Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man bestämma vad som är 100 % visning?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-24 16:43

Om man visar en sida i 100 procent blir det som visas på skärmen väldigt olika stort beroende på vilken skärmupplösning man har. När jag visar min sida i 138 procent blir objekten på sidan i stort sett lika stora på skärmen (1600x1200) som i verkligheten. Kan jag få quarken att visa 138 procent som 100 och 276 procent som 200? Eller kan man ge skapa tangentkommandon för vissa bestämda förstorningar?
Än så länge sitter jag med QXP 3.32 och har väldigt små förhoppningar om att det ska gå att lösa, men om det finns nån workaraound eller om det går i senare versioner vill jag gärna veta för nästa arbetsplats. (Har bara två månader kvar på kontraktet... )

Hur fungerar det i InDesign?

Det tror jag inte går, däremot finns det säkert ett kortkommando för att gå till rutan som visar förstoringsgrad, så att dud kan skriva i dina 138% där. Om jag minns rätt så har dock Xpress på Windows något liknande, men jag kan minnas fel.

Om det är någon tröst för dig så har inte InDesign den funktionen heller, men tyvärr måste jag kanske göra dig besviken och säga att det är ett treraders AppleScript att skapa en sån funktion, och självklart kan du sätta kortkommandon till det

  • Medlem
  • 2005-02-24 18:11

Jag är lika lyckligt ovetande om hur man scirptar QXP (om det nu går öht) som ID så mig kvittar det!

Känner du igen det här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=23258

olyckligt ovetande menar du, scriptning kan lösa många små problem.

Det går dock såvitt jag kan se inte att scripta i Quark. Däremot borde väl något program som QuickKeys kunna lösa det

  • Medlem
  • 2005-02-24 18:38

Gå in på "Visa" i inställningarna och välj ett lämpligt DPI-värde för din skärm. Du kan räkna ut det genom att mäta skärmen.

Jag tar inte gift på att det finns i 3.32, men kolla!

Ursprungligen av stfm:

Gå in på "Visa" i inställningarna och välj ett lämpligt DPI-värde för din skärm. Du kan räkna ut det genom att mäta skärmen.

Jag tar inte gift på att det finns i 3.32, men kolla!

Jag hade väl alldeles bestämt för mig att jag sett det där, men när jag tittar i min Tryout-version av 6.0 Passport (engelska) så kan jag inte se något sånt. Antingen är jag blind eller så tittar jag på fel ställe. Vilken version har du där du hittar det? Finns det i 6:an också?

  • Medlem
  • 2005-02-24 19:47
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag hade väl alldeles bestämt för mig att jag sett det där, men när jag tittar i min Tryout-version av 6.0 Passport (engelska) så kan jag inte se något sånt. Antingen är jag blind eller så tittar jag på fel ställe. Vilken version har du där du hittar det? Finns det i 6:an också?

My bad... det finns bara i PC-versionen. Jag använder inte den inställningen normal, men råkade sitta vid en PC. Tillbaka till ruta ett, alltså.

Otroligt att det finns något i PC-versionen som faktiskt är bättre.

Ursprungligen av stfm:

My bad... det finns bara i PC-versionen. Jag använder inte den inställningen normal, men råkade sitta vid en PC. Tillbaka till ruta ett, alltså.

Otroligt att det finns något i PC-versionen som faktiskt är bättre.

Och tänk att jag kunde slå dig på fingrarna i en Quark-fråga, haha den karamellen ska jag suga länge på

  • Medlem
  • 2005-02-24 20:43
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och tänk att jag kunde slå dig på fingrarna i en Quark-fråga, haha den karamellen ska jag suga länge på

Jag kan inte mer om Quark än mannen på gatan, så den bjuder jag gärna på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-24 18:47

Ett annat alternativ vore väl att göra tidningen i ett mindre format.
Tabloid är ju populärt.

  • Medlem
  • 2005-02-24 20:02
Ursprungligen av Macus:

Ett annat alternativ vore väl att göra tidningen i ett mindre format.
Tabloid är ju populärt.

haha, vi gör redan tidningen i tabloid. Men det påverkar iaf inte skärminställningen...

stfm: inställningen finns nånstans. Jag såg den häromdagen. (Nån vänsterhandsvariant + I. )

Det finns en sak till som är bättre på en PC: man kan växla mellan öppna dokument med alt+tab (eller vad det var. Shift+tab...?).

  • Medlem
  • 2005-02-25 09:56
Ursprungligen av Baron:

stfm: inställningen finns nånstans. Jag såg den häromdagen. (Nån vänsterhandsvariant + I. )

Äpple+I var det, ja.

  • Medlem
  • 2005-02-25 12:21
Ursprungligen av Baron:

Äpple+I var det, ja.

Det där är inte rätt inställning, tyvärr. Jag kollade i manualen, och det finns bara till Windows. Exakt vad din inställning gör vet jag inte, men jag tror att det har med utskrifter att göra snarare.

Det är i alla fall en jäkla osis att inte fler program har det som Xpress Windows har så att man kan ställa in det där, för det är en jäkla fin funktion

Kolla här, kanske ljuset i tunneln: http://www.appleinsider.com/article.php?id=610
Om/när detta kommer, borde både QXP och ID användarna till slut få det dom önskar.

  • Medlem
  • 2005-02-25 00:09
Ursprungligen av BitBLT:

Kolla här, kanske ljuset i tunneln: http://www.appleinsider.com/article.php?id=610
Om/när detta kommer, borde både QXP och ID användarna till slut få det dom önskar.

ÄNTLIGEN!

Jag har alltid tyckt att de största ikonerna i OS X var för små. Nu kan jag göra så att det bara finns tre jätteikoner på skrivbordet. Quark, Quark Classic och Quark 1.0 (av sentimentala själ).

Det har att göra med om man vill ha traditionella punkter, eller PostScript-punkter, och det skall INTE ändras till något annat än 72, såtillvida Baron inte vill ge tidningen en helt ny design förstås

  • Medlem
  • 2005-02-25 13:34

Okejrå. Jag fördjupade mig inte närmare. Nu vet jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-25 13:44

De första Macarna typ Plus, SE och SE/30 hade "digitala" skärmar som bara visade svarta eller vita pixlar. De hade dessutom upplösningen 72 pixels per tum, vilket råkar vara exakt det samma som Pica-systemet. Det innebar att storleken på skärmen blev exakt den samma som på utskriften.

Även de första nålskrivarna typ Imagewriter hade 72 dpi.

M a o så kunde man tala om riktig WYSIWYG.

Sen dess har det ju helt spårat ur med betydligt högre upplösningar på både skärmar och skrivare.

Nej, de hade 72 postscript-punkter, på en tum går det däremot 72,27 traditionella punkter. En liten, men fullt synlig skillnad när punkterna blir många.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-25 15:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, de hade 72 postscript-punkter, på en tum går det däremot 72,27 traditionella punkter. En liten, men fullt synlig skillnad när punkterna blir många.

Knappast på en skärm som bara var 9 tum på diagonalen.

(Snälla lilla du, kan inte jag få vara Messerschmidt idag?)

Ursprungligen av Macus:

Knappast på en skärm som bara var 9 tum på diagonalen.

(Snälla lilla du, kan inte jag få vara Messerschmidt idag?)

Kan du väl, jag är ju det alla andra dagar

1
Bevaka tråden