Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jens ställer upp i Melodifestivalen

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-16 12:37

Klart att iRiver och JOS kommer vara fotsatt stora, de har smidiga spelare som är lätta att ta med sig. Bra finesser som direktinspelning till mp3 från ljudingång, mp3 inspelning från radio och dessutom inbyggd USB kontakt som gör att enheten fungerar som USB minne också.

Finner mig road av denna blinda samling människor som bara ser iPod som den enda och bästa spelaren trots dess funktionsmässiga torftighet.

Ursprungligen av Tim:

Finner mig road av denna blinda samling människor som bara ser iPod som den enda och bästa spelaren trots dess funktionsmässiga torftighet.

Vad väntar du dig på ett forum där medlemmarnas liv till 99% består av Mac?

Jag frågar mig bara när folk ska börja inse att teknikincest inte fungerar i längden.

För övrigt är det här ett bra PR-trick från JoS.

Det är ju inte så konstigt att konsumenterna satsar på en flashbaserad spelare (trovärdiga rykten hävdar ju att Apple är på gång med en också...) med tanke på storlek, vikt, batteritid etc. För mig passar dock iPoden som handen i handsken - jag har panther installerat på den så jag kan boota från den när iBooken är gnällig, tar med mig bilder och filmer till kompisar, och har all musik jag vill (och lite till) i den - vansinnigt många Mb / Skr. Dessutom är den ju såååå snygg.

jaja inga kommentarer.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 15:15

Som jag ser det är det lite (hårddraget) som att marknadsföra B&O med Sex Pistols, om nån förstår vad jag menar...

Ursprungligen av DaPhox:

Som jag ser det är det lite (hårddraget) som att marknadsföra B&O med Sex Pistols, om nån förstår vad jag menar...

Fast skillnaden är ju rätt tydlig säkert runt 50% av alla i Apples målgrupp gillar eller respekterar U2 mer eller mindre medan Sex Pistols knappast gillas av mer än någon promille av B&Os (nån procent av Apples) målgrupp. Sex Pistols var ju dessutom en föregångare till Backstreet Boys och andra hopsatta pojkband. SP spelade ju knappt själva på den enda skiva de fick ihop. Malcolm McLaren och Steve Jobs borde iofs göra nåt ihop.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 15:40
Ursprungligen av Errol Garner:

Fast skillnaden är ju rätt tydlig säkert runt 50% av alla i Apples målgrupp gillar eller respekterar U2 mer eller mindre medan Sex Pistols knappast gillas av mer än någon promille av B&Os (nån procent av Apples) målgrupp.

Var hittar du denna statistik? Länk?

Ursprungligen av DaPhox:

Var hittar du denna statistik? Länk?

Jag skrev att U2 säkert gillas eller respekteras mer eller mindre av runt 50% av Apples målgrupp för iPod. Varför tror du Apple valde dom?

I de flesta ipods jag kollat i (ett hundratal) så har det funnits U2 låtar och de säljer ju en hel del plattor så att U2 är riktigt populära råder inget tvivel om.

Har du ett bättre förslag på en aktuell grupp som Apple kunde ha jobbat med?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 15:55
Ursprungligen av Errol Garner:

Sex Pistols var ju dessutom en föregångare till Backstreet Boys och andra hopsatta pojkband.

...& Jussi Björling var föregångare till Sex Pistols. Han sjöng.

Ursprungligen av DaPhox:

...& Jussi Björling var föregångare till Sex Pistols. Han sjöng.

Så du känner inte till Sex Pistols historia? Dåtidens utan tvekan mest spekulativa band(kanske någonsin).

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 16:01
Ursprungligen av Errol Garner:

Så du känner inte till Sex Pistols historia? Dåtidens utan tvekan mest spekulativa band(kanske någonsin).

(Jätte-OT): Nej.

Ursprungligen av DaPhox:

(Jätte-OT): Nej.

Malcolm MCLaren behövde ett band för att sälja sina kläder så han satte ihop/stylade Sex Pistols och hyrde in lite studiomusiker som spelade på den enda "riktiga" plattan de släppte han visstte att ett band som retar folk till max ger bra publicitet. Kanske därifrån Jens fick idén till att börja sjunga?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 16:09
Ursprungligen av Errol Garner:

Malcolm MCLaren behövde ett band för att sälja sina kläder så han satte ihop/stylade Sex Pistols och hyrde in lite studiomusiker som spelade på den enda "riktiga" plattan de släppte han visstte att ett band som retar folk till max ger bra publicitet. Kanske därifrån Jens fick idén till att börja sjunga?

Det kanske var så Jobs tänkte också, men de slog slint...Mac-fansen gillade det !? Precis som med ALLT Jobs tar sig för ;).

Ursprungligen av DaPhox:

Det kanske var så Jobs tänkte också, men de slog slint...Mac-fansen gillade det !? Precis som med ALLT Jobs tar sig för ;).

Gammal myt att allt Jobs gör applåderas och gillas till 100%.
Mac-fansen gillar definitvt inte alls allt Jobs gör som t.e.x. att lägga ned Newton och att ta fullt betalt för uppdateringar av OSX. Många gillade ju inte heller original iPod lanseringen.
Däremot så är ju iPod-U2 alliansen grymt bra , eller vilken annan grupp skulle de ha valt?

