Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro (16 tum, 2019) och Mac Pro (2019)

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-13 13:54

https://www.macrumors.com/2019/11/13/16-inch-...

Ny 16 tum Macbook Pro visas upp i New York 20:00 ikväll och en ny Mac Pro släpps i December 2019: https://www.macrumors.com/2019/11/12/apple-ma...

Senast redigerat 2019-12-05 19:18

Tjuvtitta här:

Tack vare att 1TB nu ingår i basmodellen på den lite dyrare varianten blir slutsamman faktiskt billigare än min MBP från 2018 med 1TB SSD och 16GB RAM. Och min har bara i7 quad.

Nä jag är int bitter...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-13 16:02

Maxad går den loss på 71300kr vilket känns lite väl saftigt. 30000 för instegs låter dock rimligt.

Ursprungligen av reboot81:

Maxad går den loss på 71300kr vilket känns lite väl saftigt. 30000 för instegs låter dock rimligt.

65 tusen med rabatten. Ändå överkomligt om man köper ny var tredje år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 19:13

Frågan är när AMD släpper uppföljaren till Radeon Pro Vega 16/20. Radeon Pro 5500M bör väl ses som uppföljaren till Radeon Pro 560X? Minns att många som hade köpt påkostade MacBook Pro 2018 med denna grafikkrets blev besvikna när Apple senare under året tillkännagav att de skulle släppa modeller med kraftigt uppgraderade grafikkort med minne av typen HBM2. https://macworld.idg.se/2.1038/1.710320/macbo...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-11-13 19:29

Tangentbordet har äntligen gjorts om till ett som går att använda. Gamla beprövade saxmekanismen. En fysisk ESC tangent. T-form precis som förr på piltangenterna så det går att känna vilken knapp man trycker på utan att titta. Större mellanrum mellan alla tangenter gör det lättare att känna var man är. 1 mm slaglängd istället för 0,5 mm.

Ursprungligen av reboot81:

Maxad går den loss på 71300kr vilket känns lite väl saftigt. 30000 för instegs låter dock rimligt.

En av de mest prisvärda datorerna Apple har i sitt sortiment nu. Jag köpte min MBP 15" för två år sen för 38.000, och samma specar får du för 26.900,- i dagens 16" (fast med i9, 16" och ett betydligt bättre tangentbord). För två år sen kunde du inte ens köpa 8TB SSD...

Jag slänger den här maskinen i garderoben efter nyår och köper nytt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-21 19:41

Tangentbordet!

Den här uppdateringen var långt över förväntan.
Jag köpte 2016 den nya MacBook Pro 13" och hade aldrig någonsin varit så missnöjd med en elektronikprodukt (https://www.99mac.se/forum/p/2343508)

Efter 1 år stod jag inte ut med tangentbordet längre utan bytte för första gången i mitt liv ner mig i datorväg och köpte istället sista gen. av gamla MBP: 2015, som jag använder ännu. Hade tänkt att köra på den tills den inte gick att reparera längre. Otroligt nog har Apple ändrat på nästan allt jag hade önskat, hade inte vågat hoppas på det:

- Piltangenter i T-form + Mer mellanrum mellan tangenterna så man kan orientera sig
- Större slaglängd så man känner sig säker på att faktiskt ha tryckt på tangenten
- Esc-tangent åter
- Större mellanrum mellan space-tangent och trackpad (hade önskat lite till som förr så man kan vila fingrarna/handen där)

Nu är det bara att invänta 13/14"-versionen så blir det beställning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-21 23:13

Apropå reparerbarheten:

"Apple har de senaste åren gjort det allt svårare att reparera produkter som Iphone och Macbook Pro på egen hand, något som har lett till en våg av kritik mot företaget. I många fall finns det inget annat val än att vända sig till Apple-auktoriserade verkstäder, något som kan kosta skjortan.

Under onsdagen publicerades en utskrift från ett förhör i den amerikanska kongressen där Apple fick förklara varför man begränsar valfriheten. Enligt företaget beror det på att man värnar om att produkterna ska vara säkra och pålitliga, vilket kräver att de repareras av utbildad personal. Det är inte för att tjäna pengar, detta då Apple påstår att kostnaderna för reparationerna överstiger intäkterna.

