Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes startar inte från länk i pdf

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-25 10:54

Jag har ett 1000-sidigt pdf-dokument som innehåller mpeg-länkar på i stort varje sida. Nu har de plötsligt slutat fungera. Itunes startar inte från Adobe Acrobat Reader DC 2019-012 . Om jag startar Itunes manuellt händer ändå inget. Har Googlat utan att hitta något.
OSX 10.14.6

Något råd?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-25 13:58

Vad är det du tänker dig ska hända när iTunes startat?

Ursprungligen av Gäddnos:

Vad är det du tänker dig ska hända när iTunes startat?

Är väl att just den mpeg filmen iiTunes ska starta antar jag eller så ska sidan där den finns i Itunes öppna.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-25 16:28
Ursprungligen av CekariYH:

Är väl att just den mpeg filmen iiTunes ska starta antar jag eller så ska sidan där den finns i Itunes öppna.

Jag vill att ljudfilen spelas upp, som den gjort varje dag sedan 2012.

Ursprungligen av Stig R:

Jag har ett 1000-sidigt pdf-dokument som innehåller mpeg-länkar på i stort varje sida. Nu har de plötsligt slutat fungera. Itunes startar inte från Adobe Acrobat Reader DC 2019-012 . Om jag startar Itunes manuellt händer ändå inget. Har Googlat utan att hitta något.
OSX 10.14.6

Något råd?

Har du testat länkarna med pdf:n öppnad i Förhandsvisning?

Ursprungligen av Stig R:

Jag vill att ljudfilen spelas upp, som den gjort varje dag sedan 2012.

Ah, menade ljudfil, blev lite fel där

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-25 19:15

Men inte startar väl iTunes för att spela upp allmänna mediefiler utanför iTunes bibliotekl? Det brukar vara QuickTime Player som drar igång.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-25 19:26
Ursprungligen av Gäddnos:

Men inte startar väl iTunes för att spela upp allmänna mediefiler utanför iTunes bibliotekl? Det brukar vara QuickTime Player som drar igång.

Eller är det länkar till iTunes biblioteket? Många frågor men inga svar från TS ?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-26 02:22
Ursprungligen av Innis:

Eller är det länkar till iTunes biblioteket? Många frågor men inga svar från TS ?

Det är mp3-filer.
Jag studerar Thai sedan 2012. I läroboken kan man klicka på ett ord så spelas det upp med röst av en lärare. Varje fil är cirka 5 sekunder lång. Flera tusen av dem. De öppnar iTunes, brukar välja att ha minispelaren igång. Har gjort så i princip varje dag i sju år utan problem. Men nu drar inte länken igång varken iTunes eller något annat program. Sannolikt en uppdatering som spökar. Har t.ex. VLC som borde fungera.
Har hittat en nödlösning. Öppnar pdf-filen i Förhandsvisning, kopierar länken och klistrar in den i url:en i Safari. DÅ spelar Safari upp ljudet!

Ursprungligen av Stig R:

Det är mp3-filer.
Jag studerar Thai sedan 2012. I läroboken kan man klicka på ett ord så spelas det upp med röst av en lärare. Varje fil är cirka 5 sekunder lång. Flera tusen av dem. De öppnar iTunes, brukar välja att ha minispelaren igång. Har gjort så i princip varje dag i sju år utan problem. Men nu drar inte länken igång varken iTunes eller något annat program. Sannolikt en uppdatering som spökar. Har t.ex. VLC som borde fungera.
Har hittat en nödlösning. Öppnar pdf-filen i Förhandsvisning, kopierar länken och klistrar in den i url:en i Safari. DÅ spelar Safari upp ljudet!

Låter ju sjukt smidigt... NOT.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-26 09:25
Ursprungligen av CekariYH:

Låter ju sjukt smidigt... NOT.

