Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ATV4 AirPlay

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en sprillans ny Apple TV 4. Problemet är att automatisk ingångsväxling inte funkar. Tillexempel om jag tittar på TV från min digitalbox och sen drar igång AirPlay från paddan eller iPhone så blir TVn svart och säger "Ingen Signal" så uppenbarligen så fattar den att man försöker byta ingångskälla men lyckas inte casta direkt, utan man måste trycka på TVns fjärr och manuellt välja HDMI ingången. Då visar den automatiskt det jag vill köra AirPlay på, annars är bara TVn svart. Om jag däremot drar igång någonting på min chromecast byter TVn automatiskt HDMI ingång utan det där "Ingen Signal" grejsimojset...

Är det min TV eller Apple TVn som är problemet? Som sagt så funkar det automatiskt från Chromecast men inte Apple Tv då TVn slocknar när jag kör igång AirPlay. Har testat med en iPhone 5, 6 och 6s Plus samt en iPad 4 och en iPad Air 2 och det är samma resultat på alla enheter. Apple Tv växlar inte automatiskt till rätt HDMI ingång på TVn men det gör Chromecast. Har givetvis kontrollerat att jag har senaste OS på både ATV och mina paddor och iphones och testat starta om alla dessa etc.

Letade efter andra trådar där nån annan har samma problem, men hittade ingen så tänkte att det var bäst att starta en ny. Om det redan finns en tråd om detta får mod mer än gärna flytta detta inlägg dit. Tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-27 23:41

Långsökt, men det här löste (och stod i min instruktionsbok till receivern) mitt problem med CEC för mig: att stänga av alla enheter och sätta på dem i en viss ordning. Och då syftar jag på att helt bryta strömmen för att sedan starta TV, och därefter HDMI-enheter. (eller om det var tvärtom...)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-12-28 00:20

Även solen har fläckar... Det är väl inte första gången som en aktör på marknaden inte kan läsa en specifikation rätt och därmed implementerar något fel. För det låter ju onekligen som att Chromecast har en korrekt implementerad CEC som gör att TV:n uppfattar vad som är på gång.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-12-28 07:30

Har du testat att byta plats på enheterna? Alltså sätta Apple TVn i det uttag som chromecasten nyttjar? Kan ju vara så illa att du inte har CEC i båda uttagen på din TV. Eller om du har en Sony TV, där kan man behöva godkänna utrustningen som är ansluten för att den skall kunna användas (så var det i mitt fall).

Testade sätta i ATV i samma HDMI som Chromecast satt i, funkade inte. Lyckades halvt om halvt lösa det genom att stänga av CEC på TVn, slå av ATV, slå igång CEC igen och sedan slå igång ATV. Men det gjorde att chromecasten fick samma problem som ATV hade förut. Möjligt att det är fel på min TV trots allt. Får leva med att inte chromecasten startar via CEC nu, känns viktigare att ATV startar enkelt! Tack för hjälpen allihop

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-12-28 12:59

Vill bara meddela att jag haft samma problem hos mina föräldrar på deras 7 år gamla samsung-tv, CEC där var allmänt struligt.
På min 2015 års Sony funkar det utmärkt.

1
Bevaka tråden