Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mail.app: konvertera pop3 låda till imap

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett antal POP3 konton som egentligen borde vara IMAP (mest så att jag har dom på servern med), hur bör man gå tillväga få att emigrera alla sina (lokalt) sparade pop3 mails till att ligga i imap?

Räcker det med att jag byter inställningar för kontot till imap (tror man måste plocka bort det först, och sen lägga till det igen) och sen synkar mail.app automagiskt de lokala mailen mot servern eller hur går man tillväga?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 09:10

Det bästa är väl att skapa ett nytt IMAP-konto och sedan kopiera tillbaka all POP-mail till servern. På så sätt blir du av med ev. skräp.

Funkar fint som Schuckert skriver men jag är nyfiken på vad det är för "skräp" som man blir av med...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 10:03
Ursprungligen av [email protected]:

Funkar fint som Schuckert skriver men jag är nyfiken på vad det är för "skräp" som man blir av med...

Du vet, sådant där allmänt bôs som alltid ligger och stör funktionen i programmet.
Skämt åsido. Det är alltså inget specifikt, bara en känsla. Nytt och fräscht. Lite som nya bilen kontra den nylackade bilen. De ser nya ut båda två, men det är renare i den ena av dem.

haha, givetvis ska det ju vara så enkelt!

... bara jag som krånglar till det för mig själv, tack!

hmm, lite jobbigt blir det ändå, eftersom min mail.app inbox består av minst 6 olika kontons inboxar, lite jobbigt att hålla isär meddelande ifrån de olika konton...

synd man inte bara kan säga till mail att byta från pop till imap för kontot och sen synkar den rätt allting.. :/

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 14:14
Ursprungligen av johan dansk:

hmm, lite jobbigt blir det ändå, eftersom min mail.app inbox består av minst 6 olika kontons inboxar, lite jobbigt att hålla isär meddelande ifrån de olika konton...

synd man inte bara kan säga till mail att byta från pop till imap för kontot och sen synkar den rätt allting.. :/

In med hela skiten i IMAP-lådan, slå på kolumnen "Till" och sedan kan du sortera på den ordningen

Dra bara över respektive POP-mapp in till IMAP så ska väl det bli nya mappar där med samma namn...

jaaaa.

Värt att notera är att om man tar bort ett konto i mail (blir tvungen för att kunna byta till IMAP), då raderas alla mail för det kontot.. Tur jag tog en backup innan!

åh fy fan vilket helvetes jobb!

har aldeles för många mail som är sorterat på ett dåligt sätt och för många regler, nånting lär ju bli skruvad utav detta.. :/

1
Bevaka tråden