Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Big Bertha nere igen

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Schemalagd omstart någon gång i veckan, kanske? Onsdag morgon vid halv fyra skulle passa mig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-21 20:32



Tror inte det skulle lösa problemet. Verkar inte vara en akumulerande effekt utan snarare relaterat till någon speciell händelse (tiden mellan nedgångarna har varit ojämn) Men det är kanske värt ett försök...

Ursprungligen av Arvid:



Tror inte det skulle lösa problemet. Verkar inte vara en akumulerande effekt utan snarare relaterat till någon speciell händelse (tiden mellan nedgångarna har varit ojämn) Men det är kanske värt ett försök...

Har letat efter en tråd som mer förklarar vad som händer men inte hittat. Eller så är jag bara väldigt dålig på att söka.

Som jag fattat det så är problemet att burken tokhänger och slutar svara på nätverksanrop.
Är maskinen fryst även ifall du fysiskt försöker komma åt den? Några roliga eventloggar?
Är det bara vissa tjänster/resurser som slutar att svara?

Har du redan förklarat vad som händer och eventuella felloggar så ber jag så hemskt mycket om ursäkt om jag får en länk till det.

mvh

Sebastian

Jag ha ju iofs bara skickat en hundralapp, men glömde skriva att det rörde sig om "big bertha" uppdateringen. Märkta bara med Username och forum. (Dualrange och 99musik) Jag använde Bankgiro via internet.

Angående driften av servern så tycker jag att den är helt ok, och vill inte gärna se en flytt eller annat av 99musik, Bara min åsikt men så känner jag iallafall.

Det är inte alltid att bara uppdatare saker och ting hur som helst heller, det tar ju sin lilla tid även om man har alla delar osv. Så fortsätt med det bra arbetet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-22 15:09
Ursprungligen av bingolotto:

Som jag fattat det så är problemet att burken tokhänger och slutar svara på nätverksanrop.
Är maskinen fryst även ifall du fysiskt försöker komma åt den? Några roliga eventloggar?
Är det bara vissa tjänster/resurser som slutar att svara?

Njae, tidigare gånger har det gått fint att komma in via terminal services, men den här gången gick inte det heller. Det gick heller inte att snällt stänga av den med powerknappen (en snabb tryckning)

Så svaret är både jag och nej.

Det finns tyvärr inga logginlägg nära de kraschande tillfällena. Och inga liknande mönster innan krascherna (som jag har lyckats se iaf)

Men jag skall titta vidare på loggarna och försöka avgöra vad som kan vara galet...

Trist att en del blir sa sura och "attackerar" oss nar saker inte fungerar, vi vill bara val och gor alltid vart basta aven om vi inte ar online 24/7 och hinner svara direkt. Sa har ar situationen:

- Vi har driftproblem med BigBertha som ni har markt, nu nar sajterna som kors pa den servern blivit sa stora.

- Insamlingen har givit goda resultat, se garna har: http://bigbertha.mantaray.se

- Insamlingen var uppdaterad for en vecka sedan och savitt jag vet har det inte kommit fler bidrag men jag ska naturligtvis dubbelkolla bade bankgiro och Paypal sa fort jag har tillgang till vettigt nat. Vi har hursomhelst natt den niva vi behovde for att kopa minne och processor. PF antyder att det kommit in enorma summor men det ar inte nagot jag har markt.

- I samband med insamlingen fick vi ett "erbjudande" som forhoppningsvis leder till inkop av en Xserve G5 istallet for fler intelprylar. Det gor att vi kan ga bort ifran Windows 2000 till Mac OS X Server. Beslutet ligger hos "the big man" hos Apple just nu och jag kan inte tvinga fram nagra beslut over en natt.

- Vad jag gor med mina privata pengar (som att halsa pa min flickvan som flyttat till Australien) ar inte nagot jag tanker blanda in i denna diskussion.

Problemen kommer losa sig men det kommer sakert ta ett par veckor till. Jag tar garna emot feedback om ni har bra losningar eller vettiga forslag. Forolampningar slipper jag helst.

Jag tror fortfarande på att felet ligger i logrotate.exe som sköter loggarna åt Apache, dom verkar fan inte vara stabila.

Nu har Bertha fredagshicka igen. Tisdag som gäller nu?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:31

JAHA JA...

