Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Compression Master 3.0

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-11 17:44

With the introduction of Compression Master from Popwire Technology the reliability and speed of server based video encoding is brought to the desktop. With its extensive format support Compression Master converts to and from all common formats such as MPEG-2, MPEG-4, QuickTime, 3GPP, Windows Media and Real Media.

Start from one of 80+ supplied templates, or create your own encoding settings from scratch. Group your settings together. Drop a group of multiple encoding settings onto multiple content files, and watch as Compression Master produces the requested output media for all settings and all content files in one swift operation.

Developed from scratch in native OS X code, leveraging years of expertise in video an audio processing, Popwire's codecs are blazingly fast, while delivering unsurpasse quality. Additionally, these codecs give you access to over 45 media formats, such as MPEG2, MPEG4, DV, QuickTime, 3GPP, 3GPP2 and native OS X encoding of Windows Media and Real Media.

Compression Master is built for experts of media mastering who want to focus their skill on mastering, not on repetitive file tasks.

What's new

  • Removed registration requirement for demo

  • Windows Media v9 export

  • Windows Media v9 import

  • Real SureStream support

  • Optimized speed, quality and bit rate control for MPEG-4

  • 2-pass H.263 encoding

  • EVRC codec support for 3GPP2

  • Streaming support for 3GPP2

  • Fractional frame rate filter

  • Transcoding between NTSC and PAL sizes

  • Transcoding between DV and MPEG-2

  • Improved preview

  • Support for reference files made by FCP

  • Improved GUI

  • QCELP audio codec for 3GPP2

  • VBR support for MPEG-2

  • Disable save in QT encoded files

System Requirements:

  • Apple G4 or higher

  • Mac OS X 10.3 or higher

  • QuickTime 6.5 or higher

More information and download trial: www.popwire.com

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 14:52

Nu har jag inte någon större koll på dessa program, men jag fösöker få på ytterst kort tid däremot. Om man jämför detta med Apples Compressor som kommer med FCP och DVDSP. Är det någon skillnad på dessa? Klarar denna av iMovie filer?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-12 15:52

När det gäller iMovie, som jag tyvärr personligen inte är någon expert på så måste du exportera den som en vanlig quicktimefil. Den filen som finns inbakad i projektet hanterar referenser på ett sätt vi inte stöder. Kortfattat, exportera via QT till ngt mellanformat så funkar det kanon i mastern.

Däremot så har vi bredare formatstöd än Compressor pga att vi inte är bundna av QT på samma sätt. Hjälpte det ngt?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 21:23
Ursprungligen av kent:

Däremot så har vi bredare formatstöd än Compressor pga att vi inte är bundna av QT på samma sätt. Hjälpte det ngt?

Tackar!

Det hjälpte! Ska fundra på saken. Har ca 200 filmsnuttar (reklamfilmer) i iMovie som ska konverteras om till Mpeg4. Är inte säker på vilket program som är bäst lämpat för det. Vill helst få allt i ett steg. Kan ev tänka mig att importera om allt via FCP, men helst inte använäda iMovie till att konvertera om det dock.. Då måste man göra film för film och det blir lite långtråkigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-14 17:22

En varning är att den MPEG-4 Video Encodern som finns med i QuickTime är inte bra. Oavsett vad du gör, se till att använda en annan encoder.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 07:47
Ursprungligen av kent:

En varning är att den MPEG-4 Video Encodern som finns med i QuickTime är inte bra. Oavsett vad du gör, se till att använda en annan encoder.

OK. det sk ajag ha i tankarna. Bara av nyfieknhet, vad är det i encodern som inte gör den bra?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-17 22:30

Det var ingen prioritet antar jag dom tyckte. Dom har gjort så att vem som hellst kan göra MPEG-4, men samtidigt lämnade dom en marknad öppen för företag som oss att göra mycket bättre encoders. En bra lösning tycker jag.

