Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande G3-skärm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När min gamla G3-a (blåvit) gått i ett par timmar får skärmen noja... Slår av-slår på, slår av-slår på. Efter vila en kvart och omstart funkar det i cirka en halv timme, sedan börjar eländet igen, slår av-slår på, slår av-slår på. Vila, omstart, funkar en halvtimme osv osv. Aldrig upplevt något liknande.
Provade med två andra skärmar, och allt funkade felfritt.
Vad i hela friden...???

  • Oregistrerad
  • 2001-12-15 23:59

Det låter som om någon värmekänslig komponent i skärmen håller på att gå sönder. Nu kan jag inte säga mer precist vad som är på väg att ge upp, sorry. Om det inte är något i dator, men det är mindre troligt. Om du har tillgång till en dator till kan du prova sätta skärmen till den andra dator för att se om problemet kvarstår.Om det kvarstår även på den dator vet du iaf om det är skärmen. Kanske ingen hjälp direkt men lycka till iaf.

Jodå, jag har kollat med ett par andra burkar också, och skärmen får samma hysteriska blinkande på dem...
Det känns ju dumt att köpa ny skärm, om det är någon småsak, för bilden är fortfarande både skarp och färgtrogen, så om någon har ett tips om vilken komponent det kan vara som trasslar, vore jag tacksam.
Det mesta i skärmen, bortsett från själva bildröret, är ju småpryttlar, och borde väl inte kosta så värst mycket...?
Så här i jultider så går kosingen åt rätt snabbt ändå...:-)

Hade samma problem med min Apple Studio Display 17" och kan dessvärre säga att den totaldog efter ett par veckor med ett trevligt sprakande och gnistrande.

Det var visst "moderkortet" i den som brann. Så om nån saknar nån annan del finns det...

Citat:

Det mesta i skärmen, bortsett från själva bildröret, är ju småpryttlar, och borde väl inte kosta så värst mycket...?

För mig blev det billigare att köpa ny än att reparera.

Attans...!
I morse tvärdog den... svartsvartsvart...
(dock utan något fyrverkeri...)
Inte mycket att hoppas på alltså...
Tack i alla fall!

1
Bevaka tråden