Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad önskar ni se i nya Apple TV? (ATV 4)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har 2 Apple TV idag, men tyvärr får de nog vara kvar och det blir en Amazon 4k spelare istället som Apple TV borde varit.
Känner man Apple rätt så släpper de en update inom kort med HDMI 2.0a och 4k stöd. Både Netflix kör Ultra HD och HBO är på väg, fler kommer nu i höst, varför då inte släppa en enhet som man måste byta ut om några månader

Ursprungligen av Vassius:

Det funderade jag också på, men kom på nu att det kanske beror på att wifi-antennen måste vara större för ac-standarden?

Men samma wifi-antenn får ju plats i en iPhone som är typ en sjättedel, eller nåt, så tjock som nya Apple TV?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-20 09:33
Ursprungligen av Sperious:

Men samma wifi-antenn får ju plats i en iPhone som är typ en sjättedel, eller nåt, så tjock som nya Apple TV?

iPhone är ju längre å andra sidan. Om man vill få in en större antenn i Apple TV så förstår jag att de väljer att göra den högre istället för bredare, om det nu går att välja.

Jag är dock ingen expert på antennteknik, spekulerar bara.

Ursprungligen av Vassius:

iPhone är ju längre å andra sidan. Om man vill få in en större antenn i Apple TV så förstår jag att de väljer att göra den högre istället för bredare, om det nu går att välja.

Jag är dock ingen expert på antennteknik, spekulerar bara.

Haha, nej jag är heller inte på något sätt en expert. Tycker bara det verkar märkligt. iPhone innehåller ju dessutom många fler komponenter än ATV. Skärm, touch, kameror, osv.

Ursprungligen av EdvinT:

...Är det hårdvara känns nya Apple Tvn som en helt meningslös uppdatering. Särskilt om 200mb är max för appar.

200 MB är inte max för appar. Apparna går att göra större. Däremot finns det en 200 MB gräns för vad som lagras på ATV, resten av appen laddas ner "on the fly"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-20 10:48

I

Ursprungligen av @ndreas:

Har 2 Apple TV idag, men tyvärr får de nog vara kvar och det blir en Amazon 4k spelare istället som Apple TV borde varit.

Nu levererar väl inte amazon innehåll till Sverige? Så då får man ha unlocator eller något liknande, precis som när man vill köra hbo eller netflix från annan region på aTv, Bortsett från 4k och lite portar känns inte fire så imponerande ännu när det gäller tjänster. Musik, bilder övrigt innehåll osv verkar sådär.

Amazon Fire

Svårt att tro...Apple började med gigabit i allt för 14-15 år sedan - långt före pc-världen. Jag fattar inte varför det sitter ett 10/100-kort i nya ATV...det är verkligen skumt. Det är ju iofs mera kräm än man någonsin behöver för streamad video, men jag trodde inte ens 10/100 fanns längre. Min gamla Powerbook Titanium - eller vad den nu heter - från 2001 har gigabitLAN! ?
Att 10/100-kort idag skulle vara billigare än 100/1000-kort har jag svårt att förstå - det är isåfall bara rena påhittet som inte har med verklig tillverkningskostnad att göra (detta är vanligare inom industri än vad man tror).

Att nya är högre kan vara en ren designgrej. Eller så är det en form som rymmer det som ska in om ett år eller så - då den blir 4K - och jag gissar att det är nätdel och grafikkort och kylningsfaktor (fläktfri) som orsakar tillväxten i volym.

Att dom inte har bråttom med 4K är en ickefråga; allmänheten är inte ens uppe i HD ännu ? Man tittar på PAL eller NTSC och dom som tittar på HDTV ser 720p50 eller 1080i (interlaced!!!! jisses - snacka om 1900-tal!!!). Att den inte har 4K idag gör att den kommer att sälja 0,00001 % mindre än annars ?
4K är vardagsrums-standard - i den rika världen - om 10-15 år.

Ursprungligen av CekariYH:

Apple kanske hade en hel hög liggandes i nått lager

4k känns långt borta faktiskt precis som Demiurgen säger. Det kommer nog ta ett bra tag innan vi är där tyvärr. Tv-apparater byter inte folk ofta heller vilket gör att processen tar tid.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-20 16:56
Ursprungligen av BlackSmp:

200 MB är inte max för appar. Apparna går att göra större. Däremot finns det en 200 MB gräns för vad som lagras på ATV, resten av appen laddas ner "on the fly"

Det har ju konstaterats flera gånger, när det yttras så åsyftas givetvis den data som utgör själva appen som lagras lokalt.

