Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator vs Freehand

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boston
  • 2002-04-22 17:08

Kör OSX och Illustrator X och tycker att det är sirapssegt, min enkla fråga är om det är någon som kör Freehand under OSX och hur den känns jämfört med under OS9?

/Gurra

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gurra:
Kör OSX och Illustrator X och tycker att det är sirapssegt, min enkla fråga är om det är någon som kör Freehand under OSX och hur den känns jämfört med under OS9?

/Gurra

Jag är mycket nöjd med FreeHand 10, farten är inget att klaga på, däremot några irriterande småbuggar som märks i både X och 9an.

Vissa verktyg blir nedtonade om du lämnar programmet, kör något annat program och går tillbaka till FreeHand.

Ett exempel är genvägen Klistra in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-22 19:43

Har kört Freehand X i OS 9 under snart ett år och det fungerar bra. Har nu också testat det under OS X och finner att det fungerar tillfredställande om än segt (som det mesta under OS X)... Snarare är det systemprogrammet än applikationen som sådan som ställer till eventuella problem. Men i stort fungerar det bra och när OS X´s barnsjukdomar väl försvinner så kommer det att flyta bättre!

  • Medlem
  • 2002-04-22 19:48

Har testkört både Illustrator resp. Freehand 10 i OS X på en Powerbook G4 / 400 384 RAM. Stor skillnad i fart. Illustrator känns skitsegt och Freehand flyter fint. Däremot är det väl i slutändan mkt. av en vanesak vad man väljer.

Finns det inte en demo på båda?

Fredrik

Freehand är klart rappare en Illustrator i OS X. Jag har kört FH sedan version 7 och det är ett bra verktyg. Men Illustrator har nog mer funktioner och "godis" om man gillar sånt. Jag kör FH till svartvita tekniska enklare illustrationer, vilket jag tycker det passar utmärkt för.

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-04-23 10:49

Tack för bra input. Det är skönt att höra vad folk tycker innan man börjar ladda ner demos.

Jag är själv utbildad på Freehand men har dom senaste åren jobbat uteslutande med Illustrator och måste säga att jag tycker dom är väldigt jämnbördiga. När Freehand 7 kom kändes det som dom var långt före men Illustrator har kommit ikapp och gått om på många sätt. Det beror väl som vanligt på vad man ska göra och vad man gillar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Men Illustrator har nog mer funktioner och "godis" om man gillar sånt. Jag kör FH till svartvita tekniska enklare illustrationer, vilket jag tycker det passar utmärkt för.

Många säger att Illustrator är mer kompetent, är det bara en adopterad uppfattning, eller vad handlar det om mer konkret?

Jag är mycket nöjd med FreeHand funktioner.

  • Medlem
  • 2002-04-23 16:19

Jag har bara kikat väldigt snabbt på Freehand och inte kunnat sätta mig in i det alls. Det som jag uppmärksammade var att Freehand verkar hantera text på ett mer layout / dtp-mässigt sätt. Tror inte jag ens lyckades klura ut hur man ändrade storlek på texten genom att dra i en hörna i textrektangeln. Det verkade som om man bara kunde storleksförändra texten genom att ange storlek på tecknen. Var jag ute och simmade, eller går det bara att storleksförändra text på detta sätt i Freehand?

Hur kommer det sig förresten att Freehand känns så mkt snabbare än Illustrator?

Fredrik

1
Bevaka tråden