Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av adress@mac:

Köpte också och fick lev igår kväll med Bring. Inte mycket färg att välja på - silver. Priset helt ok 9650kr. Skall packa upp idag.

Har fortfarande inte hunnit packa upp. Men i helgen skall det bli. Har i alla fall dragit av förseglingen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-18 23:23
Ursprungligen av Gäddnos:

Kingston Nucleum. En USB-hub som faktiskt har en ledig USB-C port efter att både dator/ipad och laddaren för power delivery är ansluten.

Är du fortfarande nöjd? Måste köpa ytterligare en Hub.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-19 07:33
Ursprungligen av xms67:

Är du fortfarande nöjd? Måste köpa ytterligare en Hub.

Nej inte alls nöjd. Jag la den på ett bra ställe och nu hittar jag den inte, så jag har inte ens hunnit prova den.

Ursprungligen av Gäddnos:

Nej inte alls nöjd. Jag la den på ett bra ställe och nu hittar jag den inte, så jag har inte ens hunnit prova den.

Händer mig allt oftare än jag gillar

Fick dessa 3 tre dagar tidigare än vad Amazon.se utlovade via gratis frakt med PostNord.
Den lilla svarta saken är ett GoPro fäste med 1/4" skruv för andra mindre vanliga kameror.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-21 16:10

Köpte denna, lite kul men onödig (som det mesta):
https://www.amazon.se/FLIR-435-0006-03-Värmes...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-21 23:26
Ursprungligen av kenjon:

Köpte denna, lite kul men onödig (som det mesta):
https://www.amazon.se/FLIR-435-0006-03-Värmes...

Prylar är fantastiska. Jag tänkte först att den sådan där skulle ju vara cool(!), men sen såg jag priset..?. Tänkte då att han måste ha en väldans nytta av den där för att betala fyra papp... Insåg sedan att vad gäller prylar kan vi ju betala summor som verkar helt galna i andras ögon, men är helt självklart i ens egna.

Vad ska du använda den till? För trots allt, det är ju inte en enkel liten leksak som man testar ett par gånger och sedan glömmer bort. Du skriver lite onödig, men någon huvudanledning antar jag du har?

Ursprungligen av kenjon:

Köpte denna, lite kul men onödig (som det mesta):
https://www.amazon.se/FLIR-435-0006-03-Värmes...

Jag har den äldre versionen där man stoppar i iPhonen i ett case... 8-10 år tror ja. En av anledningarna till att jag behållt min lilla iPhone iaf.

Ursprungligen av xms67:

Prylar är fantastiska. Jag tänkte först att den sådan där skulle ju vara cool(!), men sen såg jag priset..?. Tänkte då att han måste ha en väldans nytta av den där för att betala fyra papp... Insåg sedan att vad gäller prylar kan vi ju betala summor som verkar helt galna i andras ögon, men är helt självklart i ens egna.

Vad ska du använda den till? För trots allt, det är ju inte en enkel liten leksak som man testar ett par gånger och sedan glömmer bort. Du skriver lite onödig, men någon huvudanledning antar jag du har?

Så är det

Jäkligt bra om man söker värmeläckor etc runt fönster mm mm.
Blir också cool bilder om man plåtar porträtt, men lite låg upplösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-21 23:40
Ursprungligen av CekariYH:

Jag har den äldre versionen där man stoppar i iPhonen i ett case... 8-10 år tror ja. En av anledningarna till att jag behållt min lilla iPhone iaf.

Så är det

Jäkligt bra om man söker värmeläckor etc runt fönster mm mm.
Blir också cool bilder om man plåtar porträtt, men lite låg upplösning.

Har du någon porträttbild du kan visa?

Ursprungligen av xms67:

Har du någon porträttbild du kan visa?

Haha, jag vet att jag har några sjävporträtt men var bland alla bilder... återkommer

Ursprungligen av xms67:

Har du någon porträttbild du kan visa?

Kan fanken inte hitta just mina självporträtt med Flir, men va inte så noga med att tagga bilder 2011.

Har iaf denna lilla film jag filma runt på mitt kontor i nov 2011:

At work by Lars Hernborg, on Flickr

Du kan söka på flir (photos) när du väl är på flickr så hitta du massor med bilder som andra fotat...

I slutet ser man min MBP där jag satt och fuskjobbade ibland

Ursprungligen av xms67:

Har du någon porträttbild du kan visa?

Hittade dom, de tre första är fotade 2016, den sista i morse efter att jag laddat iPhonen och Flir:en.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-22 10:17
Ursprungligen av CekariYH:

Hittade dom, de tre första är fotade 2016, den sista i morse efter att jag laddat iPhonen och Flir:en.

Kan du se människor inne i ett hus utifrån med värmekameran?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-22 10:29

Har utökat min 3D-printfarm med en Anycubic Photon Mono. Levereras under veckan.

  • Medlem
  • 2021-02-22 11:05
Ursprungligen av MatsOlov:

Har utökat min 3D-printfarm

"Printfarm"? Hur många har du och vad printar du?

Ursprungligen av MatsOlov:

Kan du se människor inne i ett hus utifrån med värmekameran?

Inte med den här och hemma går det inte , rätt tjocka betongväggar och tvivlar på vanliga småhus också, men däremot ser man om stället läcker värme

Ursprungligen av MatsOlov:

Har utökat min 3D-printfarm med en Anycubic Photon Mono. Levereras under veckan.

Finns dom inte i stereo?