Det sistnämnda påståendet ifrågasätts nu starkt av Gay Gordon-Byrne från Repair.org, en sajt som kämpar för att konsumenter och verkstäder ska kunna köpa de komponenter och verktyg som krävs för att reparera trasiga prylar.

– Det finns tusentals, för att inte säga tiotusentals små verkstäder, som klarar av att gå med vinst genom att reparera mobiltelefoner utan att ha tillgång till billiga komponenter eller verktyg. Det här luktar som ett skämt, säger Gordon-Byrne i ett uttalande till Motherboard.

Flera av de demokratiska presidentkandidaterna, däribland Bernie Sanders och Elizabeth Warren, har utlovat ny lagstiftning inom området om de vinner presidentvalet 2020."

https://macworld.idg.se/2.1038/1.726792/kriti...

Ursprungligen av RobertK:

Tangentbordet!

Den här uppdateringen var långt över förväntan.
Jag köpte 2016 den nya MacBook Pro 13" och hade aldrig någonsin varit så missnöjd med en elektronikprodukt (https://www.99mac.se/forum/p/2343508)

Efter 1 år stod jag inte ut med tangentbordet längre utan bytte för första gången i mitt liv ner mig i datorväg och köpte istället sista gen. av gamla MBP: 2015, som jag använder ännu. Hade tänkt att köra på den tills den inte gick att reparera längre. Otroligt nog har Apple ändrat på nästan allt jag hade önskat, hade inte vågat hoppas på det:

- Piltangenter i T-form + Mer mellanrum mellan tangenterna så man kan orientera sig
- Större slaglängd så man känner sig säker på att faktiskt ha tryckt på tangenten
- Esc-tangent åter
- Större mellanrum mellan space-tangent och trackpad (hade önskat lite till som förr så man kan vila fingrarna/handen där)

Nu är det bara att invänta 13/14"-versionen så blir det beställning.

Jag känner precis likadant. "Problemet" är att jag sitter med en ganska fet 15" från 2017, och har svårt att motivera ett inköp på ungefär 40K för att ersätta min befintliga Mac. Men tangentbordet är så fruktansvärt att jag knappt använder maskinen utan externt tangentbord, så jag kommer behöva köpa upp mig. Hoppas bara jag kan härda ut till gen 2 av den här babyn!

Är besviken över ny-gamla tangentbordet. Det krävs betydligt mer ansträngning att skriva och det känns som om man sitter på en dator från tidigt 2010-tal, not good. Som exempel så hakar man i med fingrarna när man skall segla mellan tangenterna, blir att gymma med handleden och fingrarna för att vänja sig.
Gillade det platta mycket bättre (nej-sayers; vi är inte alla journalister som äter kakor hela dagarna).
Det som är bra är piltangenterna, esc, touchbar samt kylningen som är märkbart bättre. Trodde inte skärmstorleken skulle spela roll men det känns och syns att det är lite extra bredd och höjd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-26 07:35
Ursprungligen av biffenrydberg:

Är besviken över ny-gamla tangentbordet..... Som exempel så hakar man i med fingrarna när man skall segla mellan tangenterna, blir att gymma med handleden och fingrarna för att vänja sig.

Intressant, har aldrig under åren hört om detta problem.
Att du hakar i i springan melllan tangenterna alltså?
Så du tycker springan blivit för stor?

Jag tror den nu är ungefär mittemellan springans storlek pre 2016 och post 2016.
Höjden borde dock inte kunna ha betydelse för den frågan.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Är besviken över ny-gamla tangentbordet. Det krävs betydligt mer ansträngning att skriva och det känns som om man sitter på en dator från tidigt 2010-tal, not good. Som exempel så hakar man i med fingrarna när man skall segla mellan tangenterna, blir att gymma med handleden och fingrarna för att vänja sig.
Gillade det platta mycket bättre (nej-sayers; vi är inte alla journalister som äter kakor hela dagarna).
Det som är bra är piltangenterna, esc, touchbar samt kylningen som är märkbart bättre. Trodde inte skärmstorleken skulle spela roll men det känns och syns att det är lite extra bredd och höjd

Är det både plattan och t-bordet i kombination som du upplever sämre? Tacksam att du kan visa bild hur det ser ut jämfört med gamla som du påstår var bättre.

