Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länkar i InDesign

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man blir ju förbryllad...
Jag har börjat köra lite mera ofta med InDes i OSX, och det har inträffat en del märkliga grejor...
Följande har hänt 4 gånger:
Sitter hemma och jobbar i InDes i en G4 med OSX.
Lägger över hela mappen med färdigt dokument + alla texter o bilder som länkarna går till i iBooken (9.2)
Kopplar upp iBooken på jobbets nät för att provprinta på laserprintern.

Får beskedet att alla bilder o texter måste länkas om!!!

I och för sig inget problem, för automatiken fixar det, men VARFÖR håller inte länkarna???

På rent jeeekelskap har jag testat med att senaste två gångerna göra exakt samma dokument i gamla goa PageMaker (6.52) och Quark (3.32), stoppat in dem i iBooken, kopplat upp på jobbet osv osv...
Inget problem alls!

Det är inga idiotstora dokument, bara 8-12 sidor.
Ingen skillnad om jag lägger bilder som eps, tiff, eller rent av jpg... ingen skillnad om jag lägger många eller få textfiler och/eller bilder...
Alltid detta retsamma "Måste länkas om..."
Fasicken... jag börjar känna mig som en nybörjare som skickar bara dokumentfilen till tryckeriet...

Nån som har ett tips ??

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-03 11:46

Skulle tro att det har med att länkarna inte är relativa till dokumentet, utan de är absoluta. Dvs att sökvägen blir *:Macintosh HD:Mapp:Mapp:Bild istället för Mapp:Bild.

Prova att Lägga bilderna i samma mapp som dokumentet. Det brukar lösa länkningen med Xpress-dokument.

Tack för tipset Kalle, men det funkade tyvärr inte det heller.
Jag lade alla bild- och textfiler inte i egna undermappar, utan i samma mapp som huvuddokumentet, men det kom en retsam uppmaning att länka om i alla fall...

Jag fick från annat håll ett tips om att kanske dokumentet måste packas före flytten, men lika illa då... "...måste länkas om..."

Det besynnerliga är att idag inträffade exakt samma sak för två av mina elever, dvs jag bad dem flytta sina arbeten från sina vanliga arbetsstationer till ett par andra, och fortsätta jobba där, och då fick de också uppmaningen att länka om.

Och då var både ursprungliga datorn och den mottagande G4-or med 9.2, i samma rum... med bara 10 m ethernet och en switch emellan...

Mysko-mysko...
"En bliver ju raxt förbryllader..."

  • Medlem
  • 2002-10-03 21:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Tack för tipset Kalle, men det funkade tyvärr inte det heller.
Jag lade alla bild- och textfiler inte i egna undermappar, utan i samma mapp som huvuddokumentet, men det kom en retsam uppmaning att länka om i alla fall...

Jag fick från annat håll ett tips om att kanske dokumentet måste packas före flytten, men lika illa då... "...måste länkas om..."

Det besynnerliga är att idag inträffade exakt samma sak för två av mina elever, dvs jag bad dem flytta sina arbeten från sina vanliga arbetsstationer till ett par andra, och fortsätta jobba där, och då fick de också uppmaningen att länka om.

Och då var både ursprungliga datorn och den mottagande G4-or med 9.2, i samma rum... med bara 10 m ethernet och en switch emellan...

Mysko-mysko...
"En bliver ju raxt förbryllader..."

Jo, men det är ju ganska enkelt att uppdatera alla filerna. Markera alla länkar med varningstriangel och klicka "Uppdatera". Det tar sammanlagt inte mer än högst 10 sekunder.

Rätta mig om jag har fel!

/Ulf A

Jovisst... det var ju det jag skrev...


"I och för sig inget problem, för automatiken fixar det, men VARFÖR håller inte länkarna???"

Men de´ e´ ju kul att veta VARFÖR....

Min teori... (jag har själv stött på detta på jobbet)

InDesign känner att något inte riktigt är som förra gången och vill göra användaren medveten om ev förändringar.

Jag skulle välkomna en inställning i preferences som sa "Always auto update links" eller något sådant.

  • Medlem
  • 2002-10-06 14:17

InDesign fungerar på precis samma sätt som Quark, med den skillnaden att den behöver ha de länkade bilderna redan när den ska rita upp dokumentet på skärmen. Quark börjar gnälla först när man skriver ut, pga av att Quark sparar förhandsvisningar i dokumentet som länkas till de riktiga bilderna när man skriver ut.

Precis som tidigare sagts, så beror det på att man av någon anledning valt att använda sig av absolut filstruktur.

En absolut filstruktur med inbyggd intelligens dårå... man behöver ju inte peka på var filerna ligger efter flytten. Det räcker att klicka update.

Nja... Absolut eller relativ filstruktur har nog ingen betydelse i detta fall. I ett av testen såg jag till att sökvägens olika hierarkier hade exakt samma benämningar i två olika burkar, helt identiskt på alla nivåer, men kravet på omlänkning dök upp i alla fall.
Besynnerligt...

Man börjar ju undra hur många automatiska upplänkningar InDes klarar. Jag har bara gjort smågrejor i InDes ännu, högst 12 sidor, med cirka 25 bilder och 40 textsnuttar och tvekar lite inför tanken att sitta med ett jättedokument där automatisk länkning inte pallar...?
Anders, ungefär hur stora dokument har du kört?

[ 06 Oktober 2002, 21:32: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

  • Medlem
  • 2002-10-06 22:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Jovisst... det var ju det jag skrev...


"I och för sig inget problem, för automatiken fixar det, men VARFÖR håller inte länkarna???"

Men de´ e´ ju kul att veta VARFÖR....

Ja, det skrev du ja! Såg inte upp där. Det är mycket man skulle vilja veta varför om när det gäller programvaror som krånglar och datorer som krånglar.

Jag har kommit till den (desillusionerade) slutsatsen att det inte är någon mening med att bry sig utan bara hitta ett sätt att komma runt problemet.

Skulle jag i jobbet (tryckeri) vilja veta varför skulle det inte bli mycket tryckt på det tryckeriet.

/Ulf A

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
...Anders, ungefär hur stora dokument har du kört?

Har kört enbart inDesign de sista två åren och det värsta jag varit med om i länkväg är att jag får peka ut första bilden, sen hittar den resten själv.

Jag kör just nu en 100 sidig prislista med ca 800 länkar. Den kan jag lägga på min pocketdrive och flytta fram å tillbaka mellan jobb å hempul. Jag har 3 mappar med bilder. EPS, Svartvita och Färg. Jag får browsa fram till första bilden för varje mapp sen hittar den resten själv.

Kalas, Anders!
Då vågar jag ta språnget...

1
Bevaka tråden