Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Revolut fungerar nu med Apple Pay

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cribe:

En stor del av vitsen är säkerheten. ICA-korten går att skimma och stjäla. Du kan iofs få din telefon/klocka stulen, men dom kan inte använda ApplePay.
Du slipper ta med plånbok om du bara ska ner och handla. Bara att knappa in petdonnummer på självutcheckningen.
Med det sagt. Hur svårt ska det vara för butikerna att få in kund och bonuskort i Wallet, har testat Pass4U och diverse appar men fingerar inte optimalt.

För mig är detta ett ickeproblem då min iPhone huserar i ett plånboksfordral och den har jag alltid med mig då jag alltid har Air Podsen med mig och Watch.

Jo du det kan man undra, tog dem mer än tio år att få in om jag köper lätt- eller folk-öl och går igenom snabbkassan så måsta jag alltid kalla på en ur personalen för att godkänna att jag får köpa öl, trots att kortet borde veta min ålder.
Vore bra om dom kunde göra ICA kortet till ett Apple Pay, eller något som gör att jag handlar där oavsett kort så skall bonuspoängen räknas in... dvs kollas upp om jag har ICA-kort etc, hur svårt kan det var?

Ursprungligen av CekariYH:

Jo du det kan man undra, tog dem mer än tio år att få in om jag köper lätt- eller folk-öl och går igenom snabbkassan så måsta jag alltid kalla på en ur personalen för att godkänna att jag får köpa öl, trots att kortet borde veta min ålder.

Fast hur vet kortet att det är du? Pinkod räcker inte för att bevisa att det är du. Det visar bara att någon kan koden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast hur vet kortet att det är du? Pinkod räcker inte för att bevisa att det är du. Det visar bara att någon kan koden.

Det vet det inte, men om nån har snott kortet, klurat ut pinkoden så är det nog lite fånigt att dra till ICA och köpa 2 lättöl/folköl innan jag hinner spärra det.

Ursprungligen av CekariYH:

Det vet det inte, men om nån har snott kortet, klurat ut pinkoden så är det nog lite fånigt att dra till ICA och köpa 2 lättöl/folköl innan jag hinner spärra det.

Tja, du kan ju ha lånat ut kortet till din minderårige yngling i avseende att denne skulle köpa öl till dig å så kan vi ju inte ha det. Långsökt? Japp!

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-24 07:06

Funkar på de flesta ställen

Ursprungligen av Esse:

ICA stödjer inte Apple Pay så vitt vi vet.

Jag upplever att Apple Pay fungerar på alla ställen som har trådlös betalning (wi-fi symbol) många betalkort har ju detta idag. Mindre belopp ingen pin kod större belopp pin kod. Men med Apple Pay så behövs ingen pin då FaceID eller TouchID ersätter detta.

Nu handlar denna tråden visserligen om Revolut. Men jag har kört med ST1 och nu Klarna på många ställen utan problem.

Ursprungligen av HåkanE:

Tja, du kan ju ha lånat ut kortet till din minderårige yngling i avseende att denne skulle köpa öl till dig å så kan vi ju inte ha det. Långsökt? Japp!

Sant, men ändå så slipper iaf jag vänta på godkännande sen några månader tillbaka, hur dom nu har löst det, kanske genom min köp-historik, vad vet jag.

Sen lånar jag aldrig ut mitt kort, även om jag vet att andra familjer låter ungarna gå och handla med kortet. Hoppas dom kräver att ungarna tar hem kvittot bara.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-24 18:32

Revolut är ett prepaid card vilket innebär att betalterminalen alltid måste vara online.

De får gånger man stöter på en offline terminal så fungerar inte Apple Pay heller.

Ursprungligen av iller:

Revolut är ett prepaid card vilket innebär att betalterminalen alltid måste vara online.

De får gånger man stöter på en offline terminal så fungerar inte Apple Pay heller.