  • Medlem
  • 2005-03-25 22:33

Ärligt talat ...med tanke på insamling och diverse löften .. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-03-25 22:35
Ursprungligen av maco:

Ärligt talat ...med tanke på insamling och diverse löften .. :rolleyes:

Ähh chilla lite nu maco, den kommer upp på måndag igen.. Passa på att umgås med dina nära istället…

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:37
Ursprungligen av nixon:

Ähh chilla lite nu maco, den kommer upp på måndag igen.. Passa på att umgås med dina nära istället…

Han skall ut och tejpa igen brevlådan

Ursprungligen av Pär:

Han skall ut och tejpa igen brevlådan

Ja, det gör han alltid när Big Bertha är nere.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:51
Ursprungligen av Nurell:

Ja, det gör han alltid när Big Bertha är nere.

Jo, det blir så mycket skit i den annars

Ursprungligen av nixon:

Ähh chilla lite nu maco, den kommer upp på måndag igen.. Passa på att umgås med dina nära istället…

Tisdag, nixon. Tisdag.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:34

Enligt vissa domänregistreringssajter kan man t om losa domännamnet om man inte har någon giltig server online. Tänk om spindeln kollar av det just i fel tidpunkt, vad händer då?

Ursprungligen av PF:

Enligt vissa domänregistreringssajter kan man t om losa domännamnet om man inte har någon giltig server online. Tänk om spindeln kollar av det just i fel tidpunkt, vad händer då?

Det gäller NS-servrar för domänen. Har inget med webservrar eller andra A-records att göra.
dns.mantaray.se och dns2.mantaray.se svarar ju snällt, och så länge de innehåller giltiga zon-filer så har inte DNS-poliserna mycket synpunkter.
Jag hade länge en domän utan A-record t.ex. Räcker med NS, SOA och MX. MX- och NS-recorderna som ju brukar/måste? peka på A-recrods kan ju peka till A-records i helt andra domäner.

  • Medlem
  • 2005-03-25 22:51

Hallåå maco... Vart tog han vägen?? han lydde väl inte mitt råd att umgås med folk irl?, den lilla tokern…

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:54
Ursprungligen av nixon:

Hallåå maco... Vart tog han vägen?? han lydde väl inte mitt råd att umgås med folk irl?, den lilla tokern…

Äh… Han är bara genuint deppig…
OT nere och FHC förlorar, kan ju bli för mycket för vem som helst.
Å kommer sedan påskharen och skiter i brevlådan oxå ja då är måttet mer än rågat.
Han står väl på någon klippavsats och primalskriker som värst just nu, tycker faktiskt jag hör en mistlur ända här inne vid älvsborg…

  • Medlem
  • 2005-03-26 00:20
Ursprungligen av Pär:

Äh… Han är bara genuint deppig…
OT nere och FHC förlorar, kan ju bli för mycket för vem som helst.
Å kommer sedan påskharen och skiter i brevlådan oxå ja då är måttet mer än rågat.
Han står väl på någon klippavsats och primalskriker som värst just nu, tycker faktiskt jag hör en mistlur ända här inne vid älvsborg…

Så fucking sant så du vet inte

Finns annat än nätet vet ni.

*Sailor drumlar in på nattkröken och drumlar ut igen*

Det hörs ända hit.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-26 02:18

Asch det va som sjutton! Jäkligt surt! Tyvärr har den hårdhängt sig igen så dessvärre verkar det inte bättre än tisdag nästa. Ber om ursäkt å serverns vägnar. Vi håller som sagt på och jobber på en xserve, men sådant tar dessvärre lite tid att arrangera...

Så, ännu ett gott skäl att ta det lite lugnt och köra en offline-påsk

Ursprungligen av Arvid:

Så, ännu ett gott skäl att ta det lite lugnt och köra en offline-påsk

Hedniskt!

Jamen då tar vi helgledigt då!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 03:35

Visst! Själv jobbar jag i morgon, på InLife. Ni kan ju komma in och morsa om inte annat!

  • Medlem
  • 2005-03-26 03:40
Ursprungligen av PF:

Visst! Själv jobbar jag i morgon, på InLife. Ni kan ju komma in och morsa om inte annat!

Får vi köra VLT på anslagstavlan där?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 07:19

Glad påsk på er alla 99musikare! Vi ses på tisdag.

/Rillo

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-26 07:54

Här hinner det väl bli sen tisdag kväll - rent av Onsdag morgon HÄR innan offtopic funkar igen... men å andra sidan slipper ni ju bilder från Fuji/Hakone,,,,,, dit vi drar i morgon bitti...

....den Japanska motsvarigheten till offtopic kan jag inte läsa:-)))))

Den svarar på ping i allafall, serverprogramvaran som kraschat bara?

Bevaka tråden