Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel i tidsynk på iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-09-27 12:38

Hej!

Jag har ett litet problem som jag inte kan bli riktigt klok på. Det är förvisso inte hela världen men ändå. Rätt ska vara rätt.

Jag har en Macbook Air, en iPhone 5s och en iPhone 4s som jag använder som referens. På MBA'n har jag manuellt tvingat en uppdatering av tiden med ntpdate -u mot Apples europaserver för tid.

I båda telefonerna går jag in och manuellt ställer om tid och datum till något random och sedan åter ställer in "Ställ in tiden automatiskt". Telefonerna synkas och rätt tid och datum ställs in (i princip).

MBA'n och iPhone 4s går på sekunden exakt medan iPhone 5s går 1 minut och 14 sekunder före trots att den synkar.

Båda telefonerna synkas mot Telenor och mot samma basstation. Är det någon som kan förklara varför min iPhone 5s vill envisas med att ligga före i tid?

Det enda som skiljer mellan telefonerna är att på iPhone 5s har jag ett Exchangekonto installerat som jag inte har på iPhone 4s men jag tycker inte det ska påverka. Eller?

https://support.apple.com/sv-se/HT203483

Du kan testa att ta bort ditt exchange-konto, då vet du ganska snabbt om det är orsaken till problemet eller ej.

Tack, barbapappa! Men iPad går också 2 min före, ska testa det där. Har två exchange-konton på den också.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-09-27 13:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

https://support.apple.com/sv-se/HT203483

Du kan testa att ta bort ditt exchange-konto, då vet du ganska snabbt om det är orsaken till problemet eller ej.

Tack för förslaget. Jag har samma Exchangekonto på min padda och där fungerar tidssynken bra.

Jag provade att plocka bort Exchangekontot men det gör ingen skillnad. Sen synkar fortfarande över 1 minut fel. Märkligt!

Ursprungligen av wemme:

Tack för förslaget. Jag har samma Exchangekonto på min padda och där fungerar tidssynken bra.

Jag provade att plocka bort Exchangekontot men det gör ingen skillnad. Sen synkar fortfarande över 1 minut fel. Märkligt!

Du har även kontrollerat det som skrevs i länken?:

1. Kontrollera att iOS-versionen på enheten är uppdaterad.
2. Om alternativet att aktivera datum och tid automatiskt är tillgängligt, slår du på det.
Tryck på Inställningar > Allmänt > Datum och tid.
3. Se till att tidszonen är inställd på rätt sätt. Tryck på Inställningar > Allmänt > Datum och tid > Tidszon.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-09-27 15:57
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har även kontrollerat det som skrevs i länken?:

1. Kontrollera att iOS-versionen på enheten är uppdaterad.
2. Om alternativet att aktivera datum och tid automatiskt är tillgängligt, slår du på det.
Tryck på Inställningar > Allmänt > Datum och tid.
3. Se till att tidszonen är inställd på rätt sätt. Tryck på Inställningar > Allmänt > Datum och tid > Tidszon.

Ja allt är som det ska. Enheterna kör iOS 9.0.1. Det är just aktivera tid och datum som strular med 1 minut och 14 sekunder. Tidszonen blir automatiskt Stockholm när den synkas.

Såg för några dagar sedan att min iPhone och min iPad också ligger med ca 1 min diff. Provade att slå på/av automatisk inställning, båda kör samma zon. Inga exchange-konton, bara gmail, iCloud och 2 st vanliga IMAP. Kör 9.1 beta. Samma beteende i både publik beta 1 och 2.

Har du startat om telefonen förresten? Det är en bra början. Annars kan du stänga av den automatiska tidsinställningen och byta till manuellt.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-09-27 21:14

Jo telefonen är omstartad med.

Ja man kan ju stänga av automatiska synken men det är ju inte helt rätt. Då kommer man ju inte åt felet.

Återställning fixade biffen. Kanske lite extremt, men jag fick det där problemet där man inte kan koppla in den i datorn med USB utan att den tappar anslutningen med iTunes och försöker igen, och igen, och igen...

Så det var lika bra att börja om från början. (Hade backup att återställa från.)

Jag hade ett par av iOS 9-betorna på denna, men inte på min iPhone som funkar bra. Så det kan ha haft med det att göra.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-09-28 07:17

Ja en återställning kanske är en smula drastiskt. Det kan faktiskt vara som så att det härstammar från någon av betorna. Har kört iOS9 från beta 4 på den enheten.

Jag tror jag nöjer mig med att den ligger fel i tid tills trotjänaren har blivit ersatt med en 6s om någon månad

1
Bevaka tråden