Ursprungligen av RobertK:

Intressant, har aldrig under åren hört om detta problem.
Att du hakar i i springan melllan tangenterna alltså?
Så du tycker springan blivit för stor?

Jag tror den nu är ungefär mittemellan springans storlek pre 2016 och post 2016.
Höjden borde dock inte kunna ha betydelse för den frågan.

Ursprungligen av calinou:

Är det både plattan och t-bordet i kombination som du upplever sämre? Tacksam att du kan visa bild hur det ser ut jämfört med gamla som du påstår var bättre.

Eftersom tangenterna sannolikt går djupare ned samt att de är fysiskt mindre med mer mellanrum så blir det en ganska stor skillnad när man skall glida över från en nedtryckt tangent. Det blir tydligare ju snabbare du skriver, jag kanske är för snabb eller har mindre händer som ger detta resultat (just nu).
Angående bilder så gör det nog inte något för att förstå problemet, tangentbordet ser vettigt ut men när man haft det mer plattare tangentbordet några år så blir det en tydlig skillnad.

Det brukar vara så att man hör de som klagar, de som är nöjda bryr sig inte att berömma något så självklart varför man inte kan bilda sig en uppfattning kring omfattning om antal inlägg på forum och IT-pressen.

Piltangenterna och ESC är tillbaka där de skall vara, har inget att anmärka på det. Jag är också övertygat att jag kan lära mig att leva med detta precis som med det tidigare tangentbordet men det känns mindre premium nu och lite dated ;).

Måste tillägga att ljudet är märkbart större nu också, mycket trevligt.

Jag satt med min MBP utan tangentbord i helgen. Det var fruktansvärt jobbigt, skrev fel hela tiden, och problem att hitta rätt med pilarna etc.
Ser fram emot en ny MBP när jag nu köper den.

Biffen: Du kanske vill byta min 2017 maxade 15":are mot din 16"?

Ursprungligen av biffenrydberg:

Eftersom tangenterna sannolikt går djupare ned samt att de är fysiskt mindre med mer mellanrum så blir det en ganska stor skillnad när man skall glida över från en nedtryckt tangent. Det blir tydligare ju snabbare du skriver, jag kanske är för snabb eller har mindre händer som ger detta resultat (just nu).
Angående bilder så gör det nog inte något för att förstå problemet, tangentbordet ser vettigt ut men när man haft det mer plattare tangentbordet några år så blir det en tydlig skillnad.

Det brukar vara så att man hör de som klagar, de som är nöjda bryr sig inte att berömma något så självklart varför man inte kan bilda sig en uppfattning kring omfattning om antal inlägg på forum och IT-pressen.

Piltangenterna och ESC är tillbaka där de skall vara, har inget att anmärka på det. Jag är också övertygat att jag kan lära mig att leva med detta precis som med det tidigare tangentbordet men det känns mindre premium nu och lite dated ;).

Måste tillägga att ljudet är märkbart större nu också, mycket trevligt.

Vilket tangentbord /modell hade du förut?

Ursprungligen av biffenrydberg:

Gillade det platta mycket bättre (nej-sayers; vi är inte alla journalister som äter kakor hela dagarna).

Nej, du är bara allmänt hånfull.