Häftigt... har ingen plats hemma för en sån och så kostar dom vanligen multum om det ska va nått bra.
En kompis till mig printa ut ett special-stöd åt mig i helgen och det blev skitbra

Så har ser min Flir kamera ut...

Tar tempen på min MPL13

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-22 19:51
Ursprungligen av Dalle:

"Printfarm"? Hur många har du och vad printar du?

Två, nu. En Ender 3 och så denna Anycubic.
Printar allt möjligt, bla en låda till ett målat ägg när vi hade en liten äggmålartävling förra påsken.

Ursprungligen av CekariYH:

Inte med den här och hemma går det inte , rätt tjocka betongväggar och tvivlar på vanliga småhus också, men däremot ser man om stället läcker värme

Finns dom inte i stereo?

Häftigt... har ingen plats hemma för en sån och så kostar dom vanligen multum om det ska va nått bra.
En kompis till mig printa ut ett special-stöd åt mig i helgen och det blev skitbra

OK, bra, tänkte att tjyvar kunde se om man är hemma.

Denna är nedsatt 1000kr hos 3dprima.

Ursprungligen av MatsOlov:

Två, nu. En Ender 3 och så denna Anycubic.
Printar allt möjligt, bla en låda till ett målat ägg när vi hade en liten äggmålartävling förra påsken.
OK, bra, tänkte att tjyvar kunde se om man är hemma.

Denna är nedsatt 1000kr hos 3dprima.

Nja, så bra som i film funkar det inte än om man inte har militär budget, men det är bara en gissning

Såg att 3D skivarna inte var så fasligt dyra, som en bra photo-färglaser ungefär men så länge jag kan utnyttja min kompis så får det vara... sen att lära sig en 3D app så överlåter jag också :-). Man blir lite snål och lat som Russinklubbare

Min nya handväska

Packade upp min leverans från Elgiganten, beställde i fredags kväll, hämtade på posten ikväll, bra ljud, bättre bas än mina Stax.
Nöjd.

En klassisk Dymo apparat från Clas Ohlson. Finns moderna märkapparater med batteri och mer möjligheter med inställningar. Men för mig känns det lite överkurs om man märker nåt då och då rätt sällan.
Sen slipper man batterierna också.

Då har mitt fodral kommit:
https://fyndiq.se/produkt/iphone-12-mini-stot...

Fina gjutningar runt ramen och precisa urtag för hålen. Inget gjutskägg och skarvar som man ibland kan se i vanliga mjukare TPU fodral.
Ska vara mil certifierad "Skal med MIL-STD 810G Certified Military Grade Drop Protection".
Men det tar jag med en nypa salt. Kina tillverkare är kända för att överdriva ibland.
Funkar bra med mina Magsafe laddare också. Dock ingen magnet i själva skalet så det sitter inte så hårt som med skal med den runda metallringen i sig. Men för priset ett bra fodral skulle jag vilja säga.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-03-11 01:28

Själv blev det ett nytt läderfodral i from av product RED för min iPhone 8.

GRYMT nöjd med både färgen, kvaliteten och känslan (Apple gör helt klart ofta produkter av lite högre kvalitet än de flesta tredjepartstillverkare).

Superprodukt!

https://www.power.se/mobil-och-foto/skal-och-...

Senast redigerat 2021-03-11 01:46
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-03-11 01:53

Ny USB-hubb till bilen (var julklapp till vår bil, men uppdaterad med ny SSD och extra Lightningkabel nyligen).

Nu kan jag ha 2 telefonladdplatser (bägge Lightning), 2 Xbox-kontrollers, 1 SSD för kameraövervakning, + 1 USB-minne med musikfiler (även om jag i princip endast kör med bilens inbyggda Spotify eller TuneIn).

https://www.taptes.com/products/taptes-tesla-...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-11 17:30

Liten väggladdare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-11 22:01
Ursprungligen av Gäddnos:

Liten väggladdare.

Den nya GaN-tekniken ger verkligen trevliga laddare.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-03-12 07:49
Ursprungligen av xms67:

Den nya GaN-tekniken ger verkligen trevliga laddare.

Det där var jag tvungen att söka på. Galliumnitrid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-12 08:50
Ursprungligen av MatsOlov:

Det där var jag tvungen att söka på. Galliumnitrid.

Ja, det är en spännande teknik som nått konsumentledet på senare tid. Här är en bra artikel som dessutom har ganska många år på nacken, vilket är intressant i sig.
http://www.elinor.se/tid-for-galliumnitrid.ht...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-03-12 09:31
Ursprungligen av Gäddnos:

Liten väggladdare.

Intressant. Skulle jag kunna ladda min MB Air M1 med denna på ett vettigt sätt (ser ut så enligt spec på undersidan)?

Vad kostade laddaren, och var köpte du den?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-12 09:41
Ursprungligen av omartint:

Intressant. Skulle jag kunna ladda min MB Air M1 med denna på ett vettigt sätt (ser ut så enligt spec på undersidan)?

Vad kostade laddaren, och var köpte du den?

Ja det kan du. Det kommer gå lite snabbare än med adaptern som medföljer din Air M1. Batteriet i den är på 59 Wh så nära timmen borde det gå, från 0-100%, snabbt upp till ungefär 80% och sen långsammare på slutet. Det tar väl lite mer än 2 timmar med laddaren du redan har.

Dustin var billigaste jag hittade i Sverige. https://www.dustinhome.se/sok/hyperjuice%2065

Senast redigerat 2021-03-12 09:52
Bevaka tråden