoppla Macen och telefonen. Starta parkopplingen från Macen, inte från luren. I inställningsassitenten som dyker upp, väljer du "Anslut till Internet med mobiltelefonens datansanslutning" samt "Använd en direktanslutning med högre hastighet...".
4. Användarnamn och lösenord kan vara tomt och i GPRS-CID-sträng fältet skriver du "internet.vodafone.net". I Modemmanus-rutan väljer du det script du laddat ner. Finns inte K750i så väljer du Sony Ericsson Generic eller nått sånt.
5. Klart!

Lycka till!

/M

Det funkar!!! Stort tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-06-27 15:59

Underbart Martin!

Kan väl inte bli bättre!? Rena instruktionsboken!
Jag får min K750i i morgon, skall bli spännande att se hur allt funkar.

Tack!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-06-28 19:31
Ursprungligen av oqvist:

Jag får min K750i i morgon, skall bli spännande att se hur allt funkar.

Jag har INTE fått luren levererad som utlovat idag! Lurendrejeri? Haha!
Typiskt! Typiskt! Typiskt!

För andra intresserade kan jag nämna att blixttillbehöret och diverse andra tillbehör tycks även de vara lika svåra att få tag i som själva K750i!?

Bordsställ CDS-60 finns inte i butik hos Telia. De har bästa pris föresten 259 kr.

Active Case IAC-25 finns inte heller att få tag i. Utom konstigt nog i butik på Claes Ohlsson, 169 kr. Tokbilligt!

Stereohörlurar HPM-70 ??? Har jag inte hittat hos någon återförsäljare? Pris ??

Blixt MXE-60 ?? Telia har ingen i butik i varje fall. Billigast är en intenetbutik (Hallbäcks) på 295 kr.

Minneskort: SanDisk MemoryStick PRO Duo 256 MB finns billigast hos priskrig.com 311 kr
Samma firma har även 512 MB (ej i lager) för 549 kr. 1 GB finns i lager för 1.045 kr.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-06-28 22:08
Ursprungligen av oqvist:

Jag har INTE fått luren levererad som utlovat idag! Lurendrejeri? Haha!
Typiskt! Typiskt! Typiskt!

För andra intresserade kan jag nämna att blixttillbehöret och diverse andra tillbehör tycks även de vara lika svåra att få tag i som själva K750i!?

Bordsställ CDS-60 finns inte i butik hos Telia. De har bästa pris föresten 259 kr.

Active Case IAC-25 finns inte heller att få tag i. Utom konstigt nog i butik på Claes Ohlsson, 169 kr. Tokbilligt!

Stereohörlurar HPM-70 ??? Har jag inte hittat hos någon återförsäljare? Pris ??

Blixt MXE-60 ?? Telia har ingen i butik i varje fall. Billigast är en intenetbutik (Hallbäcks) på 295 kr.

Minneskort: SanDisk MemoryStick PRO Duo 256 MB finns billigast hos priskrig.com 311 kr
Samma firma har även 512 MB (ej i lager) för 549 kr. 1 GB finns i lager för 1.045 kr.

Byter man in ett minneskort så kan man köpa ett 512MB kort hos The Phone House för 599:-, kvittar vilket minneskort du byter in.

edit: skrev fel minnesstorlek

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-06-27 22:34

Detta har vuxit till att bli en låååång tråd.

Jag ska köpa en hel bunt nallar till jobbet, och undrar därför:
- Är problemet att telefonen låser sig ordnade?
- Vad heter senaste mjukvaruversionen, som i så fall löst detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 23:20

nu är jag kär

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 14:40

Samma som http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=92741

och det fungerade mkt bra!
Toknöjd med mobilen nu!

Samma här! Var drygt att komma hem med den och inte få den att funka med synken.
Men nu flyter det! Underbart!

