Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför .png i st f .pdf i Tiger?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet orsaken till att Tiger ger skärmavbildningar i png i stället för i pdf, som i Panther?
png är ju ett filformat som aldrig riktigt slagit igenom, medan dock pdf är mer och mer vanligt förekommande?
Finns det några tekniska orsaker till förändringen, som jag helt missat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-08 12:25

Jag skulle väl gissa att det beror på att en skärmdump i pdf-format är något svårare att distribuera över nätet och tar större plats.

PNG är ett väldigt bra bildformat som används flitigt. Anledningen till att det inte "slagit igenom" som bildformat på webben är för att Microsoft vägrar fixa ett ordentligt PNG-stöd i Internet Explorer.

Jo, det verkar ju som en ytterst förnuftig tanke.
Lite synd för mig personligen kanske, för jag jobbar mycket med att ta skärmdumpar och lägga in direkt i InDesign när jag gör instruktioner, och det känns som att .png ger sämre bilder i tryck.
Men det är ju webben som råder, så det är nog generellt ett lyft...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 13:04

Det fanns ju program för panther för att ändra från pdf till png/gif/jpg/younameit ... finns säkert för tiger också

Jag älskar png. Tycker att det har grymt bra stöd för transparensitet. I en skärmdump som bara är en bild och inte typsnitt etc. så känns det mycket bättre med png.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 13:05

Jag har alltid tyckt det är konstigt att Apple valt PDF, eftersom det ju inte är ett bildformat egentligen och därför måste konverteras hela tiden, om man vill använda de filerna tex på webben.

PNG är ett perfekt format till det mesta tycker jag. Inte som JPEG, där all text blir suddig och ingen genomskinlighet alls kan finnas, inte som GIF, där det bara finns 256 färger och genomskinligheten är ett skämt och inte som TIFF, som tar alldeles för mycket plats och dessutom inte stöds av webbläsare för det mesta. PNG har allt: Oförstörande (?) komprimering, alfagenomskinlighet och små filstorlekar.

Borde gå att ändra med ett enkelt terminalkommando. Har för mig att det gick att ändra i Jaguar i alla fall.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 13:27

Ja, PNG är ett mycket smartare val tycker jag också. PDF "lider" av att det är mer tänkt för allmäna digitala dokument med grafik i bitmap form och vectorform.

PNG är just endast för bilder och det har fullständigt stöd för alla man behöver för självdumpar i OSX - miljontals färger, alpha-kanal och oförstörande komprimering, samt att "alla" kan läsa PNG bilder (bortsätt från att Internet Explorer på Windows dissar alphan).

TIFF eller PSD vore andra val men de har sämre stöd på andra plattformar även om vi på Macen, speciellt i OSX, väldigt bra stöd för alla tre ovan nämnda format.

Tror dock det finns en inställning för detta via terminalen eller tredjeparts-program.

Det som vore grymt är just om man kunde ta "upplösningsobereonde" skärmdumpar i OSX. Då hade PDF varit ett vettigt val. Text osv skulle kunna vara vectorbaserad.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 15:06

Det går ju dessutom bra att skapa sej en pdf från png'n

Enda anledningen jag tror Apple valde PDF i Panther bland annat varför att om man hade fler än en skärm så kunde filen lagra dumparna från båda bilder i samma fil. Jag har ingen aning om hur det fungerar nu med PNG.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Enda anledningen jag tror Apple valde PDF i Panther bland annat varför att om man hade fler än en skärm så kunde filen lagra dumparna från båda bilder i samma fil. Jag har ingen aning om hur det fungerar nu med PNG.

Det blir två bilder: Picture 1.png och Picture 1(2).png

Sedan finns det två typer av PNG. png-8 och png-24. Det första formatet har samma egenskaper och färgomfång som gif, men kan inte animeras. png-8 känns som ett lite onödigt format.
png-24 är däremot riktigt häftigt, sparar du i det formatet kan du inte bara ha en transparent bakgrund, utan också ha en steglös transparens i bilden, precis som du kan ha i en psd-fil som ligger i ett lager. Färgomfånget är också likvärdigt med en psd-fil, men filstorleken är väsentligt mindre. Och som sagt, de flesta webläsare stödjer png-24, och det är det formatet som du får dina screenshots i.

(Det har talats om licensieringskostnad för gif och jpg (vet inte om adobe egentligen äger pdf), kanske ytterligare skäl att undvika just dessa filformat.)

Ursprungligen av Olav Rust:

Och som sagt, de flesta webläsare stödjer png-24, och det är det formatet som du får dina screenshots i.

Ja, utom den lilla pytteläsaren IE, som inte fixar transparens och annat kul. :/

Ursprungligen av leenus:

Ja, utom den lilla pytteläsaren IE, som inte fixar transparens och annat kul. :/

Det är visserligen sant, men de går fortfarande att öppna, och man har väl ändå inte transparens på sina screenshots? Transparens funkar väl överhuvudtaget inte i IE, förresten? (I och med att det bara finns bra stöd för transparens i just PNG)

(Försöker inte vara provocerande, jag frågar bara. Har nämligen inte koll på IE)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 17:15
Ursprungligen av Godzilla:

Transparens funkar väl överhuvudtaget inte i IE, förresten? (I och med att det bara finns bra stöd för transparens i just PNG)

(Försöker inte vara provocerande, jag frågar bara. Har nämligen inte koll på IE)

Transparenta giffar går fint och med lite arbete fungerar även transparenta pngs[1]

V.h.
ivar

[1] http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/

Ursprungligen av ivar:

Transparenta giffar går fint

Går fint tycker jag är att ta i, men det är inte IEs fel.

Finns en ta-screenshot widget där man kan välja vilket format det ska sparas i. Funkar bra. http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=113

Jag tror de ändrat för att göra det lättare att bifoga bilder till 99mac.

Kritiken mot valet att ha PDF som format för skärmdumpar har varit väldigt stor, så det är skönt att Apple insett nackdelarna (som andra här redan förklarat), svalt stoltheten och ändrat sig.

Precis, det är ju hopplöst med transparenta giffar eftersom man måste tona dom mot bakgrunden. Vilket ju går att leva med om bakgrunden är en fast färg, men om det är en toning eller en bild så blir det ju bara skräp.

1
Bevaka tråden