Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mac och hjälpmedel

Tråden skapades och har fått 180 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det fanns finns en del av forumet som heter som rubriken men jag hittar inte den ...
Jag får ingen ordning på textstorleken... Den är alldeles för liten och färgerna är också dåliga...
Jag har en Mac Mini som jag köpte 25 november 2019. Det verkar som om mina filer som jag vill bifoga är för stora... En fil kom med ... Hoppas jag kan bifoga några till... Jag kan visst bara bifoga en i taget... Hur får jag all text att blir större ??
/Anna Maria

---

Rubrik ändrad./ moderator

Senast redigerat 2020-04-28 23:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-12 19:20

Om du är nybörjare så har du mycket roligt att upptäcka framöver.

Vad vill du åstadkomma? Större text överallt?
Dåliga färger?

Vill du att hela gränssnittet ska visas "större" så kan du ändra detta under Äpple > Systeminställningar > Bildskärm. Dock kan du förlora i skärpa om du skalar bilden.

Ursprungligen av iSweden:

Om du är nybörjare så har du mycket roligt att upptäcka framöver.

Vad vill du åstadkomma? Större text överallt?
Dåliga färger?

Vill du att hela gränssnittet ska visas "större" så kan du ändra detta under Äpple > Systeminställningar > Bildskärm. Dock kan du förlora i skärpa om du skalar bilden.

Ja om man gör bilder större så kan de bli sämre men inte texten den blir inte sämre... Jag försökte också att svara på detta först på min Mac Mini men det gick inte heller för jag kunde inte få bort förstoringsrutan ... Jag behöver den inte när jag skriver i forumet. Nu hoppas jag att jag kan bifoga rätt bilder också... Det verkar nästan som om jag bara kan ha 16 färger i min Mac mini nu ?? Det är för lite...
/Anna Maria

Jag undrar om jag kan ha större text under ikonerna och även i rullgardinsmenyerna.
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-12 21:42
Ursprungligen av Anna Maria:

Ja om man gör bilder större så kan de bli sämre men inte texten den blir inte sämre... Jag försökte också att svara på detta först på min Mac Mini men det gick inte heller för jag kunde inte få bort förstoringsrutan ... Jag behöver den inte när jag skriver i forumet. Nu hoppas jag att jag kan bifoga rätt bilder också... Det verkar nästan som om jag bara kan ha 16 färger i min Mac mini nu ?? Det är för lite...
/Anna Maria

Jag undrar om jag kan ha större text under ikonerna och även i rullgardinsmenyerna.
/Anna Maria

Bara 16 färger? Vad menar du?

För att få saker större på macOS så ändrar du skalningen i Bildskärmens inställningspanel.

Ursprungligen av reboot81:

Bara 16 färger?
För att få saker större på macOS så ändrar du skalningen i Bildskärmens inställningspanel.

Vad menar du?
Vad heter den delen av skärmen på både Engelska och svenska.... Jag tycker jag har ändrat på detta men det har inte blivit större på alla ställen... I Webbläsaren är det bra störlek.
Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-12 23:50
Ursprungligen av Anna Maria:

Vad menar du?
Vad heter den delen av skärmen på både Engelska och svenska.... Jag tycker jag har ändrat på detta men det har inte blivit större på alla ställen... I Webbläsaren är det bra störlek.
Anna Maria

Du skrev: "Det verkar nästan som om jag bara kan ha 16 färger i min Mac mini nu ??"

Bilderna du lagt upp visar minst 256 olika färger. Så vad avser du?

Skalning gör allt större eller mindre. Har du verkligen ändrat här:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-13 10:36

Förstoringsrutan styrs av kortkommando som ställs in under:
Äpplet längst upp till vänster > Systeminställningar > Hjälpmedel > Zooma.

Ursprungligen av Anna Maria:

Det fanns finns en del av forumet som heter som rubriken men jag hittar inte den ...
Jag får ingen ordning på textstorleken... Den är alldeles för liten och färgerna är också dåliga...
Jag har en Mac Mini som jag köpte 25 november 2019. Det verkar som om mina filer som jag vill bifoga är för stora... En fil kom med ... Hoppas jag kan bifoga några till... Jag kan visst bara bifoga en i taget... Hur får jag all text att blir större ??
/Anna Maria

Senast redigerat 2019-12-13 20:59
Ursprungligen av Anna Maria:

Ctrl +scroll med musen gör texten större... Med PC-tangentbord. Problemet är nu hur jag får bort förstoringsrutan... Dumt nog så blev inte texten större på bilden...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-14 03:25
Ursprungligen av Anna Maria:

Problemet är nu hur jag får bort förstoringsrutan...

