Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka SMS till ALLA - går det?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Skulle vilja skicka ett sms till _alla_ mina kontakter eftersom jag bytt nummer. Går det? Hur?

Tack på förhand!

En work around vore att köpa nån av apparna Groups eller ABContacts och göra en "Grupp" i datorn där du lägger in alla kontakter.
I Appen på telefonen när du synkat in denna grupp kan du sedan välja skicka Sms till alla i den gruppen.

Hej,

Antar att denna korta tråd behöver uppdateras så här 6 år senare. Jag har skaffat nytt nummer och vill skicka ett enskilt SMS till i stort sett alla mina kontakter. Vill undvika att det blir en stor iMessage grupp om jag bara plussar på i ett meddelande. Några idéer?

Ursprungligen av Isac Alipoor:

Hej,

Antar att denna korta tråd behöver uppdateras så här 6 år senare. Jag har skaffat nytt nummer och vill skicka ett enskilt SMS till i stort sett alla mina kontakter. Vill undvika att det blir en stor iMessage grupp om jag bara plussar på i ett meddelande. Några idéer?

Är det inte bara att gå in under Grupper och välja där?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det inte bara att gå in under Grupper och välja där?

Nej där väljer man väl bara vilka kontakter som ska synas.

Vill skicka individuella iMessage eller SMS till varje kontakt utan att det blir en grupp.

Det går inte skicka SMS till en grupp heller för den delen.

Har suttit med detta problem några gånger, och konstaterat två saker:
1. Det går inte.
2. Om man manuellt lägger in flera namn i ett meddelande, och nånting ballar ur under skickandet, så vet man inte alls vad som har hänt. Det kan bli en riktig plåga.

Här är Apples Meddelande-app helt enkelt inte bra.

Mitt tips är att inte skicka till fler än tio personer åt gången.
Om det finns minst en mottagare som inte har iMessage så skickas det ut enstaka SMS till respektive mottagare.

Detta är i vilket fall mina erfarenheter.

Edit: Inser nu att tråden ligger under iOS. Mina erfarenheter är via Macen och appen Meddelanden. Går det skicka till en Grupp i iOS?

Senast redigerat 2017-01-05 20:44
Ursprungligen av carlsson:

Det går inte skicka SMS till en grupp heller för den delen.

Har suttit med detta problem några gånger, och konstaterat två saker:
1. Det går inte.
2. Om man manuellt lägger in flera namn i ett meddelande, och nånting ballar ur under skickandet, så vet man inte alls vad som har hänt. Det kan bli en riktig plåga.

Här är Apples Meddelande-app helt enkelt inte bra.

Mitt tips är att inte skicka till fler än tio personer åt gången.
Om det finns minst en mottagare som inte har iMessage så skickas det ut enstaka SMS till respektive mottagare.

Detta är i vilket fall mina erfarenheter.

Edit: Inser nu att tråden ligger under iOS. Mina erfarenheter är via Macen och appen Meddelanden. Går det skicka till en Grupp i iOS?

Det var det jag var orolig för. Får väl skicka ett meddelabde i taget. Tror inte att det är någon skillnad mellan Macen och iOS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-05 20:53
Ursprungligen av Isac Alipoor:

Det var det jag var orolig för. Får väl skicka ett meddelabde i taget. Tror inte att det är någon skillnad mellan Macen och iOS.

Du kan väl iaf skicka ett meddelande till alla som har en iPhone, dvs iMessage. Det lär ju inte ha problem att komma fram. Sedan får du skicka ett och ett till de övriga.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-01-06 06:44
Ursprungligen av carlsson:

Går det skicka till en Grupp i iOS?

Jag fick det att fungera genom att först skapa gruppen i OSX Kontakter. Gruppen synkas sedan över till IOS. "It just works"

Ursprungligen av onnyt:

Jag fick det att fungera genom att först skapa gruppen i OSX Kontakter. Gruppen synkas sedan över till IOS. "It just works"

Frågan var om det går att skicka sms till en grupp i iOS.
Att skapa grupper mellan enheterna är inga problem, vi vill skicka till flera mottagare samtidigt.

Går det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-09 10:01
Ursprungligen av carlsson:

Frågan var om det går att skicka sms till en grupp i iOS

Visst går det, funkar likadant i iOS som på macen, precis som du beskriver det i inlägg #6. Om minst en mottagare inte har iMessage skickas meddelandet som separata sms till alla (grönt istället för blått).

Skicka ett gruppmeddelande på iPhone, iPad eller iPod touch

Sedan har jag inte använt det till större grupper än 6-7 mottagare. Som du säger om något strular vet man inte om det gått fram, sms är ju generellt buggigt ibland. Kanske Supertext är ett alternativ? Det är gamla smsgrupp.se med en app som vid behov kan blanda deltagare med enbart sms med internetuppkopplade i samma grupp. Fast även den appen har jag bara testat med mindre grupper.

Ursprungligen av IngoX:

Visst går det, funkar likadant i iOS som på macen

Du missförstår mig. Det går INTE välja en hel grupp att skicka till. Det var det som var frågan. Alltså; Att lägga till namn för namn, det har gått sen hjulet uppfanns, men det går fortfarande inte välja en grupp och skicka till alla i den gruppen.
Vilket innebär att om man vill skicka ett sms till 50 av sina kontakter så blir det jobbigt...

Eller om du vet en väg så får du gärna visa hur man gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-09 10:18
Ursprungligen av carlsson:

Du missförstår mig. Det går INTE välja en hel grupp att skicka till. Det var det som var frågan.

Ja, då missförstod jag dig. Jag kan i och för sig lägga till en hel grupp från Kontakter genom att börja skriva gruppens namn, men då läggs alla telefonnummer (och mailadresser) som varje kontakt har till som mottagare, så man får ändå redigera manuellt för att bara välja mobilnumret.

Ursprungligen av carlsson:

Vilket innebär att om man vill skicka ett sms till 50 av sina kontakter så blir det jobbigt...

SMS är jobbigt...

Ursprungligen av IngoX:

Ja, då missförstod jag dig. Jag kan i och för sig lägga till en hel grupp från Kontakter genom att börja skriva gruppens namn, men då läggs alla telefonnummer (och mailadresser) som varje kontakt har till som mottagare, så man får ändå redigera manuellt för att bara välja mobilnumret.

Men du, det där är ändå ett bra tips! Konstigt att det inte går att välja grupp, utan att måste skriva in det...? ?

Och naturligtvis tråkigt att systemet inte själv bara väljer mobilnr. Detta är faktiskt en av mina negativa åsikter som jag har haft sen första iPhone – iOS fattar inte själv att man bara vill SMS:a till mobilnummer (naturligtvis ska man kunna forcera ett textmeddelande till en fast telefon, men det ska inte vara förval).

1
Bevaka tråden