Ursprungligen av zinned:

Det har ju konstaterats flera gånger, när det yttras så åsyftas givetvis den data som utgör själva appen som lagras lokalt.

Jag tror att du missförstår mig och du får nog titta på helheten och kedjan med inlägg. Jag svarade på ett nytt inlägg som påstod att apparna hade en maxstorlek på 200 MB. Det är lite svårt att förstå att det ska vara underförstått att Edwin inser att en app kan vara större än 200 MB utifrån den post som han skrev.

Du menar väl inte att vi inte ska rätta felaktigheter bara för att vi har rättat dem tidigare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-20 17:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att du missförstår mig och du får nog titta på helheten och kedjan med inlägg. Jag svarade på ett nytt inlägg som påstod att apparna hade en maxstorlek på 200 MB. Det är lite svårt att förstå att det ska vara underförstått att Edwin inser att en app kan vara större än 200 MB utifrån den post som han skrev.

Du menar väl inte att vi inte ska rätta felaktigheter bara för att vi har rättat dem tidigare?

Nej, du missförstod. Orkar dock inte med en hel utläggning om detta men jag tycker att en sak inom forumen på 99mac framgår med all önskvärd tydlighet, vi behöver fler moderatorer. Jag tycker det är en sjuk spridning på diskussionerna numera, i massa separata trådar o olika forum. Jobbigt.

Ursprungligen av zinned:

Nej, du missförstod. Orkar dock inte med en hel utläggning om detta men jag tycker att en sak inom forumen på 99mac framgår med all önskvärd tydlighet, vi behöver fler moderatorer. Jag tycker det är en sjuk spridning på diskussionerna numera, i massa separata trådar o olika forum. Jobbigt.

Jag svarade på ett påstående. Jag ser inget fel med det eller menar du att jag missförstod ditt påpekande?

Om du tycker att frågan och svaret är felaktigt placerad så föreslår jag att du anmäler inläggen så får moderatorerna avgöra det hela.

Ursprungligen av Demiurgen:

Att dom inte har bråttom med 4K är en ickefråga; allmänheten är inte ens uppe i HD ännu ? Man tittar på PAL eller NTSC och dom som tittar på HDTV ser 720p50 eller 1080i (interlaced!!!! jisses - snacka om 1900-tal!!!). Att den inte har 4K idag gör att den kommer att sälja 0,00001 % mindre än annars ?
4K är vardagsrums-standard - i den rika världen - om 10-15 år.

Jag är i praktiken böjd att hålla med, även om det idag finns väldigt gott om 4K-apparater hos varenda elektronikvaruhus. Och att allmänheten inte ens har HD som standard ännu är väl i alla fall en mild överdrift. Visst att traditionella TV-sändningar fortfarande befinner sig på stenåldern men de flesta apparater runt om i stugorna har numera garanterat en HD-panel.

Det som dock gör det hela så oerhört märkligt är att nya iPhone spelar in video i 4K och att iMovie uppdaterats för 4K. Med ditt resonemang borde dessa funktioner vara lika ointressanta för Apple att bygga in som att låta nya ATV visa motsvarande material. Varför ska vi spela in och redigera i 4K när inte Apple ger oss någon möjlighet att se på materialet annat än på typ en iMac 5K.

Det är det jag inte riktigt får ihop. Att Apple snarare är sist än först med nya standards det är jag fullt medveten om.

Ursprungligen av Demiurgen:

Att dom inte har bråttom med 4K är en ickefråga; allmänheten är inte ens uppe i HD ännu ?

Med det resonemanget finns ju ingen anledning att ens byta iPhone varje år heller.
Av de jag känner har redan 4k på sina tv apparater och de som kommer byta nästa gång, lär också köpa det!

Man behöver inte vara miljonär liksom för att ha 4k stöd.
Tror nog att de flesta hushåll idag har minst 1080p även om det tagit lång tid för tv att komma ikapp.

Själv köpte jag en 78" Curved 4k, men innan det inköpet hade även min äldre tv 65:a 4k, så det är min andra 4k tv redan

Not: fel att kalla det 4k egentligen, då vi får leva med 3840 X 2160 upplösning, så "Ultra HD" inte 4k som egentligen är 4096 x 2160

Att man sedan kan tycka att Netflix som ändå finns i Apple TV och har haft stöd för Ultra HD ett bra tag, inte kommer fungera på en Apple TV, det är för mig en gåta! Så man blir likväl tvingad att då köra Netflix via Smart Tv appar. Att ha allt på ett ställe faller ju liksom då.
Finns redan Plex och allt annat för Samsung Smart TV, likaså Ultra HD material och 3D contents. Det gäller även andra märken förutom Samsung.