Vad fungerar mot en offlineterminal? Andra paytjänster som samsungay?

Och varför fungerar inte Apple Pay mot sådana?

Var finns offlineterminaler? Jag blir lite nyfiken eftersom exvis på Systembolaget så krävs det att terminalerna är online - min fru har erfarenhet av vad som händer när deras system är offline...

Jag vet att frågorna kan låta lite aggressiva. De är inte det, jag är uppriktigt nyfiken på svaren eftersom jag vill lära mig mer men det var så svårt att formulera dem på ett mindre rakt sätt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-24 19:11

@BlackSmp
Apple Pay fungerar mot offline terminaler.
Men Revolut gör inte det. Ergo blir Apple Pay lidande eftersom det är Revolut som skall godkänna betalningen.

Så har du något annat Visa/Mastercard/Amex från ex Sverige är det inga problem.

Våra kort i Sverige är inte Prepaid-kort utan betalkort eller Debit-kort.

Jag råkade ut för en offlineterminal förra veckan på en uteservering. En enhet som inte har kontakt med nätet utan kopplar upp sig först när uteserveringen gjorde sitt dagsavslut.

Revolut som inte kan överstiga pengarna på kontot kräver att enheten alltid är online så pengar dras direkt.

Offline-terminaler finns också väldigt ofta på båtar eller flyg.

Ursprungligen av iller:

@BlackSmp
Apple Pay fungerar mot offline terminaler.
Men Revolut gör inte det. Ergo blir Apple Pay lidande eftersom det är Revolut som skall godkänna betalningen.

Så har du något annat Visa/Mastercard/Amex från ex Sverige är det inga problem.

Våra kort i Sverige är inte Prepaid-kort utan betalkort eller Debit-kort.

Jag råkade ut för en offlineterminal förra veckan på en uteservering. En enhet som inte har kontakt med nätet utan kopplar upp sig först när uteserveringen gjorde sitt dagsavslut.

Revolut som inte kan överstiga pengarna på kontot kräver att enheten alltid är online så pengar dras direkt.

Offline-terminaler finns också väldigt ofta på båtar eller flyg.

Tack för svaret, det förklarar mycket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-25 09:44
Ursprungligen av kenjon:

Jag gillar Curve, det räcker att bara ha med sej ett kort då

Men Curve stödjer ju inte Apple Pay, vilket denna tråden handlar om, så det är väl inte korrekt att det räcker med ett kort...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-25 09:46
Ursprungligen av kladda:

Jag skaffade detta efter artikeln. Kopplade mitt SEB debit till Revolut och satte över 1000 kr. Kopplade sedan mitt virtuella kort mot Apple Pay och det har fungerat grymt bra. Väldigt nöjd och tycker appens inbyggda funktioner med att runda av ett belopp och sätta av som sparande var riktigt bra.

Enda risken är väl att pengarna inte är säkrade av någon form av instättningsgaranti så man kanske inte ska ha alla slantar i samma spargris.

Det fetstilta, hur menar du där? Det har tidigare i denna tråden bekräftats att man inte kopplar något konto i befintlig svensk bank till Revolut utan att man har ett nytt konto hos just Revolut, till vilket man måste föra över pengar.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-06-25 10:00
Ursprungligen av zinned:

Det fetstilta, hur menar du där? Det har tidigare i denna tråden bekräftats att man inte kopplar något konto i befintlig svensk bank till Revolut utan att man har ett nytt konto hos just Revolut, till vilket man måste föra över pengar.

Du kan koppla ett kort för att föra över pengar snabbt till ditt Revolutkonto, du måste göra överföringen manuellt, det går inte med automatik under tiden som du shoppar med Revolutkortet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-25 11:16
Ursprungligen av Gäddnos:

Du kan koppla ett kort för att föra över pengar snabbt till ditt Revolutkonto, du måste göra överföringen manuellt, det går inte med automatik under tiden som du shoppar med Revolutkortet.