För mig som skriver mycket text, både som student och som opinionsbildare, så är tangentbordet hyfsat bekvämt. Det gör vad det ska och det gör det med stil. Tyvärr så har jag fått byta ut det två gånger, trots att jag inte äter kakor samtidigt som jag använder datorn. Och det är väl det som är störande. Det går inte att lita på att det fungerar även om man är försiktig och inte har något i närheten som kan komma in under en tangent. Exempelvis börjar min m-tangent att jävlas nu igen och under några veckor så har det varit lite bekymmer med backspace. Du kan ju tänka dig hur det påverkar livet för en som lever på att skriva. Så jag känner väl lite att jag är beredd att ta det om det är så att man "hakar i med fingrarna när man skall segla mellan tangenterna". Det är nog en vanesak. Butterfly-mekaniken och den låga profilen har vant oss vid att det inte behöver vara så. Jag är beredd att stå ut med, och vänja mig vid, ganska mycket bara jag slipper den stora risken att tangentbordet havererar, även utan kakor som smular.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-26 21:29
Ursprungligen av biffenrydberg:

Eftersom tangenterna sannolikt går djupare ned samt att de är fysiskt mindre med mer mellanrum så blir det en ganska stor skillnad när man skall glida över från en nedtryckt tangent. Det blir tydligare ju snabbare du skriver, jag kanske är för snabb eller har mindre händer som ger detta resultat (just nu).

Jag skriver blint sen många år men inte upplevt att jag glider mellan tangenter utan jag slår ner på dom uppifrån (kanske för att jag spelar piano också) så därför känner jag inte igen problemet du beskriver. (hade en MBP 2016 i 1år och kunde aldrig bli vän med tangentbordet) Men man kan ha olika tekniker.

Ursprungligen av carlsson:

Biffen: Du kanske vill byta min 2017 maxade 15":are mot din 16"?

Hehe nej tyvärr inte.

Ursprungligen av calinou:

Vilket tangentbord /modell hade du förut?

Använt alla modeller, nu senast the "improved version".

Ursprungligen av sextontio:

Nej, du är bara allmänt hånfull.

För mig som skriver mycket text, både som student och som opinionsbildare, så är tangentbordet hyfsat bekvämt. Det gör vad det ska och det gör det med stil. Tyvärr så har jag fått byta ut det två gånger, trots att jag inte äter kakor samtidigt som jag använder datorn. Och det är väl det som är störande. Det går inte att lita på att det fungerar även om man är försiktig och inte har något i närheten som kan komma in under en tangent. Exempelvis börjar min m-tangent att jävlas nu igen och under några veckor så har det varit lite bekymmer med backspace. Du kan ju tänka dig hur det påverkar livet för en som lever på att skriva. Så jag känner väl lite att jag är beredd att ta det om det är så att man "hakar i med fingrarna när man skall segla mellan tangenterna". Det är nog en vanesak. Butterfly-mekaniken och den låga profilen har vant oss vid att det inte behöver vara så. Jag är beredd att stå ut med, och vänja mig vid, ganska mycket bara jag slipper den stora risken att tangentbordet havererar, även utan kakor som smular.

Jag kan gå med på det om du byter ut hånfull mot kärleksfull.
Vilken version har du använt? Jag har lyckats rensa på flera med trycklyft.

Ursprungligen av RobertK:

Jag skriver blint sen många år men inte upplevt att jag glider mellan tangenter utan jag slår ner på dom uppifrån (kanske för att jag spelar piano också) så därför känner jag inte igen problemet du beskriver. (hade en MBP 2016 i 1år och kunde aldrig bli vän med tangentbordet) Men man kan ha olika tekniker.

Då lär det bli en förbättring för de som skriver på det sättet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-04 13:39

Köpte den fetaste dongeln jag kunde hitta i söndags. I samma ögonblick försvann alla anledningar till att inte köpa en ersättare till min MBP 2011. Snudd på impulsköp, instegsmodell med 32GB/1TB.
Jämförde prestanda (Geekbench) med min stationära iMac 2017 som jag definierar som kapabel arbetshäst. MBP16 instegsmodell är i vissa moment dubbelt så snabb!

Ni som pendlar/reser med moderna MBP, hur förvarar ni den?

I en datorväska som hänger runt axeln/bärs i ett handtag. Har två fack för lite prylar och ett fack för papper (där jag har min iPad). Använder dock inga donglar ute på fältet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-04 13:51
Ursprungligen av reboot81:

Köpte den fetaste dongeln jag kunde hitta i söndags. I samma ögonblick försvann alla anledningar till att inte köpa en ersättare till min MBP 2011. Snudd på impulsköp, instegsmodell med 32GB/1TB.
Jämförde prestanda (Geekbench) med min stationära iMac 2017 som jag definierar som kapabel arbetshäst. MBP16 instegsmodell är i vissa moment dubbelt så snabb!

