Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hittar jag inte "Skivavbildning"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av någon anledning finns inte programmet Skivavbildning på din dator längre. Jag hittar det inte heller på mina Panther-skivor, och inte på Apples supportsidor.

Var kan jag få tag på det?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 10:41

Integrerat i Skivverktyg numera

Kan någon förklara för en nybliven switcher vad detta är? Skivverktyg och skivavbildning.

Skivverktyg är hårddiskverktyg, som du kan använda till att radera, partitionera mm. Du kan också använda det till att göra skivavbildningar (discimage (.dmg)) som programmet Skivavbildning gjorde i OS 10.2.

Ursprungligen av RoggaHa:

Kan någon förklara för en nybliven switcher vad detta är? Skivverktyg och skivavbildning.

Skivavbildning: Man skapar en imaginär skiva på hårddisken.

Du kan skapa imagefiler (.dmg) av mappar också, och lösenordsskydda dem.
mycket praktiskt om man vill gömma program eller filer.

Man skapar helt enkelt en tom mapp, Ger den ett namn och ger den ett "svårt lösenord" när du sedan har fått upp en image ( den vita ) på skrivbordet drar man det man vill gömma dit.

För att sedan dölja drar man den vita avbilden till papperskorgen, kvar har du den xxx.dmgfil du skapade. För att komma åt din "hemliga" mapp får du klicka på den igen och ge lösenordet.
Du kan lägga till eller ändra inne i den vita avbilden på skrivbordet.
När du är klar "slänger" du den i papperskorgen.

Var bara rädd om din xxx.dmgfil, lägg den i din Usermapp Dokument eller liknande.

Senast redigerat 2004-11-05 16:04
Ursprungligen av Tobias:

Integrerat i Skivverktyg numera

Aha, jag misstänkte nästan det.

1
Bevaka tråden