Jag har testat mera. Om jag dubbelklickar på ljudfilen Finder så spelar den, naturligtvis.
Om jag klistrar in länken i VLC (Arkiv - öppna nätverk) spelar den. Länken ser ut så här:
file:///Users/stig/Documents/2012/HighSpeedThai/HighSpeedThai%20Files/Vocab%20Lesson%20Files/Lesson%2036%20Files/Section%202/Vocab%20Pronunciation/l36s2p19.mp3
Har som sagts fungerat i sju år. Skulle behöva en tidigare version av Adobe Acrobat Reader. Felet måste ligga där.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-26 09:43
Ursprungligen av Zeugma:

Har du testat länkarna med pdf:n öppnad i Förhandsvisning?

Ja det har jag, se nedan. Det har som sagt fungerat dagligen i sju år. När jag idag klickar på länken får jag upp den dialogruta som brukar komma upp, se bild. Men programmet för att spela upp startar inte.
Har nu testat med att ladda ner en något äldre version av Adobe Reader-programmet men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-26 09:49

Det förefaller som om du använder fel lösning till dina behov.
Ändra förvalt program för att spela upp dina ljudfiler.

VLC är väl ok, men kolla gärna på program som är specifikt gjorda för att spela upp ljudfiler.
Min favorit är Cog:
https://www.macupdate.com/app/mac/18340/cog
Huvudgrenen är inte längre aktiv, men det finns forks:
https://kode54.net/cog/

foobar2000 är en klassiker
https://www.foobar2000.org/mac

Och det finns naturligtvis många många fler, ex. Swinsian och Clementine.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-26 11:25
Ursprungligen av iSweden:

Det förefaller som om du använder fel lösning till dina behov.
Ändra förvalt program för att spela upp dina ljudfiler.

VLC är väl ok, men kolla gärna på program som är specifikt gjorda för att spela upp ljudfiler.
Min favorit är Cog:
https://www.macupdate.com/app/mac/18340/cog
Huvudgrenen är inte längre aktiv, men det finns forks:
https://kode54.net/cog/

foobar2000 är en klassiker
https://www.foobar2000.org/mac

Och det finns naturligtvis många många fler, ex. Swinsian och Clementine.

Jag är inte helt sugen på att byta uppspelningsprogram eftersom det fungerat i sju år och med flera tusen uppspelningar. Men förra veckan blev det stopp. Jag har senaste VLC, iTunes (jag vet, inte lämpligt men har fungerat), Quick Time Player med flera. Det spelar upp när jag klistrar in länken i fönstret på spelaren (de som har fönster för url). Som du ser i min skärmdump i ett annat svar i denna tråd så kommer jag så långt att dialogrutan för att starta uppspelningsprogrammet kommer upp. Men programmet startar inte när jag klickar på "öppna". Har testat med att välja standardprogram för tre filer, tre olika program. Alla ger samma resultat, OK fram till dialogrutan. Sedan händer ingenting.
OCH - jag har startat om datorn

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-26 11:31
Ursprungligen av Stig R:

OK fram till dialogrutan. Sedan händer ingenting.
OCH - jag har startat om datorn

Men har du tryckt på Öppna-knappen? Vad händer då?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-26 11:43
Ursprungligen av Gäddnos:

Men har du tryckt på Öppna-knappen? Vad händer då?

Ja naturligtvis. Ingenting händer. Även om programmet redan är igång kommer dialogrutan upp.

Ursprungligen av Stig R:

Ja naturligtvis. Ingenting händer. Även om programmet redan är igång kommer dialogrutan upp.

Har du testat en säker start av datorn? Du startar om datorn med skifttangenten nedtryckt, du loggar in, och efter detta startar du om igen på vanligt sätt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-26 13:43
Ursprungligen av Zeugma:

Har du testat en säker start av datorn? Du startar om datorn med skifttangenten nedtryckt, du loggar in, och efter detta startar du om igen på vanligt sätt.

Ursprungligen av Zeugma:

Har du testat en säker start av datorn? Du startar om datorn med skifttangenten nedtryckt, du loggar in, och efter detta startar du om igen på vanligt sätt.

