Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från Time machine till ny Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska föra över min backup och när jag klickat ingång öf ändras det till wifi istället för via kabel. Detta trots att jag stängt av wifi't. Testat 3 gånger. Så nu går det väldigt sakta. 3 MB/s.... Dessutom har den stått och tuggat på "13 timmar och 40 minuter återstår" i 5 timmar. Jag vill ju såklart göra detta via kabel! Tips nån?

Föra över från vadå till vadå via vadå? ? Vilka olika enheter pratar vi om, och hur är de hopkopplade?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Föra över från vadå till vadå via vadå? ? Vilka olika enheter pratar vi om, och hur är de hopkopplade?

Sorry, trodde det räckte med att skriva Från Time machine till ny Mac. Backupen ligger på en server och det ska till en ny MacBook pro. Jag flyttar via Flyttassistenten. Behövs det mer info?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-01-27 14:55

Time Machine är själva verktyget du använder för att göra dina backuper till nån slags lagringsplats som kan vara en Time Capsule, en NAS eller DAS av något slag. Ibland använder man Time Machine för att återskapa något från backupen.

Du flyttar alltså inte Time Machine ifrån/till.

Att det är en "server" är lite luddigt, och även ospecificerat "kabel". Vilken kabel, hur är den kopplad? Är det en Windows-server eller kanske en NAS du har din backup på. Lite mer specifikt sådant.

(Är det du Calinou?)

Ursprungligen av annakristina:

...Behövs det mer info?

Hur är den nya MacBook Pro ansluten till nätverket, rent fysiskt?
Och hur är "servern" ansluten till nätverket, rent fysiskt?

Hur ser nätverksinställningarna ut i den nya MacBook Pro? Ethernet före wifi? (Jag tror att jag hade gjort en ny nätverks-"profil" där wifi inte ens är med.)

Ursprungligen av annakristina:

...ligger på en server...

Kunde vara intressant att få veta vad "en server" innebär? En NAS, en extern disk, en Mac, en PC, något annat?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur är den nya MacBook Pro ansluten till nätverket, rent fysiskt?
Och hur är "servern" ansluten till nätverket, rent fysiskt?

Hur ser nätverksinställningarna ut i den nya MacBook Pro? Ethernet före wifi? (Jag tror att jag hade gjort en ny nätverks-"profil" där wifi inte ens är med.)

Kunde vara intressant att få veta vad "en server" innebär? En NAS, en extern disk, en Mac, en PC, något annat?

Då ska vi se... jag sitter på min arbetsplats där vi har servern i källaren och kopplar upp oss mot den - kan det var via nåt IP-nr kanske?
Min Mac är ansluten via nätverkskabel. Jag gick in i nätverk och la wifi längst ner i prio-ordning och anslut via kabel först. Tror det stod Thunderball någonting. Därefter startade jag flyttassistenten. Där finns 4 kryssrutor 1) Appar 2) "mitt namn" 3) Andra filer och mappar 4) System och nätverk.

Eftersom det hela tiden hängde sej så tänkte jag att jag för över en i taget. Så nu valde jag att kryssa i 1) Appar och det rullar på sakta men säkert. Dock med endast 6 MB/s, så jag gissar att wifi-t hoppad in igen. Vi har 100/100 fiber här. Och det borde väl gå fortare än så då tänker jag.

En annan fråga - var ligger mina bildfiler bland dessa: 1) Appar 2) "mitt namn" 3) Andra filer och mappar 4) System och nätverk ?
Är det under 2:an eller 3:an?

1
Bevaka tråden