Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera från MKV till MP4 för Apple TV

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-03-06 19:30

Jag har använt Beamer ett bra tag nu och är mer än nöjd. Väljer man pass-through sker ingen omkodning utan bildkvaliteten förblir densamma som källmaterialet. Tog en skärmdump som visar källmaterialet när det spelas upp via VLC och via Beamer till min Apple TV.

Om man spelar upp källmaterial som inte är kompatibelt med Apple TV så behöver Beamer konvertera med Optimized for Apple TV. När den gör det sker en omkodning och att omkoda H.264 i realtid är väldigt krävande även för moderna datorer och eftersom Beamer även måste fungera på lite äldre datorer utan att behöva buffra hela tiden så har utvecklarna valt Constrained Baseline Profile 4.0 med Constant Quality RF20. Man har alltså valt hastighet framför kvalitet vilket är tvärtemot det man anger på sin hemsida. Där anger man att "Beamer är speciellt optimerad för videouppspelning av högsta kvalitet". Högsta kvalitet får man bara vid pass-through.

Trots detta är Beamer en förträfflig liten app som är väl värd sina 145 kr.

Ursprungligen av HuMn:

Jag har använt Beamer ett bra tag nu och är mer än nöjd. Väljer man pass-through sker ingen omkodning utan bildkvaliteten förblir densamma som källmaterialet. Tog en skärmdump som visar källmaterialet när det spelas upp via VLC och via Beamer till min Apple TV.

http://a.pomf.se/jrhivn.jpg

Om man spelar upp källmaterial som inte är kompatibelt med Apple TV så behöver Beamer konvertera med Optimized for Apple TV. När den gör det sker en omkodning och att omkoda H.264 i realtid är väldigt krävande även för moderna datorer och eftersom Beamer även måste fungera på lite äldre datorer utan att behöva buffra hela tiden så har utvecklarna valt Constrained Baseline Profile 4.0 med Constant Quality RF20. Man har alltså valt hastighet framför kvalitet vilket är tvärtemot det man anger på sin hemsida. Där anger man att "Beamer är speciellt optimerad för videouppspelning av högsta kvalitet". Högsta kvalitet får man bara vid pass-through.

Trots detta är Beamer en förträfflig liten app som är väl värd sina 145 kr.

Håller med helt. Det här reflekterar vad jag har sett och tänker borde hända.
Dock bör en se till att ändra till Passthrough det första man gör efter att ha installerat appen.
Väl värd 145 kr!

Kör med Smart Converter Pro 2
Otroligt smidigt. Dra in filmerna i appen, lägg till textfiler om man vill samt lägga till info, dessutom så hittar den även själv info som lägger till i iTunes info & bild. Klarar alla format som OSX klarar samt även avi och flash. Går att ställa in så att det raderar originalfilen efter convertering oxå samt lägga dom i iTunes automatiskt. Dra in en åtta filmer klicka på start och låt det göra jobbet. Beroende på format så tar det olika lång tid. Snabbast är MOV MP4 och MKV, långsammast är avi. Konverterar till rubbet av format!
För en struntsumma på 139:- så är det sjukt kompetent app.

  • Medlem
  • 2015-03-10 02:49

Plex med PlexConnect är gratis.

Ursprungligen av JKF:

Plex med PlexConnect är gratis.

Precis skulle aldrig falla mig in att betala för ett program när det finns gratis alternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 09:01
Ursprungligen av Megolon:

Precis skulle aldrig falla mig in att betala för ett program när det finns gratis alternativ.

Det är väl väldigt sällan som gratisalternativ erbjuder exakt samma produkt som den man får om man betalar.

Ursprungligen av zinned:

Det är väl väldigt sällan som gratisalternativ erbjuder exakt samma produkt som den man får om man betalar.

Handbrake som många lovordar och som bevisligen gör ett bra arbete är gratis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 09:25
Ursprungligen av Megolon:

Handbrake som många lovordar och som bevisligen gör ett bra arbete är gratis.

...och som inte alls gör samma saker som t ex iFlicks.

Ursprungligen av zinned:

...och som inte alls gör samma saker som t ex iFlicks.

Det gör inte Beamer heller så med andra ord kostar det mer med mindre funktioner.

Folk får göra precis som dom vill med sina pengar men jag personligen väljer gratis alternativet.
Fast det kanske inte har samma funktioner utan det är en avvägning man får göra om man tycker det är värt dom extra pengarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 10:18
Ursprungligen av Megolon:

Det gör inte Beamer heller så med andra ord kostar det mer med mindre funktioner.

Folk får göra precis som dom vill med sina pengar men jag personligen väljer gratis alternativet.
Fast det kanske inte har samma funktioner utan det är en avvägning man får göra om man tycker det är värt dom extra pengarna.

