Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV-kamerors format

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag har förstått saken rätt så leverera Digibetan okomprimerad video. Stämmer detta och vad kallas detta format? Vilka andra kameror gör det och vilken skillnad får man på kvaliteten mellan detta och exempelvis mini-DV? Är kvalitetsskillnaden ( om man talar om generationsförsämring) jämförbar med snålkodning för ljud?
Läste en artikel om Chromakeying att omkomprimerad video lämpade sig bäst för ändamålet. Men en DigiBeta har jag fått för mig är ruggigt dyr. Var köper man bäst proffskameror i Sverige, och vilka andra format kan vara intressanta (miniDV, DV, DV-Cam).

Någon som är väl insatt i de olika komprimeringarna får gärna redogöra lite för deras egenskaper!

Vänligen

Jont Olof

  • Medlem
  • 2004-02-06 20:20

Jag är inte expert på Digibeta men kan ge lite info iaf.
Den komprimerar 2:1 i DCT, alltså bild för bild eller bara I-frames, ungefär som DV fast med 90Mb/s istället för 25. Som DV bygger det på MPEG-2 i ngn form. Fördelen vid key är att digibeta använder mer information ( upplösning i praktiken) i färgerna jmf med DV som blir blockig.

En kamera som jag tycker verkar intressant är Panasonics nya Pro50 som har stöd för FireWire, nästan Digibeta men man behöver inga dyra kort utan kopplar bara in den i Firewire och kör som vanligt i FCP, kameran ligger dock kring 500.000 kr men är billigare än Digibeta. Jag har varit sugen på att hyra en sån men har inte hittat nån i Sverige som hyr ut den ännu, den är rätt ny.

Ursprungligen av Jonne:

Jag är inte expert på Digibeta men kan ge lite info iaf.
Den komprimerar 2:1 i DCT, alltså bild för bild eller bara I-frames, ungefär som DV fast med 90Mb/s istället för 25. Som DV bygger det på MPEG-2 i ngn form. Fördelen vid key är att digibeta använder mer information ( upplösning i praktiken) i färgerna jmf med DV som blir blockig.

En kamera som jag tycker verkar intressant är Panasonics nya Pro50 som har stöd för FireWire, nästan Digibeta men man behöver inga dyra kort utan kopplar bara in den i Firewire och kör som vanligt i FCP, kameran ligger dock kring 500.000 kr men är billigare än Digibeta. Jag har varit sugen på att hyra en sån men har inte hittat nån i Sverige som hyr ut den ännu, den är rätt ny.

Låter väldigt intressant! Vad kan en pryl för 500 laxar kosta att hyra per dag?

/JO

Är inte proffs, men inte sjutton är väl DV MPEG-2-baserat?

Vad jag förstår är det ingen skillnad på MiniDV och DV teknik- eller kvalitetsmässigt.
Men vad är skillnaden på MiniDV/DV och DVCAM? Samma bild och ljud men med mer redigeringsinformation, eller?

  • Medlem
  • 2004-02-06 21:58

Nejj, den kostar ju bara $25000! Skitbilligt ju.
Runt en 2% av inköpspis tror jag man brukar ta i dygnshyra. Filma som faan och logga under natten...

http://www.panasonic.com/pbds/subcat/Products/cams_ccorders/f_AJ-SDX900.html

JM:
Jopp, det är i princip MPEG-2 men bara med sk. I-frames. Det är inte MPEG-2 eftersom det inte följer std men algoritmerna är snarlika. DV är alla i samma kvalitét, det skiljer bara i bandhastighet.

edit:
Jag tror det var den kameran jag tänkte på, men jag hittar inte FW-info. Iaf så tycker jag att det är intressant med hela 50Pro linjen eftersom de funkar direkt mot macen om de har FireWire.

Om det då är samma kvalitet mellan olika DV-typer, varför finns de? Varför vill man att banden ska gå olika snabbt? Nån extrainformation måste man väl lagra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 23:21
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Om det då är samma kvalitet mellan olika DV-typer, varför finns de? Varför vill man att banden ska gå olika snabbt? Nån extrainformation måste man väl lagra?

DVCam kamerorna snurrar snabbare. Du får inte högre upplösning eller bättre bild, men du lagrar informationen på en större yta (således) vilket enligt Sony gör den stabilare och driftsäkrare med mindre risk för droppade frames mm. Det går in ca 40 min DVCam material på en 60 min miniDVkassett.

Som vanligt handlar det om olika utvecklare till de olika formaten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 23:48

Här är en länk som kort berättar om de olika DVformaten, och en jämförelse av dem.

Bra läsning!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 15:05

Här finns en prislista hos en av kamerauthyrarna:
http://www.ljud-bildmedia.se/kamera/kamerapaket.htm

1
Bevaka tråden