Det verkar dock inte fungera så bra i Panther, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 16:37
Ursprungligen av Standout:

Det verkar dock inte fungera så bra i Panther, tyvärr.

http://lindmark.net/technical/osx/isync-k750i för Panther

Ursprungligen av elk:

Nä, det där fungerar inget vidare. iSync hittar inte telefonen.

Nu provade jag igen, och plötsligt hittades telefonen. Dock fungerar synkroniseringen inget vidare. iSync påstår att telefonen inte är tillgänglig efter ungefär halva synkroniseringen.

Allt fungerar för mig.
Fixade detta med synkning innan jag lämnade bort min gamla telefon till utbyte.
Helt otroligt egentligen. Till och med att koppla in USB sladden och tanka bilder till iPhoto.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-06-29 15:49

Precis vad många behövt länge. Kalas och tack för tipset.

När det gäller min mobil, K750i är den någonstans i något lager någonstans hos Postverket!??!?
Av leverantören har jag nu blivit lovad extra stort minnekort som kompensation i varje fall när den väl kommer till butiken. Vad sade jag om ”Typiskt??” Luttrad räcker inte. :/

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-06-30 20:26

Litet tips till alla som har uppdateringsnojja, det kom en ny uppdatering häromdan R1L. Finns på sonyericsson.se kräver dock Windows för att kunna uppdatera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 20:27
Ursprungligen av maccis:

Litet tips till alla som har uppdateringsnojja, det kom en ny uppdatering häromdan R1L. Finns på sonyericsson.se kräver dock Windows för att kunna uppdatera.

Ngt så där direkt som fungerar bättre/annorlunda i o m den uppdateringen...?

//mmi

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-07-01 07:25
Ursprungligen av mmi:

Ngt så där direkt som fungerar bättre/annorlunda i o m den uppdateringen...?

//mmi

Inte en aning tyvärr kamerakvaliten är tydligen fortf. inte så bra som i R1A

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-06-30 21:18
Ursprungligen av maccis:

Litet tips till alla som har uppdateringsnojja, det kom en ny uppdatering häromdan R1L. Finns på sonyericsson.se kräver dock Windows för att kunna uppdatera.

Windows?? Jag gillar inte att öppna fönster?

Ursäkta skämtet. Men det är väl självklart Mac och inget annat vi diskuterar??

För övrigt, intet nytt på min leverans!
Jag får väl gå och dra någon stackare i håret i morgon?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-07-01 07:27
Ursprungligen av oqvist:

Windows?? Jag gillar inte att öppna fönster?

Ursäkta skämtet. Men det är väl självklart Mac och inget annat vi diskuterar??

För övrigt, intet nytt på min leverans!
Jag får väl gå och dra någon stackare i håret i morgon?

Vi diskuterar mobiltelefoner i ett macforum Många har nog tillgång till nån pc och istället för o släpa med sig luren till nån butik så kan man ju lika gänra uppdatera hemma om man nu har problem (ex problem med låsningar som R1J uppdateringen fixade, sen vad R1L fixar vet jag tyvärr inte).

Funkar det bra att uppdatera via VPC?
Länk till uppdateringen?

Ang synkning så funkar det hyffsat, iCal event skapade i datorn eller telefonen synkas. Kontakter skapade i datorn och telefonen fungerar. Men om jag gör en ändring i adressboken försvinner den kontakten ur telefonen.
Visitkort skickade till telefonen synkas inte heller. 80% stöd verkar det som.

Senast redigerat 2005-07-01 09:54
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Funkar det bra att uppdatera via VPC?
Länk till uppdateringen?

Uppdateringen finns trot eller ej på SE:s hemsida: http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=ps1_1_5_7&zone=ps&lm=ps1_1&pid=10242

Sen tror inte jag det går nå bra via VPC. Andra liknande operationer brukar vara skakiga via VPC.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-01 19:30

Nu har jag den äntligen!

Efter lite försiktigt inledningsvis pillande på menyer och intällningar skall jag nu se om jag får den att funka med datorn. Skönt att äntligen ha den.