Absolut, det får man ju avväga själv.

Dock sa du att det aldrig falla dig in att betala för ett program när det finns gratis alternativ, ett sådant uttalande syftar till att dessa två applikationerna (den som är gratis och den som kostar pengar) skulle vara likvärdiga. Det jag då sa var att det är de sällan. T ex är inte Handbrake likvärdigt med iFlicks eller Beamer, man får saker som vissa anser värderar högt som man inte får i Handbrake. Sedan beror det ju på i vilket syfte man har tänkt sig använda applikationen.

Ursprungligen av zinned:

Absolut, det får man ju avväga själv.

Dock sa du att det aldrig falla dig in att betala för ett program när det finns gratis alternativ, ett sådant uttalande syftar till att dessa två applikationerna (den som är gratis och den som kostar pengar) skulle vara likvärdiga. Det jag då sa var att det är de sällan. T ex är inte Handbrake likvärdigt med iFlicks eller Beamer, man får saker som vissa anser värderar högt som man inte får i Handbrake. Sedan beror det ju på i vilket syfte man har tänkt sig använda applikationen.

Det är din syftning och eftersom den är felaktig så var det väl jag som var otydlig ber om ursäkt för det.
För mig kan ett "alternativ" vara något som i grund och botten gör samma jobb men på olika sätt och med mer eller mindre funktioner.
iFlicks och Handbrake transcodar om men med skillnaden att iFlicks fixar metadata.
Tycker man det är värt dom extra pengarna så är väl det bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 10:59
Ursprungligen av Megolon:

Det är din syftning och eftersom den är felaktig så var det väl jag som var otydlig ber om ursäkt för det.
För mig kan ett "alternativ" vara något som i grund och botten gör samma jobb men på olika sätt och med mer eller mindre funktioner.
iFlicks och Handbrake transcodar om men med skillnaden att iFlicks fixar metadata.
Tycker man det är värt dom extra pengarna så är väl det bra.

Nja, det är min tolkning men vi kan lägga det till handlingarna

Handbrake konverterar filer medan iFlicks huvudsyfte inte är att konvertera någon utan att endast byta containerformat och i samma veva baka in all metadata.

Du har sedan helt rätt i att man ju får väga in för- och nackdelar och se var man landar, som alltid. Du skulle dock aldrig betala för något så du får ju hålla tillgodo med Handbrake

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-11 17:36

Han skrev väl inte att han aldrig skulle betala för något!

  • Medlem
  • 2015-03-11 18:12

Vilken programvara som är bäst är upp till individen så det bästa vore väl att bara ge trådskaparen så många programförslag som möjligt så han själv kan testa dessa och avgöra vilket han föredrar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-11 22:07
Ursprungligen av JKF:

Vilken programvara som är bäst är upp till individen så det bästa vore väl att bara ge trådskaparen så många programförslag som möjligt så han själv kan testa dessa och avgöra vilket han föredrar?

...vilket finns i tråden redan.

  • Medlem
  • 2015-03-12 00:24
Ursprungligen av zinned:

...vilket finns i tråden redan.

Några enstaka förslag finns. Resterande är bara tjafs.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-12 06:40
Ursprungligen av JKF:

Några enstaka förslag finns. Resterande är bara tjafs.

Vilket tur att du då har tittat in och kan bidra med fantastiska inlägg och massvis av klockrena tips.

Kör på, TS väntar

  • Medlem
  • 2015-03-12 13:08
Ursprungligen av zinned:

Vilket tur att du då har tittat in och kan bidra med fantastiska inlägg och massvis av klockrena tips.

Kör på, TS väntar

Trots att jag nu går i din fälla och tjafsar så kan jag till skillnad från dig ta till mig kritik. Du ignorerar den och fortsätter tjafsa istället för att säga att visst, du har rätt. Det har varit mycket tjafs om annat än det trådskaparen frågade efter. Vi återgår nu till ämnet.

Detta forumet skulle behöva en ignoreringsfunktion. Skulle bli så mycket trevligare att läsa då.

Inget mer OT från mig i denna tråd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-12 15:30
Ursprungligen av JKF:

Detta forumet skulle behöva en ignoreringsfunktion. Skulle bli så mycket trevligare att läsa då.

Det finns.

Men det är ju inte så lätt att veta när du bara har deltagit i två dagar, dock verkar du veta vad forumet saknar ändå

Ursprungligen av 1208:

Hallå,

Jag söker tips på bra program/metoder för att konvertera MKV-filer till MP4, för att kunna köra på Apple TV via Itunes.

Subler eller Remux och båda är gratis.

Bevaka tråden