Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya inloggningslösning blir obligatorisk

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under WWDC igår så presenterade Apple en egenutvecklad inloggningslösning som kallas ”Sign in with Apple”

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-06-04 23:26

Å ena sidan gillar jag det för jag tror att deras lösning är att föredra framför konkurrenternas.
Å andra sidan gillar jag det inte eftersom jag tycker Apple borde akta sig för att dra på sig fler monopolutredningar.

Jag tycker generellt att tjänster ska få leva utan konstgjord andning. Att tjänsten skulle få vara så bra att alla utvecklare använder den utan att tvingas till det.

edit: The Verge håller med: https://www.theverge.com/interface/2019/6/5/18653113/apple-sign-in-single-sign-on-antitrust-competition

https://9to5mac.com/2019/06/05/sign-in-with-apple/:

Citat:

Personally, I’m happy enough with this as a user, and will choose Apple’s sign-in over rival ones, but I also agree with Casey Newton that Apple is prodding antitrust regulators with a pointy stick by doing this.

Senast redigerat 2019-06-05 13:51

Jag fattar inte, var blir skillnaden för mig sas? Att jag kan använd Apple istf FB/Google?

  • Superhjälte
  • 2019-06-05 06:17
Ursprungligen av CekariYH:

Jag fattar inte, var blir skillnaden för mig sas? Att jag kan använd Apple istf FB/Google?

Med Apples lösning får du välja vilka personuppgifter (namn, adress, telefonnummer osv.) som du vill dela med dig av. De genererar dessutom fram en unik e-postadress åt dig för varje app så du behöver aldrig dela din privata e-postadress.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-05 08:44
Ursprungligen av CekariYH:

Jag fattar inte, var blir skillnaden för mig sas? Att jag kan använd Apple istf FB/Google?

När du loggar in med FB/Google så ger du också det företag/utvecklare du loggar in hos tillgång till det mesta om dig och dina vanor från FB/Google.

Gillar lösningen. Som jag förstår det blir det mer integritet med ett slags krypterad e-post.
Bra gjort.

Ursprungligen av Zop:

Med Apples lösning får du välja vilka personuppgifter (namn, adress, telefonnummer osv.) som du vill dela med dig av. De genererar dessutom fram en unik e-postadress åt dig för varje app så du behöver aldrig dela din privata e-postadress.

Ursprungligen av MatsOlov:

När du loggar in med FB/Google så ger du också det företag/utvecklare du loggar in hos tillgång till det mesta om dig och dina vanor från FB/Google.

Alright, då vet jag och jo, är väl medveten om GB/Googles data-insamlande och det där med unika unik e-postadresser låter ju bra, men till slut, hur mänga sådana kan det bli under nått år?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-05 12:52

Det spelar väl ingen roll, se det som engångsemailadresser, du ska ju inte använda dem själv.

Ursprungligen av kenjon:

Det spelar väl ingen roll, se det som engångsemailadresser, du ska ju inte använda dem själv.

ah, ok.

Hur blir det med ex. Bank appar som man använder mobilt BankID för att logga in?
Först Sign in with Apple, sen BankID?
Eller tänker de att Sign in with Apple ska ersätta BankID ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-06-06 08:57

Det som presenterades var att appar som använder exempelvis Sign in with Facebook eller Google eller liknande också kommer krävas ha motsvarande för Apple.
Kommer inte beröra BankID.

Låter inte helt fel. Facebook har jag inte, och Google undviker jag så långt det är möjligt vid sådana däringa "enkla" inloggningar.

  • Medlem
  • 2019-06-06 17:28
Ursprungligen av jonasn:

Å ena sidan gillar jag det för jag tror att deras lösning är att föredra framför konkurrenternas.
Å andra sidan gillar jag det inte eftersom jag tycker Apple borde akta sig för att dra på sig fler monopolutredningar.

Jag tycker generellt att tjänster ska få leva utan konstgjord andning. Att tjänsten skulle få vara så bra att alla utvecklare använder den utan att tvingas till det.

edit: The Verge håller med: https://www.theverge.com/interface/2019/6/5/18653113/apple-sign-in-single-sign-on-antitrust-competition

https://9to5mac.com/2019/06/05/sign-in-with-apple/:

Kan bara hålla med, fler alternativ för oss användare är bara positivt. Kan förstå den kritik som riktats mot Apple men deras alternativ är klart mycket bättre än Facebook och Googles. Framöver så kommer vi slippa allt spammande!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-07 16:34

Så länge folk envisas med att vara kvar på Facebook kommer spammandet att fortsätta.
Våga Vägra Facebook!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-06-10 09:41

Att använda engångs-emailadresser handar inte primärt om att undvika spam-mail utan om att undvika spårning (vilket i sin tur visserligen kan generera spam).

Ursprungligen av kenjon:

Så länge folk envisas med att vara kvar på Facebook kommer spammandet att fortsätta.
Våga Vägra Facebook!

Tycker inte att jag drabbas av spammande via e-post.
Däremot kommer det reklam i själva facebook och det blir tyvärr mer och mer. ?
Ska egentligen inte klaga eftersom det är bekväm och effektivt som egen företagare med marknadsföring via denna kanal.
Skulle helst vilja enbart hålla mig till Instagram men har inget val eftersom det går inte att köra kampanjer på Instagram om man inte har konto på Facebook.

1
Bevaka tråden