Mobilfirman gav mig endast en halsrem i kompensation?!? Men då jag surnade till och bad karln att komma ihåg vad vi tidigare kommit överens om så fick jag 20% rabatt på minneskort i varje fall. Tackar för det. En vecka utan riktig mobil räckte!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-01 22:32

Klart! Tack vare alla era tips gick det lysande!
Trevlig helg på er!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-03 01:51

Jaha, nu är det redan slut på det roliga?

Kan plötsligt inte flytta filer via bluetooth från min K750i?

Detta har hänt:
Efter att idag tagit flera bra bilder idag, ville jag hämta över dem till datorn i kväll.
De testkörningar jag gjort tidigare funkade utan några som helst problem.

Det enda jag sist gjorde med mobilen var att prova fjärrstyrningen på Keynote och desktop. Funkade delvis ganska bra, (några kommandon får jag nog justera).

Undersökte alla andra inställningar mot min egen dator.
Samt gjorde ett tafatt försök med iSync som tyvärr inte ville hitta luren??
Få återkomma till det senare.

I går kväll visade det sig att OS X 10.4.1 med Bluetooth hittar mobilen som vanligt, men så fort jag försöker bläddra i mobilens minne från min Mac stängs anslutningen omedelbart ner!?

Jag gjorde ett försök att radera min gamla inställning ”min dator” på mobilen. Och sedan skapa en ny användare, men Bluetooth bangar ändå ur? Eller är det mobilen som vägrar samarbeta?
Det underliga är att jag fortfarande kan fjärrstyra min PB från mobilen via Bluetooth????

Vad tusan beror detta på?

Jag har även sökt fellösningar via de sidor ni tipsat om och ävan sökt på apples forum för att se om det är något nytt som jag inte sett tidigare?
Jag har även försökt hitta någon förklaring i de inställningar för Bluetooth-anslutningar som jag gjort och dessutom upprepat proceduren några gånger för att ev. finna mankemanget där? Utan resultat.

Någon som har ett gott råd innan jag bankar huvudet i väggen?

Så här ser inställningarna ut i Bluetooth.
Det konstiga är att när jag alltså använder ”fjärrstyrning” från mobilen går det bra. Men så fort jag vill ”bläddra” i mobilen från min PB så försvinner anslutningen?

Senast redigerat 2005-07-03 12:39
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-03 12:37

Vad nudå? Hittade denna intressanta information?
Firmware updated! Min nya har den gamla. attans, kan det ha med mina problem att göra???

http://www.clubsonyericsson.com/forum/index.php/topic,3294.0.html

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-07-04 17:44
Ursprungligen av oqvist:

Vad nudå? Hittade denna intressanta information?
Firmware updated! Min nya har den gamla. attans, kan det ha med mina problem att göra???

http://www.clubsonyericsson.com/forum/index.php/topic,3294.0.html

Lär ju inte att skada att uppdatera, men det kräver förstås Windows eller att du lämnar in den igen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-07-04 22:49
Ursprungligen av maccis:

Lär ju inte att skada att uppdatera, men det kräver förstås Windows eller att du lämnar in den igen.

Typisk bara, att inte telefonhandlarna upplyser kunderna om detta förstås. Det finns ju nämt på SE´s support i varje fall och i deras developers forum.

Symptomen jag har märkt är att genvägarna på mobilen försvinner!?,
när jag använt Bluetooth tur och retur.
Och att Bluetooth plötsligt hänger sig, stängs ner, i Mac OS x 10.4.1 som jag nämnde tidigare.

Jag har dock redan i eftermiddags funnit lösningen, och den är verkligen enkel. En omstart av telefonen rensar minnet från buggarna och allting fungerar som det skall igen!!!!!

— Klassiskt trick som man tycker man kunde få slippa i ”Moderna Tider”!

Senast redigerat 2005-07-04 23:10
Bevaka tråden