Det tror jag förklarades i inlägg 7.

Ursprungligen av iSweden:

Förstoringsrutan styrs av kortkommando som ställs in under:
Äpplet längst upp till vänster > Systeminställningar > Hjälpmedel > Zooma.

Nu fick jag bort zoomningen här på forumet i alla fall... Hoppas den kommer tillbaka när jag behöver den...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-14 16:03
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu fick jag bort zoomningen här på forumet i alla fall... Hoppas den kommer tillbaka när jag behöver den...
/Anna Maria

Forumet (99mac.se) har inget med zoomningen att göra. Det är en funktion i din dator, och funktionen känner inte till vilken applikation eller site som du är på för stunden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-14 16:11
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu fick jag bort zoomningen här på forumet i alla fall... Hoppas den kommer tillbaka när jag behöver den...
/Anna Maria

Dina zoom-inställningar står i systeminställningarna angivna ovan.
Jag har ändrat mina och minns inte hur de såg ut i grundläget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-14 16:14

Om du är synskadad så kanske du har nytta av visningsläget med hög kontrast.

Ursprungligen av iSweden:

Om du är synskadad så kanske du har nytta av visningsläget med hög kontrast.

Jag har ändrat nu så jag ser bra... Och nu skriver jag på mitt apple ...tangentbord... Tangenten cmd gjorde inte så att man kom till bash-prompten... Jag hoppas att Polar print har tangentbordsdekaler till mitt Mac-tangentbord... Det är ganska otydliga bokstäver på tangenterna...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-15 13:29
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu fick jag bort zoomningen här på forumet i alla fall... Hoppas den kommer tillbaka när jag behöver den...
/Anna Maria

Kortkommandot för zoom är ⌥⌘8 om det är påslaget under Hjälpmedel i Systeminställningar.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-15 14:11
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har ändrat nu så jag ser bra... Och nu skriver jag på mitt apple ...tangentbord... Tangenten cmd gjorde inte så att man kom till bash-prompten... Jag hoppas att Polar print har tangentbordsdekaler till mitt Mac-tangentbord... Det är ganska otydliga bokstäver på tangenterna...
/Anna Maria

Polar Print var ett bra tag sedan jag hördes talas om. Bra att de fortfarande är igång.
https://www.polarprint.se/product/626/Tangent...
https://www.polarprint.se/products/17/%C3%96v...

Tummen upp för att du använder terminalen (bash).

Ursprungligen av iSweden:

Polar Print var ett bra tag sedan jag hördes talas om. Bra att de fortfarande är igång.
https://www.polarprint.se/product/626/Tangent...
https://www.polarprint.se/products/17/%C3%96v...

Tummen upp för att du använder terminalen (bash).

Det programmet verkar ha försvunnit på min Mac... Jag funderar på att installera ett annat operativsystem än det jag hr nu Catalina... Jag tänker installera Mojave. Jag har en del äldre program som borde funka med det... Men nu får jag inte bort program och annat på min Mac... Jag vet inte om min DVD-R eller Blu-ray är sönder ... det kanske är därför det inte blir något annat program installerat... Och färgerna och annat gar jag inte fått pli på ...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-22 19:41

Terminalen finns kvar, men förvalt skal har bytts från bash till zsh. Du kan dock ändra tillbaka om du så önskar.
https://www.howtogeek.com/444596/how-to-chang...

Senast redigerat 2019-12-23 03:24
Ursprungligen av iSweden:

Om du är synskadad så kanske du har nytta av visningsläget med hög kontrast.

