Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4.5 släppt

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya iTunes verkar fint...

...men någon får gärna förklara vad knapparna i denna dialogruta innebär:

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 20:14

Fattar inte, laddar ner och får ett blankt blad som symbol på skrivbordet som heter iTunes4.5.dms. Provar att öppna med stuffit men det går inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 10:46
Ursprungligen av Ulf Boström:

Fattar inte, laddar ner och får ett blankt blad som symbol på skrivbordet som heter iTunes4.5.dms. Provar att öppna med stuffit men det går inte.

Döp om filenändelsen till .dmg istället. Då ska det fungera.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 11:06
Ursprungligen av acke:

Döp om filenändelsen till .dmg istället. Då ska det fungera.

Tack för tipset. Jag startade en egen tråd med samma fråga och fick samma tips. Det fungerade. Återstår bara frågan om varför det blir ett s?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-29 11:09
Ursprungligen av Ulf Boström:

Tack för tipset. Jag startade en egen tråd med samma fråga och fick samma tips. Det fungerade. Återstår bara frågan om varför det blir ett s?

Bra fråga. Här blev det inte ett s.

En snubbe med Windows-versionen har jämfört med andra lossless-format. Jag kände av egen erfarenhet till Shorten och FLAC sedan tidigare men att det fanns så många format för detta visste jag inte...

http://web.inter.nl.net/users/hvdh/lossless/lossless.htm

Apple Lossless är näst sämst på att trycka ihop filen och någonstans mitt i på hastighet.

Kan man "dela med sig" av sin musik på samma vis som med version 4.0? I 4.2 så gick det som bekant inte, och jag gissar att samma gäller för iTunes 4.5. Bra om någon hade koll på detta innan jag instalerar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-29 01:34

Varför heter den här versionen 4.5 när förra versionen hette 4.2?

Och vet någon hur "party shuffle" fungerar? Hur väljer den ut låtarna? Är det helt slumpmässigt? I sådana fall, vad är fördelen mot att bara spela låtar ur hela samlingen?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 07:29

både party shuffle och print-funktionen är fantastiska! äntligen!

Men att musiken fortsätter spela vid användarbyte är mest störande när man inte kan stänga av musiken från det andra användarkontot...

Intressant, det verkar som om iTunes 4.5 har skruvat åt kopieringsskyddet så de program som släppts för att knäcka det (som FairTunes) inte längre fungerar.

Undrar förresten varför inte Apple valde att följa FLAC-standarden utan skapade ett eget lossless-format... "Not invented here"-syndromet?

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant, det verkar som om iTunes 4.5 har skruvat åt kopieringsskyddet så de program som släppts för att knäcka det (som FairTunes) inte längre fungerar.

Undrar förresten varför inte Apple valde att följa FLAC-standarden utan skapade ett eget lossless-format... "Not invented here"-syndromet?

Jaha, om dom har skruvat åt kopieringskyddet så borde det även svara på min fråga angående om man kunde dela med sig av sin musik som i version 4.0. Och jag antar att svaret är nej....

Att Apple skapar egna format är inte konstigare än att Microsoft gör det samma. Apple driver knappast någon moder Teresa verksamhet här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 10:33
Ursprungligen av Adrian B:

Undrar förresten varför inte Apple valde att följa FLAC-standarden utan skapade ett eget lossless-format... "Not invented here"-syndromet?

Kan det inte vara så att Apple ser en fördel i att ha ett eget lossless-format så man måste använda sig av iTunes för att koda dem. FLAC finns det ju massor med program som kan eller kommer att kunna koda.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 10:46
Ursprungligen av acke:

Kan det inte vara så att Apple ser en fördel i att ha ett eget lossless-format så man måste använda sig av iTunes för att koda dem. FLAC finns det ju massor med program som kan eller kommer att kunna koda.

Huvet på spik

Ursprungligen av whoami:

Att Apple skapar egna format är inte konstigare än att Microsoft gör det samma. Apple driver knappast någon moder Teresa verksamhet här...

Fast det handlar ju knappast om det, eller hur? Apple gör en stor grej av att stödja standarder på många fronter, med citat som detta som exempel:

The Mac is standards based, too. Not only does the Mac support proprietary standards from other software companies, it also supports open standards that the entire computing community embraces. As a computer scientist, you’ll rely on these standards to get your job done. Why use a platform that resists them when you can use one that embraces them instead?