Precis, jag kan aldrig få det så att jag automatiskt blir belastad på mitt SEB-konto när jag betalar med ett Revolut-kort.

Däremot trodde jag inte att jag var tvungen att också göra en ansträngning och "knyta" något befintligt kort bara för att kunna göra överföringen till Revolut-kontot, låter ju väldigt onödigt. Ska ju manuellt kunna skyffla pengar till vilket konto jag vill utan andra åtgärder.

Det spelar dock ingen roll, så länge jag inte kan bli belastad direkt mot mitt SEB-konto är kortet inget för mig.

När väl Curve lanserar Apple Pay på ett ordentligt sätt så kan det bli ett alternativ.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-06-25 11:20
Ursprungligen av zinned:

Däremot trodde jag inte att jag var tvungen att också göra en ansträngning och "knyta" något befintligt kort bara för att kunna göra överföringen till Revolut-kontot, låter ju väldigt onödigt.

Du behöver inte koppla något kort om du inte vill, bara om du har riktigt bråttom att fylla på med pengar. Det fungerar bra att göra en utlandsbetalning från ditt svenska SEB-konto direkt till ditt Revolut-konto, det tar några dagar att göra en sådan pga banker är som dom är.

Om du är nöjd med dina svenska banker så ser jag inte varför du vill ha Revolut också, alla måste inte skaffa det bara för att det går.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-25 11:32
Ursprungligen av Gäddnos:

Om du är nöjd med dina svenska banker så ser jag inte varför du vill ha Revolut också, alla måste inte skaffa det bara för att det går.

Syftet var att få tillgång till Apple Pay för mig och min sambo men att ha kvar vårt gemensamma konto hos SEB. Inte svårare än så.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-25 13:53

Efter en tid med Revolut kan du sätta en automatisk top up så när du kommer under en viss summa så fylls det på automatiskt.

https://blog.revolut.com/new-feature-weve-add...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-25 14:34
Ursprungligen av iller:

Efter en tid med Revolut kan du sätta en automatisk top up så när du kommer under en viss summa så fylls det på automatiskt.

https://blog.revolut.com/new-feature-weve-add...

Det är ju bra, en fin bit på vägen.

En annan fråga, vet du eller någon annan här om man kan använda samma Revolut-kort i flera iOS-enheter samtidigt? Det kanske är självklart men det har aldrig varit en fråga för mig hittills då endast jag (inte sambon) har konto hos Nordea för Apple Pay.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-25 15:53
Ursprungligen av zinned:

Det är ju bra, en fin bit på vägen.

En annan fråga, vet du eller någon annan här om man kan använda samma Revolut-kort i flera iOS-enheter samtidigt? Det kanske är självklart men det har aldrig varit en fråga för mig hittills då endast jag (inte sambon) har konto hos Nordea för Apple Pay.

Om man kan det med andra så varför inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-26 10:49
Ursprungligen av Innis:

Om man kan det med andra så varför inte.

Jag har ingen aning om man kan det med andra kort, kan man det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-26 11:21
Ursprungligen av zinned:

Jag har ingen aning om man kan det med andra kort, kan man det?

Ditt eget betal- eller kreditkort kopplat till Apple Pay kan du lägga in på många (jag tror upp till 10) Apple-enheter. Det skapas ett unikt token-nummer för varje enhet, så om du blir av med en behöver du inte spärra hela kortet utan bara den enhet som förlorats.

Men jag antar att det inte var vad du egentligen undrade, med tanke på det du nämnde om gemensamt konto med sambon?

Vad jag kan läsa mig till så ska det gå bra att använda Apple Pay om man via sin bank har ordnat gemensamt konto med separata betalkort kopplade till kontot.

Däremot verkar inte Revolut tillåta gemensamma konton, även om de i forumtrådar nämner att de ”jobbar på det”.
https://www.google.se/search?q=site:revolut.c...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 13:25
Ursprungligen av zinned:

Jag har ingen aning om man kan det med andra kort, kan man det?