Har nu även testat det. Tog en video som visar hur det ser ut, tyvärr blev dennför stor. Men när jag klistrar in länken i Safari så fungerar länken.
Jag misstänker något behörighetstjafs har uppstått. Vad tror du?

Ursprungligen av Stig R:

Har nu även testat det. Tog en video som visar hur det ser ut, tyvärr blev dennför stor. Men när jag klistrar in länken i Safari så fungerar länken.
Jag misstänker något behörighetstjafs har uppstått. Vad tror du?

Jag vet inte. Jag brukar testa runt med olika lösningar. Till exempel att ange att den aktuella filtypen ska öppas med olika program, tills jag hittar något som fungerar. Man kan också se om det finns en lösning i Automator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-26 16:00
Ursprungligen av Stig R:

Jag är inte helt sugen på att byta uppspelningsprogram eftersom det fungerat i sju år och med flera tusen uppspelningar. Men förra veckan blev det stopp. Jag har senaste VLC, iTunes (jag vet, inte lämpligt men har fungerat), Quick Time Player med flera. Det spelar upp när jag klistrar in länken i fönstret på spelaren (de som har fönster för url). Som du ser i min skärmdump i ett annat svar i denna tråd så kommer jag så långt att dialogrutan för att starta uppspelningsprogrammet kommer upp. Men programmet startar inte när jag klickar på "öppna". Har testat med att välja standardprogram för tre filer, tre olika program. Alla ger samma resultat, OK fram till dialogrutan. Sedan händer ingenting.
OCH - jag har startat om datorn

Ändra alla!
https://macworld.idg.se/2.1038/1.650401/mac-o...

Ursprungligen av Zeugma:

Jag vet inte. Jag brukar testa runt med olika lösningar. Till exempel att ange att den aktuella filtypen ska öppas med olika program, tills jag hittar något som fungerar. Man kan också se om det finns en lösning i Automator.

Funkar detta med filtyper även i länkar?
Borde ju göra det om associerar en fil till att börja med som finns på datorn.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-29 12:35
Ursprungligen av CekariYH:

Funkar detta med filtyper även i länkar?
Borde ju göra det om associerar en fil till att börja med som finns på datorn.

Problemet ligger inte på hur systemet associerar en filtyp med ett program. Det fungerar klockrent, om programmet för uppspelning inte är igång kommer dialogrutan upp med det programmets namn och fråga om jag vill öppna det (bifogade en bil av detta tidigare). Problemet uppståt när jag klickar på öppna och ingenting händer. Likaså om programmet är igång redan, då kommer inte dialogrutan upp och ingenting händer.
Jah tycker att det verkar mest som något ovanligt behörighetsproblem i att öppna program.

Ursprungligen av Stig R:

Problemet ligger inte på hur systemet associerar en filtyp med ett program. Det fungerar klockrent, om programmet för uppspelning inte är igång kommer dialogrutan upp med det programmets namn och fråga om jag vill öppna det (bifogade en bil av detta tidigare). Problemet uppståt när jag klickar på öppna och ingenting händer. Likaså om programmet är igång redan, då kommer inte dialogrutan upp och ingenting händer.
Jah tycker att det verkar mest som något ovanligt behörighetsproblem i att öppna program.

Är du säker på att filerna har kvar samma sökväg?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-09-29 12:41

För att uppdatera de som kommit in sent bifogar jag en skärmbild av vad som händer när jag klickar på länken (som har fungerat i sju år). När jag klickar på öppna händer ingenting.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-30 07:13

VLC 2.0.4 är ju väldigt gammalt! Om du uppdaterar (jag har 3.0.8), vad händer då?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2019-10-01 09:41
Ursprungligen av kenjon:

VLC 2.0.4 är ju väldigt gammalt! Om du uppdaterar (jag har 3.0.8), vad händer då?

Jag har uppdaterat utan att någonting ändrats. Samma problem. Om det har någon betydelse så är det login på pdf:en. Borde inte vara ett problem, jag anger ju lösenordet innan jag kommer in i dokumentet.

1
Bevaka tråden