Eller som det här:

“We want our Internet-based IT solutions to work everywhere, no matter what,” says Patrick Junkroski. “So it’s always been very important to us that the Internet remains standards-based. I mean real standards, W3C standards, not Microsoft standards.

Ovanstående exempel är inte direkt relaterade till musik, men även Apples snack om MPEG4 och ACC brukar handla om standarder. Om man är en förepråkare av att använda standarder så kan det tyckas konstigt att Apple inte väljer det denna gång också.

Men det kan ju förstås finnas bra och vettiga skäl till det också, det var därför jag från början ställde frågan om varför dom valde det. Kanske finns det problem (tekniska, juridiska mm) med FLAC?

Ursprungligen av acke:

Kan det inte vara så att Apple ser en fördel i att ha ett eget lossless-format så man måste använda sig av iTunes för att koda dem. FLAC finns det ju massor med program som kan eller kommer att kunna koda.

Jo, fast om det ändå är lossless så finns ju all kvalité där och då borde det ju utan problem gå att konvertera det till andra format för den som känner för det. Det är ju inget kopieringsskydd som måste brytas eller något liknande. Och om Apple var mån om att hålla kvar folk i iTunes borde dom inte ha AIFF som alternativ, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 14:32
Ursprungligen av Adrian B:

Ovanstående exempel är inte direkt relaterade till musik, men även Apples snack om MPEG4 och ACC brukar handla om standarder. Om man är en förepråkare av att använda standarder så kan det tyckas konstigt att Apple inte väljer det denna gång också.

Men det kan ju förstås finnas bra och vettiga skäl till det också, det var därför jag från början ställde frågan om varför dom valde det. Kanske finns det problem (tekniska, juridiska mm) med FLAC?

Kan det kanske vara så, att FLAC inte med lätthet låter sig spelas upp på en iPod? Att hårdvaran har begränsningar, alltså.

Apples lossless går ju bevisligen att spela upp på poden och det är ju ett rimligt krav från Apples sida. Detta skulle i så fall hänga ihop med att codecen har sämre komprimeringsgrad. Vi vet ju att högre komprimeringsgrad ställer högre krav på den maskin som ska spela upp. Nu låter det som om jag bara försvarar Apple men ska ju undvika misstänksamma tolkningar, som filosoferna brukar säga...

Ursprungligen av arru:

Kan det kanske vara så, att FLAC inte med lätthet låter sig spelas upp på en iPod? Att hårdvaran har begränsningar, alltså.

Apples lossless går ju bevisligen att spela upp på poden och det är ju ett rimligt krav från Apples sida. Detta skulle i så fall hänga ihop med att codecen har sämre komprimeringsgrad. Vi vet ju att högre komprimeringsgrad ställer högre krav på den maskin som ska spela upp. Nu låter det som om jag bara försvarar Apple men ska ju undvika misstänksamma tolkningar, som filosoferna brukar säga...

Jag var mest bara nyfiken, men sedan dess har ju detta diskuterats en hel del och vissa saker tyder på att Apple kanske följer MPEG4-standarden för lossless och har bara satt ett eget namn på det.

Huromhelst så är du tvungen att uppdatera din iPod för att den ska kunna spela Apples lossless-codec.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 15:16
Ursprungligen av Adrian B:

Huromhelst så är du tvungen att uppdatera din iPod för att den ska kunna spela Apples lossless-codec.

Dessutom fungerar det bara på dock-ipodarna - just den funktionen saknades i uppdateringen till de äldre modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 13:35
Ursprungligen av Adrian B:

Jag var mest bara nyfiken, men sedan dess har ju detta diskuterats en hel del och vissa saker tyder på att Apple kanske följer MPEG4-standarden för lossless och har bara satt ett eget namn på det.

Huromhelst så är du tvungen att uppdatera din iPod för att den ska kunna spela Apples lossless-codec.

Asså, jag menade att iPoden är kapabel att spela upp det. (att formatet inte är alltför krävande)

Vore ju bra om Apple höll sig till MPEG4, den AAC som används (minus FairPlay) är väl också MPEG4-standard?

