Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är ni fler som nyligen fått kernel panics efter uppdatering av programvara?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är ni fler som nyligen haft problem med kernel panics?

Kernel panics är ju normalt väldigt ovanliga, så jag reagerade när jag igår fick en kernel panic på min Mac Mini och sen idag en på min Retina Macbook Pro.

Det enda jag kan härleda till är att jag igår uppdaterade Flash på Mac Minin och jag gjorde sen det samma på min Retina MBP idag. Däremot gick det ett bra tag mellan uppdateringarna och själva kraschen, men jag gjorde inget ovanligt i övrigt just då.

Skulle vara intressant att veta om det finns ett samband, men det är extremt svårt att få fram själv, så en öppen fråga:

När fick ni senast en kernel panic och vet ni vad som orsakade den?

  • Medlem
  • 2015-06-15 16:17

USB-grejer brukar kunna spöka. Du har ingen USB-mus, minneskortläsare eller liknande anslutna till datorerna? Kernel panic beror på hårdvarufel.

Ursprungligen av reinventor:

...igår fick en kernel panic på min Mac Mini och sen idag en på min Retina Macbook Pro...

Vilka versioner av OS X på de två datorerna?

Ursprungligen av Dalle:

USB-grejer brukar kunna spöka. Du har ingen USB-mus, minneskortläsare eller liknande anslutna till datorerna? Kernel panic beror på hårdvarufel.

Ingen extern hårdvara var kopplad till min MBP förutom laddaren, men jag har några USB-diskar kopplade till Mac Minin, som dock har varit i samma konfiguration i ett par månader nu.

Kernel panic kan bero på både hårdvaru- och mjukvaruproblem(https://support.apple.com/en-us/HT200553). Förr i tiden minns jag att det ofta var relaterat till minnesproblem och det har varit så ända sedan långt innan OSX.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka versioner av OS X på de två datorerna?

Jag kör OSX 10.10.3 på båda maskinerna. Självklart är det så att hela min mjukvarusamling påverkar detta också, men det är svårt att felsöka, då kernel panics tursamt nog inte inträffar så ofta som på gamla Mac OS tiden. Nu kunde jag dock skönja ett samband mellan uppdatering av Adobe Flash Player till 18.0.0.160 och kernel panics någon timme senare på två helt skilda maskiner.

1
Bevaka tråden