Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac redaktionens första intryck av Power Mac dual G5

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Förstår inte... Varför vill man in och pilla i datorn när den är påslagen ??

För att bland annat stanna fläktarna vid elaggregatet, många G5:or lider av att en av fläktarna är väldigt högljudd. Ville se om min också var det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 14:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Går du från 7k2 till 10k kommer du få lägre accesstid (och troligtvis lite bättre STR också) medan att gå från en disk till två i RAID-0 inte ger någon praktisk accesstidförändring men däremot, med rätt RAID-kontroller, mycket högre STR.

Är låg accesstid eller hög STR viktigast för dig?

(STR = sekvensiell läs- och skrivhastighet)

Tack för förklaringen. Tyvärr behöver jag hjälp. Vad är skillnaden? Sekvensiell läs- och skrivhastighet vs. accesstid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 14:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
...medan att gå från en disk till två i RAID-0 inte ger någon praktisk accesstidförändring men däremot, med rätt RAID-kontroller, mycket högre STR.

Vad innebär rätt RAID-kontroller? Räcker OSX inbyggda?

Helst ska man ju ha en "riktig" hårdvarukontroller men det verkar inte finnas så många som fungerar med MacOS X. I många servrar sitter det ett RAID-kort med flera Ultra320 SCSI kanaler och 128MB (eller mer) cache vilket snabbar upp saker.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 21:03

Hur blir det med ljudnivån om man köper två western digital 10.000 rpm med raid 0 ? Kommer det inte att låta mer då ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-21 21:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Trevlig, men som sagt, vad har du kört för inställningar?

Vore kul att se hur G5an står sig mot även PC vad gäller 3D och Maya. Kan någon köra denna testscen så vi ser hur Apple har lyckats.

http://zoorender.com/html/benchmark.htm

Som jämförande gjorde jag en rendering på min AMD 2000+
768Mb Ram GF4Ti 128Mb... Tog 1.45 min... (maya 5.0)

What about G5??? borde landa på .30 med dual 2:a...

Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Hur blir det med ljudnivån om man köper två western digital 10.000 rpm med raid 0 ? Kommer det inte att låta mer då ?

Snabba diskar låter bara härligt

jag tycker inte min dual G5 är speciellt tyst. den hade def. inte hörts i ett kontorslandskap, men hemma på kammaren susar det på ungefär som min gamla dual 533a - kanske aningen tystare.

räcker det inte med att raida 2 stycken SATA 7200 8MB cache? det borde väl sätta fart på hårddiskprestandan ändå

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 23:57

Var det inte andra som märkte att Martin Belak hade en rätt udda maskin?? Min LCII borde stå sig väl med hela 16 MHz!
Martin skrev:
För att köra Safari, Word och på sin höjd enkel bildbehandling i Photoshop kommer min nyligen beställda PowerBook G4 1,25 MHz fungera utmärkt till."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fiddler
Var det inte andra som märkte att Martin Belak hade en rätt udda maskin?? Min LCII borde stå sig väl med hela 16 MHz!
Martin skrev:
För att köra Safari, Word och på sin höjd enkel bildbehandling i Photoshop kommer min nyligen beställda PowerBook G4 1,25 MHz fungera utmärkt till."

1,25 MHz kommer man längre än vad man tror med!

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 09:07

Skulski: Du kan väl sätta något i fläkten när datorn är avstängd, och sedan starta. Eller vill du stanna den "live" så att du hör skillnaden?

Till er som diskuterar raid ihop med tex. Powermac G5. Raid-0 är väl mjukvarubaserat utan controller? Men går det verkligen att boota datorn från RAID-O diskar? Om jag minns rätt så läste jag någonstans att det inte går. Men ni kanske hade tänkt boota från en extern FW disk?

  • Medlem
  • 2003-11-23 02:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag får min Dual G5 maskin på måndag, och då blir det nog en hel del matlab och mathematica testkörning gjord.

Jag är väldigt nyfiken på testresultaten ifall du har hunnit göra några tester med Matlab.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-29 02:35

Jobbar du mycket i matlab själv? Om du gör det får du gärna skicka över en fil så skall jag testköra den. Jag pysslar med enklare beräkningar, men framför allt diagram i matlab. Jag arbetar med det i stort sett dagligen men känner mig trots allt lite novis.

Mathematica har ja ej fått tillfälle att testköra ordentligt, men det är bara en tidsfråga innan det sker. Jag har ej fått någon direkt användning för det i skolan än sålänge (läser teknisk fysik på kth, första året).

  • Medlem
  • 2003-11-29 13:35

Ja, jag jobbar med Matlab lite grann. Jag kan skicka några filer över till dig som du skulle kunna testa. Ska bara leta reda på några lämpliga filer så återkommer jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-29 18:11

Sure thing. Skicka över bara så skall jag klocka dem och se hur fort det går. Det känns betydligt rappare här hemma än på skolans Spark maskiner iaf.