Ursprungligen av DaPhox:

Som jag ser det är det lite (hårddraget) som att marknadsföra B&O med Sex Pistols, om nån förstår vad jag menar...

Inte jag. Vad menar du egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 16:19
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Inte jag. Vad menar du egentligen?

Tyvärr går det inte göra mycket tydligare än det exemplet jag gav...

Ursprungligen av DaPhox:

Tyvärr går det inte göra mycket tydligare än det exemplet jag gav...

Ok, lika bra för mig att lämna tråden och känna mig korkad eftersom jag ser faktiskt fler gemensamma nämnare mellan Apple och B&O och U2 än mellan B&O och Sex Pistols.

jag tycker det är pinsamt.

  • Avstängd
  • 2004-11-16 16:06

Jag tycker det låter fint. Svänger som tusan gör det också.

Elgiganten skall börja sälja iPods med start i början av nästa år.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-16 17:23
Ursprungligen av mannen:

Elgiganten skall börja sälja iPods med start i början av nästa år.

Bättre sent än aldrig! Synd att de inte börjar innan julruschen. Vi får hoppas att de inte får ut 2 st ipods till varje butik som de sen låser in i ett glasskåp i nåt hörn, som det varit med Sibas iPod-försäljning hittills...

Ursprungligen av akesson:

Bättre sent än aldrig! Synd att de inte börjar innan julruschen .

Elgiganten har ju viss erfarenhet genom sitt systerföretag PC-City som säkert sålt några tusen ipods i Sverige senaste året.

JOS påstår just nu att de har en spelare i 24K guld. Har svårt att tro att den är i 24 K guld. Detta låter som bondfångeri. Ni har väl alla sett lampor och ljusstakar där det hänger lappar med 24K. Då man tiitar lite extra så ser man att det också står att det är pläterat. M.a.o man behöver nåt milligram guld för att förgylla ett föremål av denna storlek eller så har man rullat bladguld på den.
Om det nu skulle vara så att den är i rent guld så är det idioti att använda 24 K. Guld som i det närmaste är rent är alldeles för mjukt för att användas till nyttoföremål och smycken.

Jag har precis lämnat in en JOS spelare som är hel svart. Spelaren är mindre än ett år gammal. Har tyvärr inte sparat kvittot. Fär se om Jens är villig att fixa den...

Ursprungligen av Micke W:

JOS påstår just nu att de har en spelare i 24K guld. Har svårt att tro att den är i 24 K guld. Detta låter som bondfångeri. Ni har väl alla sett lampor och ljusstakar där det hänger lappar med 24K. Då man tiitar lite extra så ser man att det också står att det är pläterat. M.a.o man behöver nåt milligram guld för att förgylla ett föremål av denna storlek eller så har man rullat bladguld på den.
Om det nu skulle vara så att den är i rent guld så är det idioti att använda 24 K. Guld som i det närmaste är rent är alldeles för mjukt för att användas till nyttoföremål och smycken.

en ipod i guld låter ju stenhårt. hip hop världen kommer ta den an med storm.

  • Avstängd
  • 2004-11-16 20:38

Tänk om Jens hade hetat Rutger eller Åke istället. Eller Algot. Algot of Sweden. Biskfried of sweden?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 00:16
Ursprungligen av fitzy:

Tänk om Jens hade hetat Rutger eller Åke istället. Eller Algot. Algot of Sweden. Biskfried of sweden?

Jens of Sweden får mig att tänka på Tom of Finland.

  • Avstängd
  • 2004-11-16 20:40

iPingpong. (soon in a pocket near you)

JoS säljer importerade spelare med sin egen branding. Du och jag kan göra samma sak. Med exakt samma spelare, och samma mjukvara. Dom gör ej heller HD baserade MP3 spelare.

Apples ipod är även här i Sverige störst på HD baserade MP3 spelare.

petsematary -> Kan hålla med faktiskt. Men å andra sidan sa många (ink mig) att Ipod skulle fetfloppa.

DivX är MPEG4 video från ett företag som heter DivX Networks. Dvs inget speciellt mot någon annan MPEG4 encoder från ett andra företag. Sedan så säljer ju inte dom spelarna så jäkla bra heller (dom portabla MP3/Videospelarna). Dom är dessutom jäkligt klumpiga. Visst kan man få in MPEG4 SPVP0, eller 3GGP i en mojäng i iPods storlek (Dvs liten processorkraft) + allat annat som krävs. Men frågan om man vill ha en långfilm i en sådan kvalité som du får på en 3G telefon?

Jag tror nog att Apple sonderar marknaden, och har ständiga marknadsundersökningar. Och hitintills så har dom ju lyckats mer än väl får man väl säga på MP3 marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 23:11
Ursprungligen av Christopher Anderton:

JoS säljer importerade spelare med sin egen branding. Du och jag kan göra samma sak. Med exakt samma spelare, och samma mjukvara.

Precis som HP gör med iPod.

Bevaka tråden