Var hittar jag visningsläget med hög kontrast ? Hight Contrast heter det väl på Engelska ? För övrigt funderar jag på att installera Mojave... Men jag vet inte hur jag får bort Catalina ... Det är visst bara problem med det... Mac som borde vara så lätt att använda...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-22 22:04

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Bildskärm. Kryssa i rutan Öka kontrast

Du kan inte installera äldre MacOS än datorn levererades med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-23 00:24
Ursprungligen av Anna Maria:

Var hittar jag visningsläget med hög kontrast ? Hight Contrast heter det väl på Engelska ? För övrigt funderar jag på att installera Mojave... Men jag vet inte hur jag får bort Catalina ... Det är visst bara problem med det... Mac som borde vara så lätt att använda...
/Anna Maria

Du bör inte gå från Catalina till Mojave. Speciellt om du är nybörjare. Håll dig till autouppdateringar. Håll dig till Catalina.
Nej, det är inte bara problem med Catalina.
Såhär 20 inlägg senare förstår jag fortfarande inte vad ditt problem är, eller vad du vill åstadkomma.

Skriv ner vad du vill, läs för dig själv och fundera på om vem som helst kan förstå det du skrivit. Utelämna inget, använd hellre fler ord än vad du brukar.
Om du ska ta flera frågor i samma forumtråd, numrera dina problem. Annars blir det rörigt.

Senast redigerat 2019-12-23 13:40
  • Medlem
  • Umeå
  • 2019-12-23 15:11

Jag undrar vilken storlek din skärm är?

Ursprungligen av reboot81:

Du bör inte gå från Catalina till Mojave. Speciellt om du är nybörjare. Håll dig till autouppdateringar. Håll dig till Catalina.
Nej, det är inte bara problem med Catalina.
Såhär 20 inlägg senare förstår jag fortfarande inte vad ditt problem är, eller vad du vill åstadkomma.

Skriv ner vad du vill, läs för dig själv och fundera på om vem som helst kan förstå det du skrivit. Utelämna inget, använd hellre fler ord än vad du brukar.
Om du ska ta flera frågor i samma forumtråd, numrera dina problem. Annars blir det rörigt.

1. Ett av problemen är att vi har olika språk på våra Macar.... Jag har hälften Svenska och Engelska...

2. Ett annat har varit att jag har haft ett tangentbord där inte alla tangentbordsgenvägar finns och tecknen ... Men nu har jag köpt ett sånt... Jag vet dock inte hur man gör skärmbilder med det... Det använder jag mitt andra mac  tangentbord till.

3. Jag har inte kunnat installera ett enda program... Jag misstänker att det beror på att jag blandar ihop lösenorden till min epost och mitt apple id...

Ursprungligen av mcrj:

Jag undrar vilken storlek din skärm är?

Min skärm är en 20 tums skärm tror jag ...
/Anna Maria

Hopplöst! Nu skriver jag inlägget för andra gången... Det blev konstigt när jag skulle skicka det... Nu skriver jag på mitt nyaste apple tangentbord . Nu har jag alla tangentgrenvägar Men språket kan jag inte ändra till bara svenska...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-23 18:28

Klicka och dra på raden Svenska så den kommer överst i listan. Logga ut. Logga in igen.
Ställ in så du har tangentbordsinställning Svensk - pro.

Gör nu detta först innan du kommer med fler frågor och skärmdumpar.

Ursprungligen av Gäddnos:

Klicka och dra på raden Svenska så den kommer överst i listan. Logga ut. Logga in igen.
Ställ in så du har tangentbordsinställning Svensk - pro.

Gör nu detta först innan du kommer med fler frågor och skärmdumpar.

Nu har jag bytt till Svenska... Jag ändrar tillbaka till Engelska när jag börjar kunna hantera denna Mac... Jag lider av Anglofili. Men en del saker kommer nog att vara på Svenska trots allt... Svenska pro... ... Så är ser det ut nu... Hoppas det blir rätt bild... Skärmavbild ska de heta inte Screenshot...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nu har jag bytt till Svenska... Jag ändrar tillbaka till Engelska när jag börjar kunna hantera denna Mac... Jag lider av Anglofili. Men en del saker kommer nog att vara på Svenska trots allt... Svenska pro... ... Så är ser det ut nu... Hoppas det blir rätt bild... Skärmavbild ska de heta inte Screenshot...
/Anna Maria

Det verkar inte funka med nu heter bilderna skärmbild istället för screenshot... Jg gör ett försök till ... Om det inte funkar nu så vet jag inte vad jag gör för fel...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-23 19:57

Du glömde att logga ut ur MacOS och logga in igen.

Bevaka tråden