Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-ar "tynger ner" pc-nät?????

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har läst Jan-Åkes inlägg i denna tråd och förstår din frustration jämtemot it-avdelningarna. Vad jag däremot inte förstår är hur du kan kontra och skylla allt på PC-datorerna istället.

Jag sattsar min högra toffel på att nätet är felkonstruerat vilket skapar "bäjkon" (från "beaconing", en term inom Token Ring).

Upplevde i dag den första "Mac slöar ned nätverket"-grej jag varit med om.
Eller i alla fall var det något som hände som var relaterat till Macen. Eller rättare sagt iChat.

I lägenheten där jag bor finns massor med datorer. 6 är "aktiva". 3 Macar (alla kör Mac OS X, 10.3.7 för tillfället) och 3 PC (alla kör Windows XP Pro, inte med Service Pack 2).
Alla nätverkskopplade via en router (som fördelar 27 Mbps ADSL-bredband) och en 1000 Mb-switch.

Jag satt med min Quicksilver-G4 och tog emot en fil via iChat. Det gick märkligt långsamt. Efter en stund började de andra i lägenheten hojta vid sina PC-maskiner. Onlinespelet Dark Age of Camelot som de spelade började lagga rejält. De fick avsluta spelet. Jag testade att surfa in på lite olika sidor i Safari och det tog rätt lång tid innan de började laddas, men det gick. Inne på PC-maskinerna var det likadant. Segt att surfa.

Då jag stängde av filöverföringen i iChat verkade allt vara tillbaka till det normala igen. Gissa vad jag fick höra? "Mac slöar ned nätverket". "Släng ut Mac-skiten".

Testade ta emot en annan fil i iChat och då gick det fint i nätverket samtidigt som den överfördes.
Ska testa och se om problemet upprepar sig då samma fil skickas igen, men det verkar som om det var något tillfälligt knas med iChat.
Märkligt dock att det verkade påverka hela nätverket...

*Uppdatering*
Det verkar gå att återskapa!
Det är när en särskild fil skickas som det händer och den skickas från en iBook som får sin uppkoppling trådlöst från en G5a som delar ut Internetanslutningen via AirPort.
Vad sjutton kan det vara som gör detta?

Senast redigerat 2005-01-20 01:40
Bevaka tråden