Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fundering om uppgradering av batteri i macbook pro från 2011

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta långt inlägg! För kort version, se de sista 2 styckena.

Hej! Jag har funderingar kring uppgradering av batteriet på min 15 tums macbook pro tidigt 2011. Jag har 4 år kvar tills min ingenjörsexamen är klar och min ambition är att datorn ska fungera väl den tiden ut. Så jag tänkte uppgradera till ssd, 16 gb ram och ett nytt batteri (nuvarande kom med datorn och har 1600 cykler med status "normalt").

Men angående uppgraderingen undrar jag om jag borde lämna in datorn till en datorbutik som jag fått prisförslag från på minst 5000 kr för att uppgradera ram-minnet, hdd till ssd inkl. flytta över operativsystem och filer samt batteribyte (bara batteriet kostar 2350 kr för nytt originalbatteri enligt dem). Det känns som mycket pengar, så jag funderar på om jag istället borde göra uppgraderingen helt själv.

Om jag gör det själv, borde jag skaffa originalbatteri eller nöja mig med ett icke-original från brittiska Ebay eller iFixit eller liknande? Ett icke originalbatteri kostar ju mellan 500 kr och 1000 kr. Jag har dock hittat en butik som påstår sig sälja nytt originalbatteri för 500 kr (länk: https://www.g-sp.se/foretag/catalog/product/v... ) men jag funderar på om det verkligen kan vara sant. Jag mejlade nyss och frågade om det, så jag väntar på svar. Om de svarar att det är original, kan jag lita på det då? Om det visar sig inte vara original får jag väl tänka vidare. Och i så fall, hur bra kommer ett icke-originalbatteri att fungera egentligen? Är det värt att köpa original för en (betydligt) högre prislapp? Borde jag betala för att datorbutiken gör hela jobbet åt mig?

Det verkar som att jag har 3 alternativ: 1. Betala datorbutiken för att göra hela jobbet. 2. Köp originalbatteri och gör hela jobbet själv. 3. Köp icke-originalbatteri och gör hela jobbet själv. Värt att notera är att datorn annat än att vara långsam och slö inte har några problem. Problemet med grafiken har jag aldrig upplevt.

Hur borde jag egentligen tänka kring batteriet? Någon som har erfarenhet av denna fundering eller har goda råd att ge? I så fall är jag tacksam för det!

Jag hade gjort jobbet själv och handlat batteri från Ifixits EU-butik. Jag hade köpt Samsungs SSD (860 Evo) och jag hade köpt mactestade minnen från Crucial. Guide för byte finns på Ifixit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-31 20:52

Gör det själv!
Jag har bytt flera batterier i bärbara Mac:ar. Om du händig och lite noggrann så är det hur lätt som helst. Jag har även testat piratbatterier, men de är luriga. Du har inte en susning om vad du köper. Vissa piratbatterier kan säkert vara av toppkvalitet, till och med bättre eller likvärdiga original. Många gånger kommer de troligen från samma fabrik som original. Problemet med är att du vet inte vad du får.
Numera försöker jag endast köpa original eller från någon som kan styrka kvalitet, ex. iFixit. Och det dyker ofta upp auktioner på eBay med originalbatterier.
Huruvida G-SP of Sweden är bra eller ej kan jag inte uttala mig om. Men jag köpte en gång av en liknande sajt med låga priser, svensk text (kanske inte med svensk postadress) och domän, sedan visade sig att det skickades från Kina i alla fall. Jaja, ingen stor sak. Testa att ringa eller mejla dem.

RAM och SSD är en baggis. Särskilt om du läser till ingenjör.

iFixit har fina verktyg, men det finns pirat även på det på eBay och Amazon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-31 20:55

@Zeugma Crucial är klassikern för Mac. Jag har alltid handlat RAM endast på spec. Har aldrig köpt mac-testade, men det har alltid fungerat perfekt.
Från fabrik kommer ofta Mac med minnen från Hynix.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag hade gjort jobbet själv och handlat batteri från Ifixits EU-butik. Jag hade köpt Samsungs SSD (860 Evo) och jag hade köpt mactestade minnen från Crucial. Guide för byte finns på Ifixit.

Tack för förslaget, det blev som du föreslog, dvs. batteri från ifixit, samsung 860 evo och ram-minne från crucial.

