Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad fysiskt tangentbord språk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På senare tid har min Mac gått över till att ligga hemma och endast användas där och min iPad Air har tagit över den portabla rollen som följer med överallt. Nu har dock ett smått problem uppstått.

Jag brukar slänga med mig mitt bluetooth Apple tangetbord som jag använder som fysiskt tangentbord till iPaden för snabbt skrivande. Då jag ofta skriver på både svenska och engelska har jag lagt in både svenska och engelska som tangentbord. Problemet är att iOS inte verkar identifiera språket man skriver i och automatiskt anpassa ordboken efter det som i OS X. I iOS måste jag istället byta mellan engelskt tangentbord och svenskt tangentbord kontinuerligt för att dra nytta av automatisk korregering osv. Jag gör bytet smidigt med kortkommandot CMD+mellanslag.

Själva problemet är sedan att "layouten" på tangetbordet ändras också när man gör detta byte. Alltså är inte längre layouten "svensk" när jag har engelska. Då sitter inte längre paranteser (), stjärnan (*) etc. på samma knappar. Detta gör att man skriver mycket fel med engelskan. Har testat att gå in i inställningar och då finns inställningen "Fysiskt tangentbord" (se bifogad fil) men tyvärr verkar inte svensk tangentbordslayout finnas

Har jag gjort något otroligt fel eller hur kommer jag runt detta "problem"?

Någon som har en idé? Kanske byta til ett iPad anpassat tangetbord?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Kanske byta til ett iPad anpassat tangetbord?

Jag tror tyvärr inte att det hjälper. Jag har ett sånt här till min iPad Air och det beter sig på exakt samma sätt som du beskriver. Byter jag språk så ändras tangentbordslayouten. Som tur är är jag ganska van vid att använda amerikanska tangentbord från jobbet så det funkar rätt bra ändå, men visst är det lite irriterande.

Den uppenbara fördelen med tangentbordet som är avsett för iPaden är ju dock att det blir som ett lock när man fäller ihop det hela. Grymt smidigt att bära med sig när man förflyttar sig.

Ursprungligen av HåkanE:

Jag tror tyvärr inte att det hjälper. Jag har ett sånt här till min iPad Air och det beter sig på exakt samma sätt som du beskriver. Byter jag språk så ändras tangentbordslayouten. Som tur är är jag ganska van vid att använda amerikanska tangentbord från jobbet så det funkar rätt bra ändå, men visst är det lite irriterande.

Den uppenbara fördelen med tangentbordet som är avsett för iPaden är ju dock att det blir som ett lock när man fäller ihop det hela. Grymt smidigt att bära med sig när man förflyttar sig.

Okej skönt att veta att det inte bara är jag och att Apple förhoppningsvis fixar det i iOS 9. Har funderat på att skaffa mig ett sådant tangentbord som man har i själva fodralet men har blivit lite avskräckt. Då menar jag av dessa problem som finns, som förhindrar optimal produktivitet. Om en iPad Pro är i labbet kanske Apples tankar börjar dra sig åt att ordna upp alla lösa trådar med iOS som arbetsplattform.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-05 12:55

Jag tror inte den lösningen kommer. Välja ett språk med ett annat språks layout låter inte så troligt.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte den lösningen kommer. Välja ett språk med ett annat språks layout låter inte så troligt.

Kanske inte, men det funkar i Windows...

"Problemet" i iOS är väl att tangentbordet är inbyggt i maskinen och där funkar det ju fint att tangentbordslayouten ändras när man byter språk. Ett externt tangentbord är ju "bara" ett tredjeparts tillbehör som man kanske inte tar så allvarligt på ifrån Apples sida, men som TS påpekar är detta en av de saker de bör adressera om de vill profilera iPad som en arbetsplattform. Tyvärr behövs det nog en icke-amerikan för att plantera idén...

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte den lösningen kommer. Välja ett språk med ett annat språks layout låter inte så troligt.

Fast det går ju redan med andra språk som ni ser i screenshoten, så varför inte svenska?

Sen skulle det ju räcka om de lyckas fixa automatisk ordbok beroende på språk som på Mac OS X. Någon gång kommer det fungera, men tidsramen är ju dock väldigt osäker.

1
Bevaka tråden