Smått besviken på Apple TV.

Ursprungligen av Demiurgen:

4K är vardagsrums-standard - i den rika världen - om 10-15 år.

Ursprungligen av @ndreas:

Själv köpte jag en 78" Curved 4k, men innan det inköpet hade även min äldre tv 65:a 4k, så det är min andra 4k tv redan

Du ligger 10-15år före alla andra med andra ord.

Ursprungligen av Megolon:

Du ligger 10-15år före alla andra med andra ord.

Haha, nja vet inte det! Kan hålla med om att jag är ganska intresserad av teknik men tycker inte jag byter så ofta. Min svindyra förstärkare klarar ju inte nya HDMI 2.0a så den kommer få bytas ut däremot. Ultra HD BluRay kommer ni i okt-nov. Likadant där så kommer de endast med en HDMI, annars kunde man kört en HDMI till förstärkaren för DTS-HD osv och en till Tvn. Men icke! Så antingen får man glömma HD ljudet eller så får man byta sin receiver "igen"

Många som hoppade på första tåget med 4k Tv har inte ens HDMI 2.0a och stöd för nya codec, så där skulle jag bli grinig om man lagt ut massa pengar och en försäljare pratat sig varm om 4k, sedan kan man ändå inte se skiten

Aldrig bra att vara först ut m.a.o om man inte är påläst.
Älskar dock mina Apple TV hemma, känner bara att lite nytt under huven hade inte skadats! Nu när ändå Ultra HD standarden är satt och man vet vad som krävs kunde Apple byggt in detta, för det skadar ingen som har vanlig Full HD, men de sviker oss som vill ha meeer

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-21 08:51
Ursprungligen av @ndreas:

Haha, nja vet inte det! Kan hålla med om att jag är ganska intresserad av teknik men tycker inte jag byter så ofta. Min svindyra förstärkare klarar ju inte nya HDMI 2.0a så den kommer få bytas ut däremot. Ultra HD BluRay kommer ni i okt-nov. Likadant där så kommer de endast med en HDMI, annars kunde man kört en HDMI till förstärkaren för DTS-HD osv och en till Tvn. Men icke! Så antingen får man glömma HD ljudet eller så får man byta sin receiver "igen"

Många som hoppade på första tåget med 4k Tv har inte ens HDMI 2.0a och stöd för nya codec, så där skulle jag bli grinig om man lagt ut massa pengar och en försäljare pratat sig varm om 4k, sedan kan man ändå inte se skiten

Aldrig bra att vara först ut m.a.o om man inte är påläst.
Älskar dock mina Apple TV hemma, känner bara att lite nytt under huven hade inte skadats! Nu när ändå Ultra HD standarden är satt och man vet vad som krävs kunde Apple byggt in detta, för det skadar ingen som har vanlig Full HD, men de sviker oss som vill ha meeer

Se bara till att inte köpa för dyr stärkare och kablar nästa gång. Den enda som spelar roll för ljudet är högtalarna (och placebo effekten), ursäkta om jag svär i kyrkan
https://numeralnine.wordpress.com/2013/10/09/...

4K låter som ett storstadsproblem för mig (om man vill streama det). Jag har inte tillgång till fiber och ADSL kommer bara upp i 5 Mbit/s, så jag har ställt ner allt på ful-HD för att det ska flyta ok. Men jag håller med om att Apple inte verkar veta vilken fot det står på när det släpper det till telefoner och mjukvara. Det konsekventa hade varit att släppa det till -TV också.

Ursprungligen av andas:

Se bara till att inte köpa för dyr stärkare och kablar nästa gång. Den enda som spelar roll för ljudet är högtalarna (och placebo effekten), ursäkta om jag svär i kyrkan
https://numeralnine.wordpress.com/2013/10/09/...

De var nog det dummaste jag hört dock
Jämför en Marantz och en Pioneer tex för 20.000 och säg att de låter lika

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-21 09:19
Ursprungligen av @ndreas:

De var nog det dummaste jag hört dock
Jämför en Marantz och en Pioneer tex för 20.000 och säg att de låter lika

Ja, de låter lika.

