Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös strålning

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zeugma:

Jag håller med. Kanske en stor kohort skulle ha bättre hälsa om de inte använde mobil jämfört med en lika stor kohort som gör det. Men då måste man räkna på andra faktorer också. Hur många 112-samtal kunde inte den förra kohorten genomföra och därmed rädda liv och lem? I vilken omfattning beror ökad dödlighet på att mobilpratare har minskad uppmärksamhet i trafiken? Och så vidare.
Vad gäller risktagande får var och en avgöra själv, efter lagar och regler. Men jag tycker att vissa saker är konstiga. Jag har en släkting som fruktar mobilstrålning men som ville att vi skulle åka elsparkcykel trots att vi saknade hjälm. No can do, för min del.
Eller tänk om någon avstår från mobiler på grund av strålningen men är en glad MC-entusiast?
Det går inte ihop.
Livet är både komplicerat och fantastiskt, men vi lever det inom de ramar som vår samtid sätter både vad gäller kultur och teknologi. Det är en delikat balans mellan att leva livet och att kunna fortsätta leva det...

Hmm, ja det blir också svårt att jämföra olika typer av faror.
Hur många dör av MC-olyckor eller elsparkolyckor varje år, och hur många dör av cancer (i huvud/hals)?
Jag säger så klart inte att all sådan form av cancer orsakas av strålning kopplade till mobiler, men denna typ av sjukdom ökar ganska rejält i samma takt som vi använder mer och mer av sådan teknik.

Som tillägg, ja MC känns för mig väldigt ovärt

Ursprungligen av frazze:

Videon med AirPods har dålig skräpa så det går inte att se vilken skalfaktor som den har valt. Dessutom så hittar jag mycket artiklar som blandar fakta hur som helst vilket mer ser ut som en kampanj mot trådlösa enheter via blåtand.

Jag erkänner villigt att jag är okunnig i vad man mäter etc därför jag ber om lite hjälp att reda ut vad det är han egentligen kommer fram till.
Jag håller med om den typen av artiklar du hänvisar till, men den här snubben tyckte jag var lite mer saklig och neutral i sin hållning.

Jag ser att bilden har lite oskärpa, men bifogar här en screenshot, vad är det du inte ser på den som skulle behövas för att utläsa något?

Ursprungligen av theplague:

... denna typ av sjukdom ökar ganska rejält i samma takt som vi använder mer och mer av sådan teknik. ...

Om det är så, vilket jag inte vet om det kan styrkas, så återstår ändå frågan om kausalitet och korrelation. Det vill säga, orsakas det av strålning, eller samvarierar helt enkelt sjukdomsutvecklingen med teknikanvändandet? Tyvärr är det ofta så att om man från början är skeptisk till något så är man snabbt beredd att göra om korrelation till kausalitet. Men det är inte vetenskapligt. Så här föreligger två steg:

1. Har cancer i huvudtrakten ökat?
2. Beror det i så fall på ökad mobilstrålning och dylikt?

Det finns förstås sajter som försöker bevisa just sådant här. Om dem kan man väl lite diplomatiskt säga att det alltid är lättast att hitta stöd för sådant man redan anser vara bevisat. Plus att motbevis enligt dessa alltid måste ses i ljuset av att producenter/räknenissar/politiker och så vidare har ett intresse av att mörklägga sanningen.

Jag skulle säga att ämnet mobilstrålning är störst inom foliehattsfältet just nu. Och det är synd, därför att då riskerar man att bortse från verkliga risker. Det blir lätt en dikotomi. Alla uppdelas i två läger. Lite som Jesus i bibeln:

”Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.”

PS. För egen del tänker jag så här: Om det hade varit farligt, orsakat sjukdom, och därtill kunnat bevisas, då hade mobiler vid det här laget varit lika fruktade som covid-19.

Ursprungligen av Zeugma:

Om det är så, vilket jag inte vet om det kan styrkas, så återstår ändå frågan om kausalitet och korrelation. Det vill säga, orsakas det av strålning, eller samvarierar helt enkelt sjukdomsutvecklingen med teknikanvändandet? Tyvärr är det ofta så att om man från början är skeptisk till något så är man snabbt beredd att göra om korrelation till kausalitet. Men det är inte vetenskapligt. Så här föreligger två steg:

1. Har cancer i huvudtrakten ökat?
2. Beror det i så fall på ökad mobilstrålning och dylikt?

Det finns förstås sajter som försöker bevisa just sådant här. Om dem kan man väl lite diplomatiskt säga att det alltid är lättast att hitta stöd för sådant man redan anser vara bevisat. Plus att motbevis enligt dessa alltid måste ses i ljuset av att producenter/räknenissar/politiker och så vidare har ett intresse av att mörklägga sanningen.

