Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 10.3.9

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag uppdaterade till 10.3.9 i helgen och har sen dess inte lyckats använda min internetbank.. Normalt använder jag Safari.
Banken påstår att min webbläsare ej stöds (dom har stöd för Safari upp till 1.2) samt att jag ska försöka med andra webläsare.
Har försökt med: Safari, IE, Mozilla samt Firefox..
I och med att ingen webläsare fungerar borde ju problemet vara ngt i operativsystemet.

Läste snabbt igenom vad uppdateringen innebar.. Säkerhetsupp och natverk samt safri uppdateringar...

Har sen jag bytte ifrån pc medvetet valt att inte "pilla" för mycket med operativsystemet.

ÄR det någon som har koll på vad man kan göra för att komma runt problemet?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

mvh/Magnus Klackenstam

Ursprungligen av mklackenstam:

Jag uppdaterade till 10.3.9 i helgen och har sen dess inte lyckats använda min internetbank.. Normalt använder jag Safari.
Banken påstår att min webbläsare ej stöds (dom har stöd för Safari upp till 1.2) samt att jag ska försöka med andra webläsare.
Har försökt med: Safari, IE, Mozilla samt Firefox..
I och med att ingen webläsare fungerar borde ju problemet vara ngt i operativsystemet.

Läste snabbt igenom vad uppdateringen innebar.. Säkerhetsupp och natverk samt safri uppdateringar...

Har sen jag bytte ifrån pc medvetet valt att inte "pilla" för mycket med operativsystemet.

ÄR det någon som har koll på vad man kan göra för att komma runt problemet?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

mvh/Magnus Klackenstam

Jag kan nog inte hjälpa dig, men jag har också uppgraderat till 10.3.9 och har inga problem alls. Loggade mig på banken, loggade mig in på FK med BankID. Inga problem alls.

Jag har Sparbanken Gripen med bank id inloggning..
Hmm.
Har pratat med apple men min 3mån mjukvaru support har precis gått ut..
Får väll vänta ut det här..

Men har du det där lilla java programmet som man laddar ner när du loggar in?
Vanligtvis frågar safari om jag godkänner det.. Nu kommer jag till en sida som berättar att min webläsare inte stödjs..

Ursprungligen av mklackenstam:

Jag har Sparbanken Gripen med bank id inloggning..
Hmm.
Har pratat med apple men min 3mån mjukvaru support har precis gått ut..
Får väll vänta ut det här..

Men har du det där lilla java programmet som man laddar ner när du loggar in?
Vanligtvis frågar safari om jag godkänner det.. Nu kommer jag till en sida som berättar att min webläsare inte stödjs..

Ah, jag kanske var lite otydlig i första inlägget. Jag använder Föreningssparbanken. Men när jag går in på något ställe där BankID används får jag java delen fram och skriver in lösenord som jag alltid har gjort före 10.3.9. Testade andra sajter med java inga problem. Den enda sajt där javaappet ej fungerar är DN:s sida om bostäder, när man klickar på karta. Men det funkade inte heller tidigare. Men kartan på hitta.se och eniro.se fungerar utmärkt.

Senaste security update lär fixa detta problem.

MacFixit3 skriver om detta idag, liksom igår. Javan har blivit "för bra" eller nåt...

Jag fick strul med att vissa program inte ville starta. Jag installerade om SecUpd2005-002 enligt ett av tipsen och sen hoppade allt igång igen.

Låter fint.
Ska testa det.
Var på apples sida hittar man den?

Stora javaproblem med 10.3.9 alltså... betyder det att det kanske kommer 10.3.10 ändå?

Apple tar själva upp problemet nu och skriver hur man fixar det. Man kan tydligen enkelt kontrollera om man är drabbad genom att starta terminal och skriva

java -version

Tryck enter, och felmeddelandet "Segmentation fault" ska dyka upp om man har problemet.
Läs vidare på länken till Apple, i så fall.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-19 17:46

Rigida sparalternativ

Jag har inget av ovanstående problem och Safari är helt visst rappare. En, om än liten, irriterande förändring är dock att Apple av någon outgrundlig anledning ändrat funktionen för att hämta och spara bilder från hemsidor. Ponera t.ex. att jag vill kopiera en bild på nya Imac från Apples hemsida och spara på hårddisken genom att klicka på bilden med musen samtidigt som jag trycker ned controlltangenten. Tidigare var ett av datorns frågealternativ var jag ville spara bilden genom texten: "Spara bild som..." varpå rutan där jag kunde välja var jag ville spara bilden dök upp. Nu finns inte längre denna option utan rutan konstaterar endast: "Spara bild till "WWW"". Helkorkat! Vadan detta och hur kommer jag ifrån det?

Efter uppdateringen har min PB kraschat flera gånger när jag går från vila, dvs lyfter på locket. Ingen cursor, tangentbordet helt dött, det är bara omstart som gäller.
Reparerade behörigheterna nu så får vi se, jag vet att man borde göra det efter uppdatering men det var inte tid.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-19 18:08

glunten, låter märkligt. Så här ser det ut hos mig:

Svensk version

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-19 18:22

Fortfarande inga valmöjligheter

Ursprungligen av memark:

glunten, låter märkligt. Så här ser det ut hos mig:

Men även hos dig bestämmer datorn var du ska spara, även om det i ditt fall är skrivbordet. Tidigare kom det upp en ruta med valmöjlighter.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 18:32
Ursprungligen av glunten:

Men även hos dig bestämmer datorn var du ska spara, även om det i ditt fall är skrivbordet. Tidigare kom det upp en ruta med valmöjlighter.

