Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tickande ljud från iMac, vägrar starta

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Min lillasysters imac (borde vara en iMac4.1) har börjat bete sig väldigt kostigt. Den gör ett konstigt tickande ljud, lite som en klocka men tystare, ca 2-3 gånger i sekunden då den är avstängd. Jag provade att starta datorn men inget händer! Den verkar helt död... Nån som vet vad detta kan bero på och går det att fixa?

  • Medlem
  • 2017-07-03 20:46
Ursprungligen av Fellelii:

Hej! Min lillasysters imac (borde vara en iMac4.1) har börjat bete sig väldigt kostigt. Den gör ett konstigt tickande ljud, lite som en klocka men tystare, ca 2-3 gånger i sekunden då den är avstängd. Jag provade att starta datorn men inget händer! Den verkar helt död... Nån som vet vad detta kan bero på och går det att fixa?

Testa att återställa SMC.

Ursprungligen av Alix:

Testa att återställa SMC.

Har testat det och testade igen men inget händer. inget häänder då jag trycker på strömknappen...

  • Medlem
  • 2017-07-03 21:17
Ursprungligen av Fellelii:

Har testat det och testade igen men inget händer. inget häänder då jag trycker på strömknappen...

Då kan nätaggregatet delvis ha lagt av. Enheten som omvandlar ström. Det händer emellanåt och detta är ju en äldre dator.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-07-04 06:58

Snabbt tickande = hårddisken har gett upp.

  • Medlem
  • 2017-07-04 07:56
Ursprungligen av onnyt:

Snabbt tickande = hårddisken har gett upp.

Så kan den låta om den får för lite ström. Och även om hårddisken har gett upp så borde datorn starta.

Ursprungligen av Alix:

Så kan den låta om den får för lite ström. Och även om hårddisken har gett upp så borde datorn starta.

finns det något man kan göra för att rädda datorn i såna fall?

  • Medlem
  • 2017-07-10 18:21
Ursprungligen av Fellelii:

finns det något man kan göra för att rädda datorn i såna fall?

Om man kan säkerställa orsaken så kan man naturligtvis byta ut delen/delarna. Men reservdelar förs inte längre av Apple eller deras återförsäljare. Eventuellt kan man hitta reservdelar på Blocket/Tradera/Ebay. Men datorn är gammal och i grund och botten färdig för elektronikåtervinningen när sådant här händer. Jag beklagar. Ta ur hårddisken om där finns filer som måste räddas. Likaså RAM, som kan vara bra att ha. Guide hittar du här. Imacen är sedan i sig möjlig att sälja som reservdelsdator. Någon kanske har en likadan där exempelvis skärmen har gått sönder. Kanske kan ni själva hitta just en sådan om ni har tur och göra en fungerande dator av två trasiga. Men jag skulle bara göra det om priset var lågt.

1
Bevaka tråden