Jag skulle säga att ämnet mobilstrålning är störst inom foliehattsfältet just nu. Och det är synd, därför att då riskerar man att bortse från verkliga risker. Det blir lätt en dikotomi. Alla uppdelas i två läger. Lite som Jesus i bibeln:

”Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.”

PS. För egen del tänker jag så här: Om det hade varit farligt, orsakat sjukdom, och därtill kunnat bevisas, då hade mobiler vid det här laget varit lika fruktade som covid-19.

Förstår och håller med i mycket. Men jag lyssnar snarare till just forskare som varnar för seriösa risker med denna typ av strålning, än de alarmistsidor du hänvisar till.

Och ang det sista, det finns företeelser (rökning, alkohol, droger, livsmedel, utsläpp från industrier etc) som dödar många fler än covid-19 varje år som många inte fruktar alls vad det verkar. Så jag tycker inte resonemanget riktigt håller.

Jag är glad om vi kan ha en öppen och saklig diskussion som inte tar något av alternativen för sanning. Då vi inte vet.

Som jag nämnt innan är försiktighetsprincipen gällande detta inte orimlig för mig.

Inställningen ”det är så mycket som är farligt, kör på” tycker jag inte är rimlig.

Ursprungligen av theplague:

Jag erkänner villigt att jag är okunnig i vad man mäter etc därför jag ber om lite hjälp att reda ut vad det är han egentligen kommer fram till.
Jag håller med om den typen av artiklar du hänvisar till, men den här snubben tyckte jag var lite mer saklig och neutral i sin hållning.

Jag ser att bilden har lite oskärpa, men bifogar här en screenshot, vad är det du inte ser på den som skulle behövas för att utläsa något?

Vad är avläst värde på bilden?

Ursprungligen av hummel:

Vad är avläst värde på bilden?

Syns inte bilden för dig?
2.524 står det på displayen.
Jag har inte särskilt bra koll på vad/hur man mäter detta men i texten kan jag uttolka att värdena för AirPods är betydligt högre än tex sladdlurar.
Jag har tittat in här i tråden för att bena ut vad det är han kommer fram till och är tacksam för all hjälp.

Senast redigerat 2020-05-08 16:20
Ursprungligen av theplague:

Förstår och håller med i mycket. Men jag lyssnar snarare till just forskare som varnar för seriösa risker med denna typ av strålning, än de alarmistsidor du hänvisar till.

Och ang det sista, det finns företeelser (rökning, alkohol, droger, livsmedel, utsläpp från industrier etc) som dödar många fler än covid-19 varje år som många inte fruktar alls vad det verkar. Så jag tycker inte resonemanget riktigt håller.

Jag är glad om vi kan ha en öppen och saklig diskussion som inte tar något av alternativen för sanning. Då vi inte vet.

Som jag nämnt innan är försiktighetsprincipen gällande detta inte orimlig för mig.

Inställningen ”det är så mycket som är farligt, kör på” tycker jag inte är rimlig.

Det är ironiskt att livsmedel dödar så många.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-08 16:37

Jag menar inte att man bara ska köra på oavsett risker, utan att man måste värdera riskerna.
Jag är 69 år, och skulle 5G ge mej cancer hinner jag nog dö av något annat innan dess. Röker/snusar inte, tar inga droger (förutom ett glas vin ibland), så det är inte risktagandet i sej jag menar. Utan mer att man inte ska oroa sej för sådant man inte vet något om. Antingen tar man reda på allt man kan och värderar riskerna utifrån det, och kan man inte få reda på något så "struntar" jag i det, jag oroar mej inte pga att jag inte vet. Ska jag oroa mej ska det vara för att jag vet något.
Om man hårdrar Försiktighetsprincipen ska man ju låsa in sej i ett bombsäkert rum.... det var det jag menade med att man ska leva istället!

Ja, displayen visar 2,254... vadå? Vilken sort? Vilket värde är farligt/ofarligt? Det vet vi inte, då oroar jag mej inte, utan lever vidare. Forskningen kommer i sinom tid att visa vad som är farligt. Så länge de inte kan säga det vill jag inte gå omkring och vara orolig/rädd för något jag inte vet något om.

