Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med samba i OS X 10.8.5 samt 10.11.3

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har satt upp en liten server hemma som kör FreeBSD och har där dragit igång en samba-share. Det fungerar klockrent på min Windowsmaskin (win10) samt min Linuxmaskin (Ubuntu 14.04). Dock har jag några små men väldigt irriterande problem på min Mac (tidigare OS X 10.8.5 och nu 10.11.3).

* När jag bläddrar runt bland mapparna i Finder händer det då och då att vissa mappar/filer "försvinner". Detta gav mig nästan hjärtstillestånd första gången det hände men efter en snabb koll med Ubuntumaskinen såg jag att det bara var Macen som hux flux inte kunde se mappen/filen.

* Lägger man till eller tar bort filer tar det ibland väldigt lång tid innan det märks av i Finder.

Kort och gott verkar Finder/OS X ha väldiga problem med Samba. ssh-ar man in direkt i servern ser allt bra ut, kollar man med windowsmaskinen eller ubuntumaskinen ser allt bra ut. Därför har jag väldigt svårt att tro att det skulle ha med själva servern att göra. Jag har även gigabit och cat5e/6 i hela kåken så jag har svårt att tro att det har med nätverket att göra, i synnerhet när macen och ubuntumaskinen sitter i samma switch.

Är det någon som har haft samma problem och löst dessa på ett smidigt sätt?

Vilken version av SMB körs på servern? Om du ansluter med smb://ipnummer från Macen så används SMB 3, om du testar att ansluta med cifs://ipnummer så används SMB 1. Blir det någon skillnad?

Ursprungligen av Mattias A:

Vilken version av SMB körs på servern? Om du ansluter med smb://ipnummer från Macen så används SMB 3, om du testar att ansluta med cifs://ipnummer så används SMB 1. Blir det någon skillnad?

Vilken version det är är vet jag inte. Jag är inte så hemma på FreeBSD än heller så jag vet faktiskt inte hur man kollar detta.

Däremot började jag kika i serverns smb-loggar för iMacen och hittade faktiskt en feltext som det kanske lönade sig att googla.
https://forums.freebsd.org/threads/smbd-module-acl-error.35851/

Längst ner i min smb.conf hittade jag detta:

Citat:

#This is a DRAFT sample configuration for the ACLs on the ZFS partition.
#
; nt acl support = yes
; inherit acls = no
; map acl inherit = yes
;
;[zpool]
; path = /tank/zpool
; unix extensions = no
; vfs objects = zfsacl
; nfs4:mode = special
; nfs4:acedup = merge
; nfs4:chown = yes

Så jag tänkte ta bort kommenteringen och testa när jag kommer hem ikväll. Då skall jag även passa på att köra cifs för att se om det blir någon skillnad.

Ursprungligen av Mattias A:

Vilken version av SMB körs på servern? Om du ansluter med smb://ipnummer från Macen så används SMB 3, om du testar att ansluta med cifs://ipnummer så används SMB 1. Blir det någon skillnad?

Nu har jag provat att göra ändringarna i samba-configen samt starta om tjänsten har och t o m startat om servern.
Jag har provat att köra cifs.

Resultatet är dessvärre det samma som tidigare med samma fel i loggen och mappar/filer som inte syns i finder.

Citat:

[2016/01/21 16:41:13.423033, 0] modules/vfs_posixacl.c:170(smb_ace_to_internal)
unknown tag type 64

1
Bevaka tråden