Ursprungligen av iSweden:

Gör det själv!
Jag har bytt flera batterier i bärbara Mac:ar. Om du händig och lite noggrann så är det hur lätt som helst. Jag har även testat piratbatterier, men de är luriga. Du har inte en susning om vad du köper. Vissa piratbatterier kan säkert vara av toppkvalitet, till och med bättre eller likvärdiga original. Många gånger kommer de troligen från samma fabrik som original. Problemet med är att du vet inte vad du får.
Numera försöker jag endast köpa original eller från någon som kan styrka kvalitet, ex. iFixit. Och det dyker ofta upp auktioner på eBay med originalbatterier.
Huruvida G-SP of Sweden är bra eller ej kan jag inte uttala mig om. Men jag köpte en gång av en liknande sajt med låga priser, svensk text (kanske inte med svensk postadress) och domän, sedan visade sig att det skickades från Kina i alla fall. Jaja, ingen stor sak. Testa att ringa eller mejla dem.

RAM och SSD är en baggis. Särskilt om du läser till ingenjör.

iFixit har fina verktyg, men det finns pirat även på det på eBay och Amazon

Tack för dina tankar. Jag fick svar från G-SP och de sa att det var samma fabrik och tillverkas enligt samma specifikationer som original, så det var väl lite som befarades. Det slutade med att det blev ett batteri från ifixit och jag tänker försöka mig på att byta allt själv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-06 20:35
Ursprungligen av TheEmil:

Tack för dina tankar. Jag fick svar från G-SP och de sa att det var samma fabrik och tillverkas enligt samma specifikationer som original, så det var väl lite som befarades. Det slutade med att det blev ett batteri från ifixit och jag tänker försöka mig på att byta allt själv.

Gött! Har en oxå en 2011 och bortsett från att skruvarna på undersidan är känsliga (har lyckats förstöra gängorna på en skruv) så tycker jag allt att det är en trevlig dator att skruva i.
När de säger "original" så menar de ett original från Shenzen Battery Corp. Inte ett Apple original. Men strunt samma, säkert tillverkat på samma fabrik. Räkna med ~10% mindre Ah, men vad gör det när du betalar halva priset? Tänk på att alltid, om möjligt, ha laddsladden i för då sparar du på batteriet.

Ursprungligen av reboot81:

Gött! Har en oxå en 2011 och bortsett från att skruvarna på undersidan är känsliga (har lyckats förstöra gängorna på en skruv) så tycker jag allt att det är en trevlig dator att skruva i.
När de säger "original" så menar de ett original från Shenzen Battery Corp. Inte ett Apple original. Men strunt samma, säkert tillverkat på samma fabrik. Räkna med ~10% mindre Ah, men vad gör det när du betalar halva priset? Tänk på att alltid, om möjligt, ha laddsladden i för då sparar du på batteriet.

Jo jag förstår att det inte är ett Apple-original. Men jag köpte inte från G-SP ändå. Jag köpte ett batteri från ifixit istället, så 1000 kr istället för 500 kr. Men det är ju intressant att du menar att jag ska ha strömkabeln i så mycket som möjligt. Annars brukar väl rekommendationer vara att inte ha sladden i när datorn är fulladdad, för att batteriet ska få så god livslängd som möjligt. Hur kom du fram till att jag bör ha sladden i hela tiden?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-09 21:36
Ursprungligen av TheEmil:

Jo jag förstår att det inte är ett Apple-original. Men jag köpte inte från G-SP ändå. Jag köpte ett batteri från ifixit istället, så 1000 kr istället för 500 kr. Men det är ju intressant att du menar att jag ska ha strömkabeln i så mycket som möjligt. Annars brukar väl rekommendationer vara att inte ha sladden i när datorn är fulladdad, för att batteriet ska få så god livslängd som möjligt. Hur kom du fram till att jag bör ha sladden i hela tiden?

Du har delvis rätt, livslängden på Li-ion batterier hänger på flera faktorer bl.a. temperatur (hög/låg), antal laddcykler och hur mycket laddade de är. Optimalt är 80%.

Så jag tänker så här, har man alltid sladden i så ligger den mellan 90-100%. Eller vad nu datorn gör i bakgrunden, %-räknaren är en gissning/uppskattning av operativsystemet. Sen har batteriet självt laddkontroller som sköter sin laddning.
Alternativet är ett evigt i och ur kopplande vilket vore det bästa om man alltid stoppar in sladden vid 80%. Men vem vill hålla koll på det? Efter fem gånger har man nyttjat 1 cykel på batteriet, ofta har de 500-1000 cykler.

Min 2011 MBP har 300 cykler, sladden är så gott som alltid i. Batteriet mår bra och jag får ut flera timmar på batteriet trots att jag har mängder med appar/tjänster igång och två hårddiskar i datorn.

Äldre batteritekniker tog direkt skada av att laddas för länge, de var "dumma" batterier utan inbyggd kontrollkrets. Detta lever dock kvar idag, fastän vi gått över till "smarta" Li-ion batterier.

Sist, att alltid ha sladden i betyder att jag närsomhelst kan plugga ur datorn, sätta mig i soffan och veta att jag har 100% laddning.

1
Bevaka tråden