Annars finns det matlab benchmarks att hämta. Prova den här t.ex:

http://www.sciviews.org/other/benchmark/Matlab2.m

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-12-02 23:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Annars finns det matlab benchmarks att hämta. Prova den här t.ex:

http://www.sciviews.org/other/benchmark/Matlab2.m

Ciryon

Tusen tack Ciryon. Det var vad vi behövde.
Fast det behövs en fil till för att kunna genomföra hela testet. Den fanns på samma webbsida så det var inga problem.

Ok cal,
Då gör vi som Ciryon har föreslagit.
Ladda nerMatlab2.m och gcd2.m. Matlab2.m-filen använder sig av gcd2.m-filen så den behövs med.
Kör Matlab2.m-filen i Matlab och posta sedan en skärmdump eller data från testet här.

Här är min skärmdump.

  • Medlem
  • London
  • 2003-12-03 04:43

P4 2.4 GHz, 1 GB, några program igång men inaktiva (iTunes pausad tex)

  • Medlem
  • 2003-12-03 09:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
P4 2.4 GHz, 1 GB, några program igång men inaktiva (iTunes pausad tex)

Glömde jag nämna att testet jag postade kördes på en PowerBook G3 500 MHz (Pismo). Ville bara jämföra med en PowerMac G5.

Till Moderatorerna: Förvisso har de senaste inläggen viss relevans med trådrubriken men om ni tycker att de behöver en egen tråd får vi väl flytta de till ex. "Matlab i G5 - benchmark".

  • Medlem
  • 2004-05-09 14:51
Ursprungligen av 3OPAH:

Glömde jag nämna att testet jag postade kördes på en PowerBook G3 500 MHz (Pismo). Ville bara jämföra med en PowerMac G5.

Till Moderatorerna: Förvisso har de senaste inläggen viss relevans med trådrubriken men om ni tycker att de behöver en egen tråd får vi väl flytta de till ex. "Matlab i G5 - benchmark".

Nu har jag startat en Matlab benchmark -tråd.

  • Medlem
  • London
  • 2003-12-03 09:25

Och jag vill jämföra med datorn jag sitter på nu, dessutom är det säkert kul för andra att se hur en G5:a står sig mot en PC.

En egen tråd är nog ingen dum ide...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 20:47

Jag märker att jag inte riktigt följt upp den här tråden fullt ut. Nu har jag iaf. läst och testat matlab filen på en Dual G5, 1.5GB RAM, OSX 10.3.1 under X11. Här kommer resultatet:

Vi kan väl bara konstatera att Matlab under X11 knappast är särskilt optimerad för G5 processorn. Men det gick ju skapligt iaf.

  • Medlem
  • 2003-12-06 00:43

He he, ... jag vet Matlab är inte optimerad för Mac på något sätt men det är rätt kul att se resultaten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 01:11

Jo, precis. Den var ju ngt. snabbare än SP P4 2.4GHz iaf. Det lär väl knappast ligga i deras intresse att optimera matlab för G5 heller. Det är säkerligen fler användare på PC sidan och *NIX sidan.

Som en ganska tung användare av Matlab måste jag bara instämma med att Matlab är mycket bättre optimerat för x86 processorerna. Detta gör att jag altid kör programmet på vår 2x3 GHZ Xeon linux server vilket gör att det flyter på ganska bra. Dessutom har det inget stöd för multipla processorer vilket är trist. Annars är det dock ett strålande program.

Men det var ju inte detta som tråden gällde så jag är ganska off topic. Ledsen för det ...

  • Medlem
  • London
  • 2004-05-09 14:33

Men å andra sidan så fethänger sig en PC (Windows, inte linux så klart) när man kör matlab, i mitt exjobb kör vi allt på min Mac eftersom det knappt går att använda PC'n när man kör tunga simuleringar. På min mac märks det inte ens att båda processorerna går på fullt ös, Finder är hur lättjobbat som helst ändå. DET är en ganska stor skillnad...

  • Medlem
  • 2004-05-09 14:49

jb, jämför gärna ditt inlägg högst upp med första inlägget i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 19:03

Jag har en G5 DP 2.5 1.5GB RAM.

Tillägg till mitt första inlägg:När jag startade Logics mest krävande demosång så tycker jag att man kunde förväntat sig en snabbare fönsterhantering då den sega till sig rätt rejält.

Att kunna klistra och klippa i audio som om det vore midi är målet om du förstår vad jag menar, och detta med fullt av mjukvarusamplingar och diverse igång.

Vart borde jag lägga ljud respektive program ifall jag köper en extra HDD?, och ä G-raid att föredra?

Tack...

Bevaka tråden