Ni som pendlar/reser med moderna MBP, hur förvarar ni den?

Dyrt men stilfullt.

https://www.apple.com/se/shop/product/MWV92ZM...

Ursprungligen av reboot81:

Köpte den fetaste dongeln jag kunde hitta i söndags. [...]

Undrar om den klarar att driva mer än en extern hårddisk i taget? Min "femtielva-i-en"-dongel från Hyperdrive klarar inte det... Så vill man - som jag - ha flera externa hårddiskar inkopplade samtidigt är det lika många donglar som krävs.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-04 18:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Undrar om den klarar att driva mer än en extern hårddisk i taget? Min "femtielva-i-en"-dongel från Hyperdrive klarar inte det... Så vill man - som jag - ha flera externa hårddiskar inkopplade samtidigt är det lika många donglar som krävs.

Återkommer med test.

För att driva externa hårddiskar skulle jag rekommendera en strömdriven hub. T ex OWC Travel Dock eller Thunderbolt 3 Dock.
https://www.owcdigital.com/products/usb-c-tra...
https://www.owcdigital.com/products/thunderbo...

Ursprungligen av carlsson:

För att driva externa hårddiskar skulle jag rekommendera en strömdriven hub. T ex OWC Travel Dock eller Thunderbolt 3 Dock.
https://www.owcdigital.com/products/usb-c-tra...
https://www.owcdigital.com/products/thunderbo...

Bara det inte är som på min hyperdrive-hub – den har också ingång för usb-c strömmatning men ingenting verkar kunna nyttjas av inkopplade enheter...

Tillägg: Hub nr 2 har åtminstone 2 st "high powered ports". Men jämrans vilket pris: nästan 300 dolares... Det kostar att ligga på topp!

Har suttit och lekt med min nya 16” och installerade Windows 10 på en extern ssd disk. Vilken komplett MacBook!

Har testat ett gäng spel med en modifierad AMD drivrutin och får stabila fps på typ allt. Sen när har det gått att spela stabilt på en MacBook?
Sen är högtalarna något i hästväg, fylligt och bra ljud för o vara en tunn laptop.

Så nu sålde jag av min stationära dator och går helt över till MacBook.

Ursprungligen av R3b0rn:

Har testat ett gäng spel med en modifierad AMD drivrutin och får stabila fps på typ allt. Sen när har det gått att spela stabilt på en MacBook?

Det här förstås lite på vad det är man spelar. Sådant som Overwatch, World of warcraft och Counter-strike flyter ju på riktigt, riktigt bra. Fast om man ska börja med mer krävande AAA-titlar så går det lite knackigt om man försöker hoppa upp över lägsta grafikinställningen.

Ursprungligen av sextontio:

Det här förstås lite på vad det är man spelar. Sådant som Overwatch, World of warcraft och Counter-strike flyter ju på riktigt, riktigt bra. Fast om man ska börja med mer krävande AAA-titlar så går det lite knackigt om man försöker hoppa upp över lägsta grafikinställningen.

Tjo, testade StarWars : Jedi order och i lägsta upplösning med högsta inställningar och det var lätt 60fps. Dra upp till 1080p då kunde det dippa till 40, men sänkte man till medium så var man uppe i 60fps igen (Dn är låst till 60)

F1 2019 rullar på riktigt bra i dom flesta upplösningar, men även där fick man ställa inställningarna för att det inte skulle bli för tungrott.

Självklart tror jag tyvärr att man behöver ha en eGPU om man ska lira med mer FPS på 4k skärmar eller dylikt, men måste säga att detta är nog något som kommer dyka upp på nästa MacBook för hästklivet apple gjorde med denna grafikkrets är otrolig.

Förresten, skillnaden i grafikprestanda i spel mellan 5300 och 5500 är minimal, ca 8%.

Bevaka tråden