Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp vid köp av begagnad Macbook Air/Pro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ny här på forumet och har kikat igenom lite forumtrådar gällande köp av Macbook men tycker inte jag riktigt hittar den infon som gäller för mig och mitt köp.

Jag har alltid använt PC men har en urgammal Packard Bell till bärbar dator nu som knappt fungerar så känner att det är dags att införskaffa något nytt och är inne på just Macbook då det känns som en bra bärbar dator för ändamålet.

Är ute efter en pålitlig bärbar som jag kan använda för vanligt surfande samt eventuellt lite streaming såsom Netflix t.ex.
Reser också en del och använder då GoPro 4 samt en Olympus E-M10 för att filma och ta foton så vore bra om den klarar av att redigera filmer & foton utan större problem. Är dock nybörjare när det gäller redigering så inte några tunga grejer.

Har kollat runt på Tradera och Blocket men vet inte exakt vilken årsmodell man ska kika på för att få bra prestanda för pengarna så att säga. Minst 8GB ram bör det väl vara.

Budgeten är lite oklar, såklart så billig som möjligt men allt mellan 3-5000kr är väl rimligt för mig just nu. En till fråga som jag ställt mig, räcker det med en Macbook Air 13" eller ska man slå till på Macbook Pro 13" för att få lite mer prestanda som just Pro har.

Kom gärna med några tips eller fråga på om det är något jag missat som ni undrar över.

Mvh
MacNoob

Senast redigerat 2017-01-02 19:39

Vet inte hur man tar bort inlägg som man skapat (om man ens kan göra det) men tänkte ta bort detta alternativt redigera det då jag nu ändrat mina tankar vid köp lite.

Om någon har lust att hjälpa mig med att bestämma storlek på RAM och SSD vore det guld.

Jag har bestämt mig för en Macbook Pro 13" årsmodell 2015 då jag vill ha de ingångar som den har. Funderar på att slå till på den billigaste som finns just nu för ca 12k.
8GB ram och 128GB SSD.

Räcker det eller behöver jag mer??
Har en server hemma som ännu inte är konfigurerad men har 6TB utrymme på den så den lär användas som lagring för foton och videos. Då kanske 128GB räcker, eller?

Datorn kommer främst användas för vardagligt surfande men även smått redigering i Lightroom och eventuellt imovie. Räcker 8GB ram då?

Någon som har någon input att komma med?

Ursprungligen av hampusv:

Vet inte hur man tar bort inlägg som man skapat (om man ens kan göra det)...

Man klickar på "Ändra", och kryssar för "Ta bort det här inlägget", och klickar på "Radera inlägg".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man klickar på "Ändra", och kryssar för "Ta bort det här inlägget", och klickar på "Radera inlägg".

Tack för svar och informationen!

Vet inte om jag behöver ta bort det första jag skrev i denna tråd då jag fortfarande behöver hjälp/råd. Kan jag ta bort endast det första jag skrev?

EDIT: Märkte nu att jag kan ju såklart trycka på "Ändra" på detta inlägg t.ex. men inte på det första jag skrev.

Ursprungligen av hampusv:

...Märkte nu att jag kan ju såklart trycka på "Ändra" på detta inlägg t.ex. men inte på det första jag skrev.

Ändra-knappen är bara aktiv i 24 timmar.

Om du vill ändra äldre inlägg, så får du trycka på "Anmäl" i stället, och be moderatorn om hjälp.

Men om man raderar trådens första inlägg, så försvinner hela tråden.

Senast redigerat 2017-02-14 20:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ändra-knaopen är bara aktiv i 24 timmar.

Om du vill ändra äldre inlägg, så får du trycka på "Anmäl" i stället, och be moderatorn om hjälp.

Men om man raderar trådens första inlägg, så försvinner hela tråden.

Ah okej, då får denna tråd ligga kvar som den är och hoppas på att någon har någon input Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden