Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att låsa iMessage?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt så att man kan låsa iMessage? Så att ingen obehörig kan gå in och läsa meddelande, tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-17 17:17

Det blir nog mycket svårt. Använd en kompetent chat-klient istället. Telegram är den absolut bästa. Helt utan konkurrens.

Ursprungligen av iSweden:

Det blir nog mycket svårt. Använd en kompetent chat-klient istället. Telegram är den absolut bästa. Helt utan konkurrens.

En fråga då, kan man skicka sms/mms från Telegram? Jag använder inte chattar utan bara sms/mms

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-08-17 18:01

Sätt lösenkod på din telefon så slipper du att obehöriga rotar runt i den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-17 18:19
Ursprungligen av snilleblixt:

En fråga då, kan man skicka sms/mms från Telegram? Jag använder inte chattar utan bara sms/mms

Nej. SMS? Be dina kontakter att också byta. Jag minns knappt när jag skickade SMS senast.

Ursprungligen av Gäddnos:

Sätt lösenkod på din telefon så slipper du att obehöriga rotar runt i den.

Problemet blir när man lånar ut den till barnen

Ursprungligen av iSweden:

Nej. SMS? Be dina kontakter att också byta. Jag minns knappt när jag skickade SMS senast.

Mm problemet är ju att alla använder olika chatt appar, till vilken nytta? När sms och mms fungerar utmärkt och det är gratis precis som chattappar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-17 20:40
Ursprungligen av snilleblixt:

Mm problemet är ju att alla använder olika chatt appar, till vilken nytta? När sms och mms fungerar utmärkt och det är gratis precis som chattappar.

SMS/MMS erbjuder för låg funktionalitet och är för långsamt. SMS och MMS är gårdagens teknik. Internet är framtiden.

Ursprungligen av snilleblixt:

Problemet blir när man lånar ut den till barnen

Skaffa en iPod Touch till barnet/n så får du ha din egen device i fred.

Ursprungligen av iSweden:

Använd en kompetent chat-klient istället. Telegram är den absolut bästa. Helt utan konkurrens.

Varför är Telegram den bästa? Den erbjuder väl inte end-to-end kryptering om man inte aktivt slår på det? Då är ju WhatsApp bättre IMO, även om den ägs av Facebook. Signal har jag hört ska vara den minst integritetskränkande meddelandeappen (och WhatsApp använder samma krypteringsalgoritm), men jag har inte testat själv ännu (använder WhatsApp för närvarande).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-18 08:28

Signal är den bästa.

Och så har vi bevisat vad som är det största problemet med de apparna

Ontopic, skaffa egna telefoner till barnen istället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-18 11:15

Japp, finns begagnade för några hundralappar. Är de hemma behöver de inget abonnemang, räcker med wifi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-18 11:32
Ursprungligen av suddgummi:

Varför är Telegram den bästa? Den erbjuder väl inte end-to-end kryptering om man inte aktivt slår på det? Då är ju WhatsApp bättre IMO, även om den ägs av Facebook. Signal har jag hört ska vara den minst integritetskränkande meddelandeappen (och WhatsApp använder samma krypteringsalgoritm), men jag har inte testat själv ännu (använder WhatsApp för närvarande).

Återkom när du använt Telegram några månader på både mobil och dator. ?

Ursprungligen av iSweden:

Återkom när du använt Telegram några månader på både mobil och dator. ?

Så det är bara en smaksak alltså? End-to-end krypteringen är viktig för min del. Inte att det bara är krypterat mellan klient och server. Nä, då ger jag hellre Signal en chans.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-18 14:49

Signal går också att köra på datorn, däremot är det sämre med ipad tyvärr.

Håller med Snilleblixten; SMS is the shit!
Det fungerar med alla och överallt. Är kostnadsfritt för de flesta tele-abben också. Behövs inget annat, om man inte jobbar på CIA.
Med Apples Meddelande-implementation är det ju också supersmidigt att messa via datorn.

Själv tvingas jag chatta via SMS, Messenger, Discord, Skype och Slack. Jävligt jobbigt (även om alla förstås är bra på sitt sätt då).

/mina två cent

Ursprungligen av snilleblixt:

Finns det något sätt så att man kan låsa iMessage? Så att ingen obehörig kan gå in och läsa meddelande, tacksam för hjälp.

Du kan alltid låsa appen barnen använder, med Guidad åtkomst (finns under Hjälpmedel i Inställningar), under tiden de lånar din apparat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-19 20:50
Ursprungligen av ettlångochjobbigtanvändarnamn:

Du kan alltid låsa appen barnen använder, med Guidad åtkomst (finns under Hjälpmedel i Inställningar), under tiden de lånar din apparat.

Ja, Guidad åtkomst är ju lösningen! Att tillfälligt begränsa innehåll och tillåtna appar (inställningen finns numera under Skärmtid) funkar inte eftersom Meddelande-appen inte finns med bland de appar man kan dölja eller stänga av.

Jag har använt Guidad åtkomst som en sorts kiosk-läge för en iPad där användare ska betala med iZettle. Med guidad åtkomst kan man dessutom täcka för delar av gränssnittet så att det inte kan användas, på så sätt kan inte användarna komma in i inställningsmenyn i iZetttle-appen. Men det behövs ju inte i detta fall.

Kanske inte jättesmidig lösning för TS när barnen vill låna iphonen, men det funkar. Man får först starta appen de ska använda, trippelklick på hemknappen och slå in kod, går enligt min erfarenhet snabbt. De kan bara använda appen/spelet man startat men inget annat. När de är klara eller vill byta app får man trippelklicka + kod för att avsluta guidad åtkomst.

1
Bevaka tråden