Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med befintliga program vid uppgradering till Tiger

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Tiger ska installeras så verkar man ha tre stycken val:
- uppgradera
- arkivera och installera
- installera rent system

Om man väljer någon av de två första alternativen så följer ju alla inställningar, dokument, musik, filmer med mera med. Men vad händer med redan befintliga program man har installerad exempelvis MS office 2004?

Någon som har koll på detta?

Dom fungerar som tidigare. Vissa program kan komma att kräva en uppdatering men de flesta fungerar utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 22:11

Ett tips, välj aldrig valet "uppgradera". Blir alltid så mycket skumma småfel som antingen hänger med eller uppstår om man väljer detta alternativ. Välj helldre "arkivera och installera" samma sak men man slipper eventuella problem.

Själv så kommer jag att säkerhetskopiera formatera och installera nytt. Tar såklart längre tid men (enligt mig) så har man egen den tiden när man slipper felsöka. Ska iofs prova på en testdator och inte på min jobbdator. Känns lite för farligt just nu.

Ursprungligen av acke:

Ett tips, välj aldrig valet "uppgradera". Blir alltid så mycket skumma småfel som antingen hänger med eller uppstår om man väljer detta alternativ. Välj helldre "arkivera och installera" samma sak men man slipper eventuella problem.

Själv så kommer jag att säkerhetskopiera formatera och installera nytt. Tar såklart längre tid men (enligt mig) så har man egen den tiden när man slipper felsöka. Ska iofs prova på en testdator och inte på min jobbdator. Känns lite för farligt just nu.

Håller inte riktigt med jag brukar oftast köra med uppgradering har alltid fungerat mycket bra på en mängd olika macar och spar dessutom tid. Iofs kan ibland en ren installation vara att föredra men då beroende av att man har "hackat" sitt system med en massa småprogram som kanske inte är 100%-igt kompatibla med OSX.

Senast redigerat 2005-04-12 23:41

Jag har gjort flera uppgraderingar utan några som helst problem. Som Errol skriver behöver man mest oroa sig om man om man hållt på med massa hack och sånt skräp. Men sånt kan ju sabba en 10.x.x uppdatering också.

Själv skulle jag hävda att Arkivera och Installera är det sista alternativet och det som skapar överlägset flest problem med andra program. Uppdatera däremot brukar funka bra.

Bäst av allt är dock att bita i det sura äpplet, ta backup på allt, formatera och installera allt på nytt. Själv ser jag det som en slags katarsis

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv skulle jag hävda att Arkivera och Installera är det sista alternativet och det som skapar överlägset flest problem med andra program. Uppdatera däremot brukar funka bra.

Bäst av allt är dock att bita i det sura äpplet, ta backup på allt, formatera och installera allt på nytt. Själv ser jag det som en slags katarsis

Snickesnacke.
"Installera och arkivera" funkar perfekt på den burk jag har att labba med.
Den andra som jag inte labbar så mycket med, utan mest jobbar på, vill jag nog installera ordentligt på. För säkerhets skull. Men så här långt är det inga problem med labbarburken. Och den är det mycket gammal skit på, men den går som ett spjut ändå.
Bråka inte med acke nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 23:38

Jaha! Så ni gaddar ihop er mot mig va!
Konstigt att ni aldrig varit med om några problem på det sättet. Har massor med gånger då man fått rycka ut och fixa pga detta. Kan iofs ha att göra med haxxies.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-13 00:23

Själv skulle jag göra backup på alla dokument, formatera disken och sedan installera från scratch. Om inte annat så är samvetet rent på detta vis. Eller ja, ni vet vad jag menar.

-- Patrik

Det finns bara ett sätt att gå mellan stora uppdateringar av systemet och det är att ta backup på allt och formattera och installera ett nytt fräscht system.
Alla andra vägar är fel fel fel.

Jag hade tänkt dra in Panther på nytt i min PB till helgen men nu väntar jag tills jag får Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 09:32

När man gör en "Archive and install", arkiverar den då allt, synligt och osylnigt, som ligger i roten då, och enbart behåller användare? Vågade aldrig göra en Archive and install när jag uppgraderade till Panther just för att jag inte hade full koll på vad det faktiskt gjorde.
Vore bra med en beskrivning av processen, eller en länk till en sida som innehåller en sådan.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 17:01

Hej!
Ja, jag vill också gärna veta vad som verkligen försiggår i de båda processserna och vilka skillnader det är (mellan uppgradera och arkivera/installera). Som diskussionen har varit verkar båda vara lika bra eller dåliga och då fattar jag ingenting för det kan väl inte vara en smaksak?
/nocke/

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107120

Citat:

Mac OS X 10.2 introduces a new way to install: Archive and Install. This kind of installation automatically moves existing system files to a folder named Previous System, then installs Mac OS X again. (See tip 3.) You cannot start up your computer using the Previous System folder, nor can you "re-bless" the Previous System folder. (See tip 1.)

You may also choose to preserve your user and network settings before installing. This option automatically imports existing users, Home directories, and network settings. This also skips the Setup Assistant after installation.

Alltså- Archive and Install är i stort sett att installera en ny "systemmapp". Det som behålls av den gamla installationen (om man vill) är ens användarmapp (mail, foton, musik osv) och inställningar. Den gamla "systemmappen" flyttas som beskrivs ovan och man kan sen se om det finns några filer som installerats och behöver flyttas till det nya systemet. Typ Quicktime-plugins. Detta är en sk gyllene medelväg för att få ett nytt system utan att behöva formatera om och hålla på. Det är dock inte helt smärtfritt:

Archive and Install Does Not Preserve Some Settings
Some programs require installation after Mac OS X Archive and Install
Applications don't work after reinstalling Mac OS X
Safari may not work after an Archive and Install

Nu berör dock inte alla de artiklarna 10.3 men jag tog med dem för att visa att det finns problem man kan råka ut för.

Om man däremot uppdaterar skrivs bara befintliga systemfiler över med nya. De filer som inte uppdateras blir kvar som de var innan om inte installationscriptet är inställt att radera filer som inte längre behövs. Fördelen med detta är att allt förblir orört. Nackdelarna kan vara att filer inte uppdateras korrekt och kanske blir korrupta och att det kan lämnas kvar filer som inte behövs men som kanske stör och gör systemet instabilt.

Att jag skriver kanske så ofta beror på att ett uppdatering inte på något sätt är en garanti för problem. Jag har uppdaterat flera ggr utan problem och kommer så göra även när Tiger levereras. Oavsett vad man väljer att göra när man installerar i det här fallet Tiger så ska man vara medveten om att inga av dessa sätt är garanterat problemfria. Det absolut säkraste sättet att uppdatera är att formatera och installera på nytt men då krävs ju backup på det man vill ha kvar. Risken då är ju att man riskerar missa ta backup på nåt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 15:26

Får tacka för informationen.
Då kommer jag nog bränna min hem-mapp på en DVD, och prova en uppgradering, och ifall något skulle gå snett så har jag det viktigate i back-up.

1
Bevaka tråden