Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: 10.4 kommer att heta "Tiger"

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 14:36

När vi ändå är inne på bonnkatter så varför inte "OSX 10.4 Maine Coon"?

Kolla länken så förstår ni varför:
http://www.verismocat.com/htmscripts/leo-guinness.htm

Ja, en huskatt som väger drygt 16 kg och är över 120 cm lång, visserligen världens största, men en normalstor ligger väl på ca 10 kg och 100 cm!

Ursprungligen av mrubenson:

Hade inte 10.2 Server Tigger som arbetsnamn?

(Tror det stod så i Mactracker...)

Jo det har du rätt i. Vet inte om Mactracker är nåt som Apple själva är involverade i. Men mycket riktigt det sår då. Hmmmm....konstigt om de skulle plocka ett namn som de redan har haft.
Där fick du min å tänka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-03 17:58

Mac OSX 10.4 Kosmoskatt,,
En katt som kan se in i framtiden och som hjälper doctor snuggles och hans vänner.Kosmos katten bor i ett flygande tefat, brukar vara vid fru Kattamors stora kattsjukhus

kanske kan det vara nått,, ..

OS X Catbus

"Neko no basu" gör nog succe i Japan (är det ngn här som sett "Totoro"?)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-05 10:54

Ett fleranvändaroperativ borde heta Siames...

Kattbussen tar flera passagerare! Den har dessutom pälsklädd inredning. Det är annat än nollor å ettor det :-?

Här är en bild förexten:

http://www.totoro.org/images/nekobasu.jpg

Kul! Tänka sig att ryktessajterna kanske rent av har trovärdiga källor ibland...

Coolt!

Ska bli mycket spännande att se vad Tiger (eller som Leftrustle heller skulle kalla den: Le Tigre ) har att bjuda på. Fast nu kanske det är dags för en ny tråd, nu är det är bekräftat. (Rykten - vad kommer den att innehålla, Nyheter - det är bekräftat).

Hoppas att vi får samma känsla av "wow!" den här gången! Så att man inte kan motstå att köpa det senaste.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 15:29
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Hoppas att vi får samma känsla av "wow!" den här gången! Så att man inte kan motstå att köpa det senaste.

Hoppas inte

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-04 15:26

Tiger... hmm, låter inte lika fint i mun som Cougar eller Lion. Varför inte Gepard?
En snabb sökning på susning avslöjade följande kattarter:

Arter

* gepard
* jaguar
* katt
* lejon
* leopard
* lodjur
* panter
* puma
* tiger

Undrar om 10.5 blir "Lion" eller "Gepard".
Tiger associerar jag mest med Nalle Puh, och det gör det hela löjligt. Jag antar dock att man byter associasionsbanor i sinnet så småningom.

kul! undra vad Tiger har... jag menar, Panther är en rätt komplett version av OS X. kan inte komma på några brister som jag absolut tycker Apple borde ändra eller fixa.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

kul! undra vad Tiger har... jag menar, Panther är en rätt komplett version av OS X. kan inte komma på några brister som jag absolut tycker Apple borde ändra eller fixa.

Panther är ett otroligt OS, men jag kommer på ett par saker jag vill se:

* Förbättrad Dock med inbyggda separators, möjlighet att pinna den till vissa hörnen, kunna välja färg / transparens, extremt mycket snabbare pop-up menyer (som också fungerar med mouse over)

* iChat som ändrar storlek på kontaktlistan efter antal kontakter som är online

* Papperskorg på skrivbord och i Finders sidovy

* När man klickar på namnlisten i ett program ska fönstret döljas på samma sätt som i OS 9

* En liten avinstallerare som ser till att rensa upp eventuella småfiler som blir kvar efter en avinstallation

* Möjlighet att ställa in vad Finder ska ge en förhandsvisning på i kolumnvy (tror det finns fler som stör sig på att QuickTime försöker ansluta till Apple så fort man markerar tex en .avi)

* Inbyggt backupverktyg (dina bokmärken, iCal, adressbok etc..), antingen till iPod eller annan extern enhet

Ett par av dessa punkter kan man fixa själv med tredjepartshacks, men det hade varit trevligt om Apple själva kunde fixa det så man slipper hacka OS:et.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-04 15:36

* Utökat Expose kanske? Musgester för att göra fler/nya smarta fönsterfunktioner?
* Smart backup på ipod?
* Utökat handikappsstöd?
* Stöd för nytt airport 100mbps?

