Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösning på extern skärm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 15:03

Jag har en 12" Powerbook och en 40" LCD TV som har upplösningen 1280*768. Men jag har stora problem att få min lilla söta powerbook att acceptera att det finns skärmar som vill ha 15:9 (1280x768) och inte 4:3. Powerbooken vill bara lämna 1024x768 eller 1280x960.

Jag har så klart aktiverat extern skärm och inte spegling. Har provat med et CLI progg som heter cscreen som kan ställa inn upplösning på OSX via kommandolinjen, men får inte heller här nått annat änn 4:3 höjd/bredd förhållande.

Är det VGA-anslutning? Annars skulle jag kunna tänka mig att svideoporten inte stöder bredformat.
(Fast jag kan inte påstå att jag kan någonting om det).

För bredformat på extern skärm ska gå, det körde jag med hela tiden för något år sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 18:42

Nej, S-Video skal man inte köra i mer änn 720x576 och den stöder bredformat om man kör det anamorfiskt (dvs. drar upp en film i letterbos så at den fyller hela den tilgängliga platsen och sedan drar ut den när man visar den på skärmen. Phu det blev torrt...)

Jag har provat med både DVI-D och VGA men powerbooken antar hela tiden att jag vill at skärmen skal ha 4:3 bild och inte 15:9 som jag vill ha (om det skulle vara 16:9 måste jag skaffa en skärm med 1366:768, eller köra 1280x720). Antar att man kan editera nån fil djupt inne i OS X och så kan man ha vilken upplösnings kombination man vill.

1
Bevaka tråden