Ja

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-27 10:19
Ursprungligen av IngoX:

Ditt eget betal- eller kreditkort kopplat till Apple Pay kan du lägga in på många (jag tror upp till 10) Apple-enheter. Det skapas ett unikt token-nummer för varje enhet, så om du blir av med en behöver du inte spärra hela kortet utan bara den enhet som förlorats.

Men jag antar att det inte var vad du egentligen undrade, med tanke på det du nämnde om gemensamt konto med sambon?

Vad jag kan läsa mig till så ska det gå bra att använda Apple Pay om man via sin bank har ordnat gemensamt konto med separata betalkort kopplade till kontot.

Däremot verkar inte Revolut tillåta gemensamma konton, även om de i forumtrådar nämner att de ”jobbar på det”.
https://www.google.se/search?q=site:revolut.c...

Jo, det var precis vad jag undrade...tror jag iaf

Jag och sambon har var sitt betalkort kopplat till våra respektive personliga konton, sedan har vi ett gemensamt betalkort kopplat till vårt gemensamma konto. Därav frågan, om vi hade kunnat ha våra kort till vårt gemensamma konto kopplade med Apple Pay i våra respektive enheter. Det verkar dock på er som det ska fungera

Sedan gällande Revolut, vi behöver ju inte gå över ån efter vatten. Vi använder SEB och därav ännu inget Apple Pay. Jag personligen har ett konto hos Nordea för att kunna köra Apple Pay och vi hade kunnat bara skapa ännu ett konto där som då är gemensamt med var sitt kort till detta. Det hade varit samma upplägg egentligen som om vi hade kört via Revolut men med fördelen att kontot blir direkt belastat vid betalning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-08-24 11:36

Fick ett meddelande att min insättningsgräns på 2000SEK var nådd och jag är tvungen att skicka in ett dokument för att bevisa pengarnas ursprung.
Vad skickade ni som har Revolut in för dokument?
Fyller på från mitt Länsförsäkringar Visa.

@kladda vet du?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2019-08-24 14:06

Anställningsavtal hos Swedbank duger gott;-)

We also have a daily deposit limit for recently added cards, so please wait until the next day if you have just added a new card and added money successfuly with it before. This daily limit will be increased automatically after a few deposits. If you need more funds before your limit has been increased, you can add money by bank transfer.

https://www.revolut.com/en-SE/help/transactio...

Intressant artikel i dagens svd näringsliv om "uppstickarnas svåra mål: att knäcka storbankerna" /Revolut / Klarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-05 22:13

Jag kan inte lägga in Revolut i ApplePay. Den frågar efter verifieringskod, var hittar jag den?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-05 22:15
Ursprungligen av kenjon:

Jag kan inte lägga in Revolut i ApplePay. Den frågar efter verifieringskod, var hittar jag den?

Den kommer som SMS. Och hittas av Wallet automatisk när jag har gjort det, bara att trycka på klar eller fortsätt (eller vad det nu står) uppe till höger när den kommit.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-05 22:16

OK, inte hos mej....
Det kommer upp en popupruta som ser ut som ett SMS men det finns inte i iMessage. Och det står att mitt kort nu kan användas med ApplePay. Men när jag tittar i Wallet står det fortfarande Verifieringskod....
Dock har jag det i min iPad sedan länge. Det är inte så att man bara kan ha det i en enhet?
Jag tror det är en bugg i och med senaste iOS. Är jag snabb och klickar på meddelandet innan det försvinner, kommer jag direkt till Revolutappen. Så jag tror den ska läsa verifieringen automatiskt (som AmEx), men det funkar inte.

Senast redigerat 2019-10-05 22:34
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-06 12:16

@kenjon du kan ha samma kort både i iPad och iPhone.
Har själv ett Revolut-kort i båda.

Bevaka tråden