Titta vad Ny Teknik har att säga om Apples lossless:

Citat:

Kanske Apple planerar att börja sälja Lossless-kodad musik via Itunes Music Store. För många som i dag köper låtar därifrån är inte riktigt nöjda med ljudkvaliten när de bränner egna cd-skivor för att spelas upp i hemstereon. Men med Apple Lossless blir ljudkvaliteten densamma som i en köpt cd.
.
Det skulle förmodligen öka intresset för att köpa nätmusik för dem som både vill fylla sin Ipod och lyssna i stereon.
.
Om Apple ska börja sälja musik i Lossless-format måste det kompletteras med ett kopieringsskydd. Annars säger skivbolagen nej. Det kan vara anledningen till att Apple utvecklat en egen teknik och inte använder exempelvis det fria systemet Flac som saknar skydd.

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant, det verkar som om iTunes 4.5 har skruvat åt kopieringsskyddet så de program som släppts för att knäcka det (som FairTunes) inte längre fungerar.

Undrar förresten varför inte Apple valde att följa FLAC-standarden utan skapade ett eget lossless-format... "Not invented here"-syndromet?

Om du läser mitt första inlägg i denna tråd så ser du att AAC finns som lossless från MPEG4 standarden.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Om du läser mitt första inlägg i denna tråd så ser du att AAC finns som lossless från MPEG4 standarden.

Och? Det är alltså så att Apple Lossless encoder följer denna standard alltså? Det framgår inte av ditt inlägg...

Ursprungligen av Adrian B:

Och? Det är alltså så att Apple Lossless encoder följer denna standard alltså? Det framgår inte av ditt inlägg...

Jag utgår ifrån att dom har med Dolbys encoder som inkluderar Lossless AAC enligt standard. Då dom har kört på Dolbys AAC encoder innan. Så det skulle förvåna mig om dom hade hittat på något eget av något som redan finns i standarden.

Alla verkar ju förutsätta att det är något Apple har hittat på själva. Vilket det visserligen kan vara. Men det är ju större chans att dom följer standarden.

VA?? Du skämtar? Funkar det? Anledningen till att jag inte kan öppna iTunes på andra konton är just för att jag kör med shared folder. Detta måste testas!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 11:54
Ursprungligen av Leftrustle:

VA?? Du skämtar? Funkar det? Anledningen till att jag inte kan öppna iTunes på andra konton är just för att jag kör med shared folder. Detta måste testas!

nix.. inget skämt.. har kollat o testat ett par gånger nu.. det funkar.. shysst funktion.. den bästa tycker jag..

Fast det är fortfarande skitsamma av flera anledningar:

1. Vill att om jag lägger till en skiva, så ska den dyka upp även i sambons bibliotek. Då måste jag fortsätta med shared folder-lösningen.
2. Om jag har musik igång, så kan inte sambon stänga av den. Vilket gör funktionen ganska värdelös.

Men annars är det bra att man slipper stänga av iTunes så fort sambon vill ha igång det på sitt konto...

Edit: Fast det funkar ju inte med shared folders... Hmmmm. Hur fan ska man göra nu? Ett Applescript som uppdaterar biblioteket en gång i veckan, funkar det kanske?

Edit2: Nope, det funkade inte, för det går inte att uppdatera biblioteket utan att förs ta bart alla låtar, sen lägga till dem igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 12:42
Ursprungligen av Leftrustle:

Fast det är fortfarande skitsamma av flera anledningar:

1. Vill att om jag lägger till en skiva, så ska den dyka upp även i sambons bibliotek. Då måste jag fortsätta med shared folder-lösningen.

hmm.. förstår inte riktigt..
om du lägger till en skiva..(och har din musik utdelad) så dyker den ju upp i "din musik" när sambon startar itunes..
iofs så är man ju begränsad till den andras playlists när det gäller ordningen på musiken va?
eller kan man blanda musik från det egna och andras (shared) bibliotek i spellistor?

förressten så kan man dela ut bilder via iphoto på samma sätt.. har det gått innan??
//j

  • Avstängd
  • 2004-04-29 12:29

Lossless äger ^^

Ursprungligen av iGnu:

Lossless äger ^^

Men är det verkligen "Lossless"?

Med det menar jag fullständigt (100%) oförstörande komprimering i förhållande till orginal AIFF.

Tveksam...

Jupp !

Ursprungligen av whoami:

Men är det verkligen "Lossless"?

Med det menar jag fullständigt (100%) oförstörande komprimering i förhållande till orginal AIFF.

Tveksam...

Om det heter Lossless så måste det väl ändå vara just det, alltså lossless?

Bevaka tråden