Apparaterna blir givetvis 4K snabbare - det sker redan nu - men det betyder ju inte att INNEHÅLLET blir 4K. Fråga SVT, BBC, NBC, CBS, ABC, NR, DR...fråga alla världes broadcasters när dom ska börja sända 4K. ?? Att några procent av jordens befolkning redan nu sitter och tittar på 4K-ström via IPTV och VOD är i det stora struntsak.
Allmänheten kommer att se på 4K om tidigast 10-15 år - det är inte alls osannolikt att det blir om först typ 20-25 år. Ingen vet - det har inte med teknik att göra utan ekonomi och sociokultur att göra - och om industrin kan plöja ner ännu en ej efterfrågad uppgradering till allmänheten.
Missförstå mig inte; jag diggar 4K (10K och 100fps är dock vad jag vill se) och jag jobbar "i branchen", men jag är inte korkad; jag vet att det inte är "viktigt" och att folk i allmänhet skiter fullständigt i detta. Jag vet också att den mesta broadcast kommer att ses i skärmar vi håller i handen - det sker redan nu - och 4K eller 720p i en iPhone är skit samma. ??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-21 09:24
Ursprungligen av Demiurgen:

Apparaterna blir givetvis 4K snabbare - det sker redan nu - men det betyder ju inte att INNEHÅLLET blir 4K. Fråga SVT, BBC, NBC, CBS, ABC, NR, DR...fråga alla världes broadcasters när dom ska börja sända 4K. ?? Att några procent av jordens befolkning redan nu sitter och tittar på 4K-ström via IPTV och VOD är i det stora struntsak.
Allmänheten kommer att se på 4K om tidigast 10-15 år - det är inte alls osannolikt att det blir om först typ 20-25 år. Ingen vet - det har inte med teknik att göra utan ekonomi och sociokultur att göra - och om industrin kan plöja ner ännu en ej efterfrågad uppgradering till allmänheten.
Missförstå mig inte; jag diggar 4K (10K och 100fps är dock vad jag vill se) och jag jobbar "i branchen", men jag är inte korkad; jag vet att det inte är "viktigt" och att folk i allmänhet skiter fullständigt i detta. Jag vet också att den mesta broadcast kommer att ses i skärmar vi håller i handen - det sker redan nu - och 4K eller 720p i en iPhone är skit samma. ??

Men det som folk spelar upp idag är inte material som kommer den historiskt traditionella vägen in i tv:n. Det kommer via nätet, VOD. Det är de som ser på material denna vägen som är målgruppen för ATV, inte de som ser en busig bild på en 4:3-tv i tredje världen.

I målgruppen för ATV så finns det högkvalitativa skärmar och dessa ska ju såklart kunna matas med så bra material som möjligt. Om inte via VOD så med material som användaren själv ser till att göra tillgängligt. Om inte då ATV hänger med i tiden och möjliggör att spela upp det så har de gjort en miss.

Ursprungligen av zinned:

Ja, de låter lika.

Tycker synd att behöva ha en sådan dålig hörsel i så fall

Ursprungligen av Demiurgen:

Svårt att tro...Apple började med gigabit i allt för 14-15 år sedan - långt före pc-världen. Jag fattar inte varför det sitter ett 10/100-kort i nya ATV...det är verkligen skumt. Det är ju iofs mera kräm än man någonsin behöver för streamad video, men jag trodde inte ens 10/100 fanns längre. Min gamla Powerbook Titanium - eller vad den nu heter - från 2001 har gigabitLAN! ?
Att 10/100-kort idag skulle vara billigare än 100/1000-kort har jag svårt att förstå - det är isåfall bara rena påhittet som inte har med verklig tillverkningskostnad att göra (detta är vanligare inom industri än vad man tror).

Att nya är högre kan vara en ren designgrej. Eller så är det en form som rymmer det som ska in om ett år eller så - då den blir 4K - och jag gissar att det är nätdel och grafikkort och kylningsfaktor (fläktfri) som orsakar tillväxten i volym.

Att dom inte har bråttom med 4K är en ickefråga; allmänheten är inte ens uppe i HD ännu ? Man tittar på PAL eller NTSC och dom som tittar på HDTV ser 720p50 eller 1080i (interlaced!!!! jisses - snacka om 1900-tal!!!). Att den inte har 4K idag gör att den kommer att sälja 0,00001 % mindre än annars ?
4K är vardagsrums-standard - i den rika världen - om 10-15 år.

Varför svarar du på "mitt skämt" i en diskussion om detta?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-21 09:40

Jag hade gärna fortsatt snacka ljudprylar, men det är lite OT. Jag måste tyvärr uppdatera min receiver själv eftersom jag behöver HDMI in på den. Apple valde att ta bort optiskt ljud ut, lite väl tidigt enligt mig. Men å andra sidan kanske 15 år på en förstärka får anses vara ok. Det känns surt att sluta använda något som fungerar bara (och ja jag har sett länkarna på alternativ tidigere i tråden ).