Den är väl snarare optimerad för hastighet än för kvalitet vill jag minnas att tom Apple nämnde nångång i och med lanseringen av MPEG-4 i QT..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 11:35

Men borde inte Apple gjort MPEG4-codecen i QuickTime bättre på att SPELA UPP alla varrianter av MPEG4? Detta kanske kommer bli bättre iom Tiger/QuickTime 6.x/7?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-21 10:28

Decodern dom har gjort är helt ok, speciellt om dom skulle få in stöd för Advanced Simple Profile (b-frames). Det är i princip ett krav för att QT ska hänga med..

Och eftersom QUicktime är till stora delar omskrivet (med stöd för B-frames b.l.a) i Tiger, så kommer vi säkert få se codecs etc som nu bara finns på Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-22 08:21

Japp, ska bli intressant att se hur dom löst det.. Tyvärr har jag inte haft tid att titta speciellt mkt på Tiger ännu. Får komma senare.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 04:00

men hur funkar det med finalcutpro´s Compressor? Går det genom quicktime? Annars- vilken mpeg4-komprimerare rekommenderas varmast till mac os x? Vill komprimera mina filmer för att lägga upp på webbsidan, min dröm är att kvaliteten ska vara jämförbar med den apple har på sina reklamfilmer och den kvalitet som blir på filmtrailersen de har osv.

Då ska du nog satsa på Compression Master eller Sorenson Squeeze, tipset är CM.

Kan motivera lite också kanske du har i Compressor dels QT som grund precis som du sa, dels har du inte alls dom inställningsmöjligheterna du har med de övriga två programmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 23:41

Compression Master eller Cleaner skulle jag rekommendera. Kör du Cleaner tror jag dock du får skrota tanken om MPEG4 och satsa på 3ivx (iofs MPEG4) eller Sorensson Video Pro.

Ska du få samma kvalité som Apple har på sin QuickTime-site får du börja filma med film och lite annat innan komprimeringen är det som avgör kvalitén

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 00:25

well, formatet var super16 skannat på filmteknik och materialet är i digibeta nu, så nog ska det finnas kvalitet för komprimerarna att sätta tänderna i.

Tack för svaret, jag ska se vad som blir av detta.

Ett annat problem har dykt upp angående färgkontroll över på pc-sidan. Någon som känner sig manad kanske?

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 01:04

www.popwire.com

det låter alltså som du i " skarpt " läge behöver ett professionellt resultat.

www.popwire.com kan du dels tanka ner en demo version av compression master. där
ingår ett stort antal professiellt degignade förinställningar, en väldigt ingående och förklarande manual, samt en quicktstart skrivern av Ben Waggoner, amerikansk komprimerings guru.

komprimeringarnas längd är dock begränsade till 20 sek.

lycka till

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 02:52

all right, ska testa compression master, squeeze och cleaner, får se vad som ger bästa resultat till slut. har ju tänkt mig en ganska stor bild, sisådär 600x400 för att vara exakt, och ganska hög bitrate. Färgerna blir jag inte klok på dock.. Ingen som varit med om liknande?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-15 18:48

Compression Master 3.0.1

Nu finns Compression Master 3.0.1 ute!

Saxat från versiontracker:
What's new in this version:

  • When opening a setting and making changes the edit marker didn't always show right status.

  • If you enabled the watermark filter but didn't apply a watermark, viewed the job in the preview and then closed the preview window a crash could occur.

  • When opening the watermark filter without applying a watermark, previewing the job may result in a crash.

  • Some files encoded with Qdesign couldn't be decoded.

  • A crash could occur when: previewing a file, closing the preview, changing the setting, opening the preview, then repeating this over again.

  • Automatic update didn't work when reloading settings changed on disc.

  • A crash could occur when trying to preview unsupported formats.

  • Automatic update didn't work when reloading settings changed on disc.

  • A crash could occur when trying to preview unsupported formats.

  • Some encodings with Windows Media 9 could create a file with wrong clip length.

  • When choosing "save as" for a setting the new name wasn't updated in the settings bar.

  • Added support for encoding according to 3GPP R5.

  • Added a Windows Media Audio sampling/bitrate guide.

  • Support for input of AVID DV formats (requires QuickTime and installed codecs).

  • Support for input of Apple DVCPro HD (requires QuickTime and installed codecs).

  • Support for file alias as source input.

Happy encoding..

1
Bevaka tråden