Jag kör sedan många år VMware Fusion och nu senast med Windows 8.1. Funkar jäkligt bra, men uppgraderingen från XP, en OEM-licens, till Win 8, via speciella uppgraderingserbjudanden var ett smärre helvete, så därför har jag dragit mig för att upprepa proceduren, nu när Win 8.1 skulle uppgraderas till Windows 10

I Normala fall skulle jag skapat en helt ny installation, men petimetrarna på Microsoft tillåter inte det, eftersom produktnyckeln för Win 8 förstås inte gäller för Win 10

Anyways, när jag väl drog igång visade det sig att MS har en bugg (enligt VMware) som gör att den rapportera VMware-drivrutinen som inkompatibel och därmed inte tillåter vidare installation. VMware har en KB-artikel som "steg för steg" ska hjälpa en runt det där, bara det att när jag kom till punkt 5, "Run the tool" så blev jag helt perplex och undrade "vilken jävla tool?" och ägnade sedan den närmsta timmen googlade, utan resultat och bet sedan i det sura äpplet och ringde MS support, som hör och häpna faktiskt lyckades få mig på rätt spår, om än helt slumpmässigt.

Det visar sig nämligen, lurigt nog, att när man går till den MS-sida som VWware KB-artikel handlar om, där man bl.a. kan ladda ner en ISO-avbild, så ska man också kunna ladda ner en .exe-fil, som är ett uppgraderingsverktyg, som helt smidigt uppgraderar Win 8.1, trots den rapporterade inkompatibiliteten.

Men, de luriga vännerna på Microsoft känner av vilken browser man har, och när man då surfar in via Mac, som jag gjorde, så döljer de nedladdningen av exe-filen och hela verktyget som behövs.

Mao, var jäkligt noga med att besöka nedladdningssidan från Windows OS

Långt, men kanske besparar det någon besväret.