...och självklart optimerat för nya G5-powerbooks med inbyggd superdrive som standard, med brödrost, inbyggt ethernet hub, två DVI-out, 48 timmars batteritid, airport super extreme, och utökat stöd för intelligenta bluetooth-kylskåp.

vet inte om det finns...men...det hade varit bra med en möjlighet att jobba mot en "ram-skiva" så att man slipper använda HDn. Ex. sitter med Powerbook - arbetar med ett stort dokument (Indesign) om man kan lägga hela dokumentet i RAM. Eller med film...lägg filmen 800 MB på ramskivan och spela upp därifrån - då slipper ju HDn jobba och batteritiden håller längre...

kanske inte har med OSet att göra :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 16:13

tur att man inte är allergisk mot katter..

  • Medlem
  • 2004-05-04 16:30

Bara man inte får någon koppling till gamla tyska tanks?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 16:46

Heter 10.4 Tiger måste väl ändå 10.5 heta Lion !?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-04 17:16
Ursprungligen av Miwa:

Heter 10.4 Tiger måste väl ändå 10.5 heta Lion !?

Äsch, en slätt jättekatt med hårdrocksfrilla från 80-talet. Nej, Tiger går inte att toppa. Jag tror att de byter spår från och med 10.5.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 21:01
Ursprungligen av hugin:

Äsch, en slätt jättekatt med hårdrocksfrilla från 80-talet. Nej, Tiger går inte att toppa. Jag tror att de byter spår från och med 10.5.

Du kanske har rätt. Med tanke på att ett lejon är större och långsammare än en tiger vore det rätt kul, hehe. (eller har jag fel!?)

----> Sundevall: Angående papperskorgen i sidovyn, gör så här:
Sök efter .trash, och lägg till alternativet att visa enbart osynlig objekt. Du får kanske fram flera objekt, men man ser vilken som är papperskorgen i sin användarmapp. Dra den från sökresultaten till sidovyn. Nu har du en ful mapp som heter .Trash där. Öppna papperskorgen genom att klicka på den i Dock, och välj sedan "Visa info" så kan du kopiera ikonen från info-fönstret och klistra in den i det infofönster du får upp när du markerar den i sidovyn.

Jag vet inte om man sedan kan döpa om den till papperskorg i sidovyn utan att skapa problem eller göra den synlig i hemmamappen. Jag har nyss gjort det här, så jag kan inte garantera att det inte leder till några problem, men det borde det väl inte?

Edit: såg först senare det där om tredjepartshack, så det här med papperskorgen kanske du har fixat på något sätt. Jag håller med om att det vore trevligt att få se de funktioner du nämner direkt i OS X. Det ska bli spännande om det kommer igång lite mer rykten om vad Tiger innehåller, men förut har det väl talats om röststyrning och lite mer luddigt om funktioner från Linux.

en lista på kattnamn apple kan använda för 10.5

Varför inte Ocelot eller Fishing Cat?

Jag vill ha 10.5 Perser

Vad kan vara nytt i Tiger tror ni?

Jag skulle vilja att det fans så som Solaris och Linux har. Fler desktops att switsha mellan. Jag vill nämligen inte ha ett extraprog. för det. Är det nån som håller med?

Ursprungligen av St Anger:

Jag skulle vilja att det fans så som Solaris och Linux har. Fler desktops att switsha mellan. Jag vill nämligen inte ha ett extraprog. för det. Är det nån som håller med?

Jo, jag vet många linuxanvändare som verkligen vill ha det.

Fast många tycker att det går utmärkt att köra Desktop Manager som har bra funktioner och är open source. Det är bara att ladda hem och dubbelklicka på programmet så har man flera skrivbord, inte så farligt mycket extraarbete.

Inte mycket har läckt ut om 10.4 Tiger ännu, det är ytterst få som fått veta något utanför de innersta kretsarna hos Apple. Och de få som fått veta något har fått veta det i enskilda möten där de skrivit på NDA (förstås). Allt detta enligt en artikel från Apple Insider. Men det lilla dom fått hör är intressant och något som jag och många andra gillar att höra; 10.4 kanske får ett nytt filsystem med bra metadata-hantering. Hoppas det stämmer!

Bevaka tråden