Tryck på option-knappen för att få option på att välja ställe!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-19 18:53
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Tryck på option-knappen för att få option på att välja ställe!

Tack! Det var ju enkelt men varför ändra från att endast behöva använda en knapp till nu två??? Helkorkat! Mycket "un-Apple"! Är det en föraning om att Apple nu ska införa en tvåknappsmus? Kan man månne återställa ordningen med någon script?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-04-19 19:13

Härligt!

Äntligen löste sig mina java-problem i Safari...

Har inte kunnat använda safari med sidor som innehöll någon form av java-applet sedan 10.3.6 - men nu fungerar det som en dans, och mycket snabbare dessutom.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-19 20:21
Ursprungligen av glunten:

Tack! Det var ju enkelt men varför ändra från att endast behöva använda en knapp till nu två??? Helkorkat! Mycket "un-Apple"! Är det en föraning om att Apple nu ska införa en tvåknappsmus? Kan man månne återställa ordningen med någon script?

Liknande idéer finns i vissa program, där File / Save byts ut mot File / Save all när man håller ner alt. Det kan ju verkar vettigt att Alternativ ger fler alternativ men personligen tycker jag bara att det rör till det. Högerklick är ju redan en genväg till kommandon, att då ha modifierare här känns onödigt krångligt. Snyggt dock att menyn uppdateras i realtid när den är öppen!

Aargh.
Har nu gjort allt folk tipsat om..
Får det inte att fungera.

Det som skrämmer mig är att Internet explorer, Fire fox och Mozilla stöter på samma problem.
Får kolla med bankens support.

Tack för all hjälp.

Ursprungligen av mklackenstam:

Aargh.
Har nu gjort allt folk tipsat om..
Får det inte att fungera.

Det som skrämmer mig är att Internet explorer, Fire fox och Mozilla stöter på samma problem.
Får kolla med bankens support.

Tack för all hjälp.

Har du provat att logga in på banken från en annan Mac med 10.3.9 installerat?

Jepp och det fungerar inte.
Pratade med Mac support i Lund som tydligen hjälper banken med macsidan av deras internetbank, dom tipsade mig att ladda ner safari 1.2 vilket jag gjorde och försökte installera.
Jag flyttade 1.3 till skrivbordet osv.. Men installeraren vägrade tillåta mig välja målskiva.. Skumt.
Banken informerade mig om att dom jobbar på problemet så det blir till att betala fakturorna över telebanken, 50 spänn /styck.. Jippi.

Tack för all hjälp.

Ursprungligen av mklackenstam:

Jepp och det fungerar inte.
Pratade med Mac support i Lund som tydligen hjälper banken med macsidan av deras internetbank, dom tipsade mig att ladda ner safari 1.2 vilket jag gjorde och försökte installera.
Jag flyttade 1.3 till skrivbordet osv.. Men installeraren vägrade tillåta mig välja målskiva.. Skumt.
Banken informerade mig om att dom jobbar på problemet så det blir till att betala fakturorna över telebanken, 50 spänn /styck.. Jippi.

Tack för all hjälp.

Intressant att Sparbanken Gripen inte byggeer på en teknik som lever vidare med nyare webbläsare. Föreningssparbankens webbsystem klarar Safari 1.3 utan vidare. Sparbanken Gripen eller utvecklarna bakom borde skärpa sig och tänka framåt. Då hade de sluppit detta problem! Detta drabbar ju alla Gripen kunder!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 12:03

Jag har ett helt annat problem med 10.3.9. Sedan jag installerade det så funkar inte Stuffit längre. Jag kör Stuffit Standard 8.0.2 och den går överhuvudtaget inte att öppna, den kraschar direkt. Någon som har samma problem? Eller ännu hellre en lösning?

Ang. Spara bilder-lösning i Safari

Ursprungligen av svinto_deluxe:

Tryck på option-knappen för att få option på att välja ställe!

Vilken himla tur att man fick reda på det - satt precis med en drös bilder huller om buller på skrivbordet tack vare denna "uppgradering" av sparningsförfarandet.

Annars så har 10.3.9 funkat fint både på en iBook G4 1GHz och en G5 2x1.8. Inga Java-problem och Nordeas internetbank funkar. Såg till att Safari var avstängt under uppgraderingen - kanske att det hjälper?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-19 18:41
Ursprungligen av glunten:

Men även hos dig bestämmer datorn var du ska spara, även om det i ditt fall är skrivbordet. Tidigare kom det upp en ruta med valmöjlighter.

Sant. Jag tolkade "Spara till WWW" som "Spara till en server på internet", vilket onekligen lät underligt!

Alt-fungerar fint. Den påverkar f.ö. även "Download linked file".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-21 13:35
Ursprungligen av glunten:

Men även hos dig bestämmer datorn var du ska spara, även om det i ditt fall är skrivbordet. Tidigare kom det upp en ruta med valmöjlighter.

En annan workaround är drag&släpp. Kräver dock att man har målmappen som ett öppet fönster. Ett annars smidigt sätt som jag gärna och ofta använder.

Festligt när man jämför så finns det fler alternativ i den engelska versionen ovan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-21 13:32
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Festligt när man jämför så finns det fler alternativ i den engelska versionen ovan

Jag vill minnas att det har funnits en sån bugg i en tidigare Apple-applikation pga den svenska språkfilen saknade den aktuella texten. Leta efter den texten i språkfilerna!

Bevaka tråden