Jag skiter rent sagt fullständigt i om TV4, TV3, SVT inte sänder Ultra HD, kollar knappt på skiten och om några år är dessa kanaler minne blott. Netflix, HBO, Amazon och kommande VOB tjänster kommer slå stort. Netflix kör Ultra HD, HBO är på gång t.ex
Så jag förväntar mig inte att Tv nätet kommer följa då de knappt kan leverera en duglig 1080p eller ens DD ljud, de är redan döda och har tappat flera % på marknaden.
I detta ser jag Apple TV som en utmanare, men först när skitburken kan leverera 4k contents från Netflix så är den redan gammal i mina ögon.

Ursprungligen av andas:

Jag hade gärna fortsatt snacka ljudprylar, men det är lite OT. Jag måste tyvärr uppdatera min receiver själv eftersom jag behöver HDMI in på den. Apple valde att ta bort optiskt ljud ut, lite väl tidigt enligt mig. Men å andra sidan kanske 15 år på en förstärka får anses vara ok. Det känns surt att sluta använda något som fungerar bara (och ja jag har sett länkarna på alternativ tidigere i tråden ).

Instämmer, blir te OT nu.. Så detta blir det sista inlägget om ljud för min del
PM:a mig om du vill ha en grym förstärkare med 7 HDMI 2.0 och 4k Passthrough Den har dock inte 2.0a HDMI för kommande Ultra HD BluRay. Men 4k är ju 20 år bort enligt vissa

Jag själv tittar inte på TV alls i vanli bemärkelse - det enda som visats på min stora TV senaste 7 åren är Bolibompa och det är över nu också. TV'n är en stor skärm för Minecraft och Star Stable - that's it. Om jag ser något från t.ex. SVT så är det ett valt program eller inslag från SVTplay och det sker i min iPad Mini.
Alltså; alla mina spekulationer handlar inte om mig och vi andra nördar här på detta obskyra lilla forum - mina spekulationer handlar om VÄRLDEN och SAMHÄLLET i stort och vad som händer och vad som kommer att hända (spekulation).
DET är intressant.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag själv tittar inte på TV alls i vanli bemärkelse - det enda som visats på min stora TV senaste 7 åren är Bolibompa och det är över nu också. TV'n är en stor skärm för Minecraft och Star Stable - that's it. Om jag ser något från t.ex. SVT så är det ett valt program eller inslag från SVTplay och det sker i min iPad Mini.
Alltså; alla mina spekulationer handlar inte om mig och vi andra nördar här på detta obskyra lilla forum - mina spekulationer handlar om VÄRLDEN och SAMHÄLLET i stort och vad som händer och vad som kommer att hända (spekulation).
DET är intressant.

Ni som ojar er över avsaknaden av 4k. Hur långt ifrån TVn sitter ni? Och hur stor TV har ni? Vid avstånd på 2,5-3 meter och en TV på 55 tum är det svårt för ögat att se någon kvalitéskillnad mellan 4k och HD.

Ursprungligen av EdvinT:

Ni som ojar er över avsaknaden av 4k. Hur långt ifrån TVn sitter ni? Och hur stor TV har ni? Vid avstånd på 2,5-3 meter och en TV på 55 tum är det svårt för ögat att se någon kvalitéskillnad mellan 4k och HD.

78" sitter ca 3-3,5 m ifrån beroende på vart i soffan
Ser stor skillnad på BluRay 1080p och Ultra HD från Netflix t.ex och dessa är ändå komprimerade!
Detaljer, färger allt är såpass mycket mer levande och ger ett helt annat djup!

Sen är det väl skillnad på en 4k tv för 5000 kr och en för 50+ kan jag tänka mig, som också har betydelse

Ursprungligen av @ndreas:

78" sitter ca 3-3,5 m ifrån beroende på vart i soffan
Ser stor skillnad på BluRay 1080p och Ultra HD från Netflix t.ex och dessa är ändå komprimerade!
Detaljer, färger allt är såpass mycket mer levande och ger ett helt annat djup!

Sen är det väl skillnad på en 4k tv för 5000 kr och en för 50+ kan jag tänka mig, som också har betydelse

I ditt fall bör det märkas en skillnad i skärpa. Men färgåtergivning är något annat. Har man tänkt att köpa en standard-tv på 55 tum och sitta 3,5 meter från teven är skillnaden i skärpa inte märkbar.

Bevaka tråden