Ursprungligen av kenjon:

Jag menar inte att man bara ska köra på oavsett risker, utan att man måste värdera riskerna.
Jag är 69 år, och skulle 5G ge mej cancer hinner jag nog dö av något annat innan dess. Röker/snusar inte, tar inga droger (förutom ett glas vin ibland), så det är inte risktagandet i sej jag menar. Utan mer att man inte ska oroa sej för sådant man inte vet något om. Antingen tar man reda på allt man kan och värderar riskerna utifrån det, och kan man inte få reda på något så "struntar" jag i det, jag oroar mej inte pga att jag inte vet. Ska jag oroa mej ska det vara för att jag vet något.
Om man hårdrar Försiktighetsprincipen ska man ju låsa in sej i ett bombsäkert rum.... det var det jag menade med att man ska leva istället!

Ja, displayen visar 2,254... vadå? Vilken sort? Vilket värde är farligt/ofarligt? Det vet vi inte, då oroar jag mej inte, utan lever vidare. Forskningen kommer i sinom tid att visa vad som är farligt. Så länge de inte kan säga det vill jag inte gå omkring och vara orolig/rädd för något jag inte vet något om.

Fast, vi vet en del om riskerna och många forskare har varnat länge. Det är bara att googla loss.
Men industrin(som många andra innan) har ju lyckats att formulera och inpränta svaret hos folk: ”Kör på, det är nog ingen fara”.
Precis som med cigaretter på 80-talet, ingen brydde sig oavsett vad forskarna sa. ”Det får bli ett senare eventuellt problem”, ungefär. Så sjukt korkad inställning.

Ja, det är precis vad displayen och den killen visar som jag är här i tråden för att reda ut. Kan du hjälpa med det är det bra. Kan du inte det är du mig inte till hjälp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-08 16:54

VET vi något om riskerna? Det är bara teorier än så länge.

Till dem som är intresserade och inte orkar googla, här är några artiklar från sidor (som inte är några slags foliehattsidor) som tar upp problematiken på lite olika vis. Det finns givetvis mer att hitta.

https://www.scientificamerican.com/article/ne...

https://amp.theguardian.com/technology/2018/j...

https://www.emfscientist.org/index.php/emf-sc...

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Känner inte någon av er en sorts reservation till att använda strålning mot huvudet, även om det gäller bluetooth. Jag vet inte, jag har svårt att röra mig mot trådlösa hörlurar faktiskt.

Vågar du gå ute i solen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-08 17:54
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vågar du gå ute i solen?

Bra fråga, där finns det ju bevis för att man kan få hudcancer.

Ursprungligen av kenjon:

Bra fråga, där finns det ju bevis för att man kan få hudcancer.

Inte att gå i solen, men att exponeras av stark sol långa perioder. Att göra det är ju inte vettigt, nej. Så det gör man inte.

Ursprungligen av theplague:

Syns inte bilden för dig?
2.524 står det på displayen.
Jag har inte särskilt bra koll på vad/hur man mäter detta men i texten kan jag uttolka att värdena för AirPods är betydligt högre än tex sladdlurar.
Jag har tittat in här i tråden för att bena ut vad det är han kommer fram till och är tacksam för all hjälp.

2.524 av vad?

Ursprungligen av hummel:

2.524 av vad?

Ja, det är precis vad displayen och den killen visar som jag är här i tråden för att reda ut. Kan du hjälpa med det är det bra.

Bilder/video som bara hasplar ur sig hälften av informationen ger jag inte mycket för.
Det kan vara vad som helst som enhet om man inte berättar, jag gissar på Furlongs per forthnight.

Ursprungligen av hummel:

Bilder/video som bara hasplar ur sig hälften av informationen ger jag inte mycket för.
Det kan vara vad som helst som enhet om man inte berättar, jag gissar på Furlongs per forthnight.

Jag förstår. Jag tänkte om man(nån som förstår, dvs inte jag) kunde få ut nåt vettigt av vad han faktiskt gör.
Han har ju trots allt sammanfattat resultatet i nån slags artikel.

Om nån vill ge sig på och tolka videorna vs artikeln och bena ut det hela är jag tacksam.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-09 01:08
Ursprungligen av hummel:

Bilder/video som bara hasplar ur sig hälften av informationen ger jag inte mycket för.
Det kan vara vad som helst som enhet om man inte berättar, jag gissar på Furlongs per forthnight.

Så länge du inte hävdar att det är Ekvivalent banan-dos så klagar jag inte.

Bevaka tråden