Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märker man någon skillnad på modellerna?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är så att jag under en oerhört lång tid varit inne på att köpa en mac dator mest för att jag har hört så mycket gott om dem, men även för att jag vill investera i en rejäl laptop som håller och har en bra livslängd. Har haft ett antal pc-laptopar men vill testa något nytt och trött på att laptopen blir seg med tiden. Men ska komma till sak.

Sett att Elgiganten har dragit ner priserna på 2016 macbook då det kom en uppdatering 2017, och det var en ganska bra prissänkning.
Så jag sitter i val och kval mellan två modeller, efter att jag har valt att satsa på en 2016 årsmodell då 2017 årsmodellen är lite bättre men kanske inte så markant så jag kommer märka det.
Dessa två modeller är det jag är sugen på.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMLW82KSA/macbook-pro-15-tum-med-touch-bar-mlw82-silver

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMLH32KSA/macbook-pro-15-rymdgra

Så min fråga är om det är värt, enligt er att lägga ner 3000 kr extra på den lite bättre modellen. Jag kommer nog inte hålla på med så tunga grejer, utan lite bildredigering och sånt. Väljer en 15 tum före 13 tum då jag föredrar 15 tums laptopar och för att det verkar vara en helt annan maskin.

Vet att det som skiljer är storleken på hårddisken (Har klarat mig på 256 gb förut, så att ha dubbla är väl bara en liten lyx för mig), men sedan att det är bättre processor och grafikkort i den andra. Men vill som sagt veta vad ni tycker.

Tack för svar i förhand!

För mig som alltid tycker om att köpa den senaste modellen så hade det varit självklart att ta den nyaste, men ärligt talat så klarar man sig bra på den föregående modellen om man bara ska göra "lite bildredigering och sånt". Skillnaderna i prestanda är inte dramatiska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-04 17:31

Du kommer trol inte att märka någon skillnad alls.
5 500 kr rabatt, nu börjar det ju likna något.
Helt klart modellen med det riktiga grafikkortet.

Det enda som tyckts skilja sig hårdvarumässigt är att ena har mer RAM?

Senast redigerat 2017-09-05 14:41
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-05 00:28
Ursprungligen av calinou:

Det ända som tyckts skilja sig hårdvarumässigt är att ena har mer RAM?

Läs på, det är en generation nyare dator.

  • Medlem
  • 2017-09-06 10:26

Tack för tipset harjaaa! Kanontillfälle men skynda på om du behöver en. Slut på söndag!

Har efter ett haveri för ett drygt år sedan hankat mig fram med min opålitliga vän MBP 2012.
Har krypt till korset och beställt den med 512GB. Marginell skillnad i kraft mot sista modellen 2017 men enorm skillnad i pris.
Nu återstår att lösa de två bristerna, magsafe och kontakter. Tar tacksamt emot tips.
Hyperdrive Multiadapter verkar klara av det mesta men hur löser man magsafe. Har kollat runt och den enda jag hittat som klarar 15"-modellen verkar vara Snapnator men hittar ingen försäljare i Sverige. Synpunkter, tips?!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2017-09-06 14:46

Det är bra pris på 2.9 Ghz modellen med 1 TB SSD och radeon 460 grafik.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...

Ordinarie pris är ca 35 000 kr skulle jag tro.

256 -> 512 GB SSD och bättre grafik tycker jag är värt 3000, ja.

1
Bevaka tråden