Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone låst p.g.a. glömt iCloud-konto

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagens iOS finns det en smart säkerhetsfunktion, med avsikten att en stulen mobil skall vara obrukbar om du inte knäcker lösenordet till iCloud-kontot som registrerats på enheten. Detta är jättebra, om personen som använder mobilen inte är en teknisk analfabet.

I det här fallet så har min svärfar fått en iPhone, jag har skapat ett iCloud-konto åt honom, och allting har varit frid och fröjd. Sedan uppdaterade han mobilen, och kom då på att han har glömt bort vilket lösenord han hade, samt även vilken mailadress vi skapade i iCloud. Vid uppstart av mobilen visas bara att kontot som den är låst till har "a********@icloud.com" som mailadress, och han kan inte komma på vilken adress vi skapade utifrån den informationen.

Summa summarum:
* Mobilen är låst till ett iCloud-konto
* Lösenordet är glömt
* Mailadressen är glömd, vilket förhindrar återställning av lösenordet
* iCloud-kontot används inte på någon annan enhet

Finns det nu något sätt att återställa enheten på ett sådant sätt att mobilen överhuvudtaget går att använda igen? Jag måste alltså få bort kopplingen till det aktuella kontot. Det enda alternativet jag ser just nu är en jailbreak så att det åtminstone går att använda den, annars är den obrukbar.

(Detta får mig också att reflektera över balansen mellan säkerhet och enkelhet, då jag även hört att detta är ett problem på t.ex. universitet där studenter får låna en iPad under utbildningen, och sedan lämnar tillbaka en låst iPad som blir obrukbar för universitetet.)

Om det hade gått hade skyddet varit värdelöst och inte stoppat tjuvarna. Mig veterligt finns det inget sätt att komma runt låsningen om man saknar uppgifterna.

Har ni giltigt kvitto på telefonen kanske Apple kan hjälpa till mot en kostnad (men jag har aldrig provat och vet således inte)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-27 11:24

Japp, med kvitto så kan Apple hjälpa dej. Jag tror inte de tar betalt för det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-27 11:56

Jag förklarade massa gånger för mina föräldrar hur viktigt det är att ha koll på mail och lösenord.
Som tur var kopplade jag återställning till min mail också för inte kom de ihåg lösenorden.

Och av precis denna anledningen så SKA man skriva upp sina konton och lösenord! Alltså tvärtemot vad alla paranoida säkerhetskonsulter säger.

Men det betyder ju inte att man ska ha lösenorden lagrade på en postitlapp fäst på skärmen...

/Just sayin...

lång tråd

Ursprungligen av yomoooo:

I dagens iOS finns det en smart säkerhetsfunktion, med avsikten att en stulen mobil skall vara obrukbar om du inte knäcker lösenordet till iCloud-kontot som registrerats på enheten. Detta är jättebra, om personen som använder mobilen inte är en teknisk analfabet.

I det här fallet så har min svärfar fått en iPhone, jag har skapat ett iCloud-konto åt honom, och allting har varit frid och fröjd. Sedan uppdaterade han mobilen, och kom då på att han har glömt bort vilket lösenord han hade, samt även vilken mailadress vi skapade i iCloud. Vid uppstart av mobilen visas bara att kontot som den är låst till har "a********@icloud.com" som mailadress, och han kan inte komma på vilken adress vi skapade utifrån den informationen.

Summa summarum:
* Mobilen är låst till ett iCloud-konto
* Lösenordet är glömt
* Mailadressen är glömd, vilket förhindrar återställning av lösenordet
* iCloud-kontot används inte på någon annan enhet

Finns det nu något sätt att återställa enheten på ett sådant sätt att mobilen överhuvudtaget går att använda igen? Jag måste alltså få bort kopplingen till det aktuella kontot. Det enda alternativet jag ser just nu är en jailbreak så att det åtminstone går att använda den, annars är den obrukbar.

(Detta får mig också att reflektera över balansen mellan säkerhet och enkelhet, då jag även hört att detta är ett problem på t.ex. universitet där studenter får låna en iPad under utbildningen, och sedan lämnar tillbaka en låst iPad som blir obrukbar för universitetet.)

en 4 år lång tråd i ämnet:

https://discussions.apple.com/thread/5469616?...

Ursprungligen av ettlångochjobbigtanvändarnamn:

en 4 år lång tråd i ämnet:

https://discussions.apple.com/thread/5469616?...

Som inte kommer fram till någonting som inte redan skrivits ovan i 3-4 inlägg.

Ursprungligen av Anderlind:

Som inte kommer fram till någonting som inte redan skrivits ovan i 3-4 inlägg.

exakt! det finns ingen lösning på problemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-27 13:14

Jo, Apple kan hjälpa till.
Som om du har ett kassaskåp och har glömt kombinationen. Hur göra då?

Ursprungligen av kenjon:

Japp, med kvitto så kan Apple hjälpa dej. Jag tror inte de tar betalt för det.

Kanon, det här var ny information för mig! Bra att spara sina kvitton med andra ord. Återstår nu att se om jag lyckas få tag på det eller om det har försvunnit med åren.

Ring till Apple-supporten på ‭020-10 05 29‬. De kan låsa upp den om du har orginalkvittot. Kostar inget men kan ta ett par veckor innan den är upplöst.

Varje gång jag hjälper en släkting/vän - ofta äldre personer - att öppna konton på/via Inet - så sparar jag själv alla uppgifter. Jag har idag ett krypterat dokument med uppgifter för 5 personer.
Efter decennier av data/Inet-support till bekanta/släktingar så vet jag att få - kanske inte ens hälften - bryr sig ett smack om att notera (direkt!!!)/spara/hålla ordning/respektera kontouppgifter/lösenord/etc. Detta gäller tyvärr inte bara senila gamlingar.

Att hjälpa släkt/vänner med att ÖPPNA konton är inget man ska ha medalj för - det är nästa steg som avgör hur seriös man är: Att notera och spara allt för deras räkning på säker plats...det är DET som är att hjälpa till. Enligt mig.

2 inlägg borttagna, det finns inga webbsidor som kan lösa detta. Endast Apple kan lösa problemet.

1
Bevaka tråden