Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte alla kontakter i iCloud?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Litet problem = stort problem sambon gav bort sin 4s till sin pappa raderade sina kontakter men lät alla andra uppgifter som iCloud och apple-id vara kvar utan å tänka sig för. Nu har sambon en 6a med typ 200 kontakter när vi kom hem till svärfar idag så försvann alla kontakter från sambons och nu har vi bara svärfars i 6an. loggar vi in på iCloud så finns bara 4s kontakter kvar. Behöver komma åt en tidigare säkerhetsuppdatering från iCloud hur göra. Nån vänlig själ som vet? Med vänlig hälsning, Linda

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-10 20:49

Logga först ur svärfars iP4 ur iCloud så den slutar synka sin tomma Adressbok till sambons iCloud Adressbok. Svärfar behöver skaffa ett eget iCloudkonto.

Sedan är frågan om sambon har backup. Antingen kan dessa gjorts manuellt via iTunes i datorn och/eller automatiska backuper till iCloud Säkerhetskopior varje natt när iPhonen laddas men ej används.

Om det finns en backup kan hon radera iPhonen för att återställa den från en backup. Viktigt är att backupen är från ett tillfälle innan hon raderade kontakterna. Kolla alltså först att det finns en sparad backup enligt länkarna nedan. iCloud Säkerhetskopia ska spara de tre senaste backuperna som man kan välja mellan vid ominstallation, så om det inte hunnit gå för många dagar är det god chans att den äldsta innehåller en kopia av Adressboken från innan hon raderade kontakterna.

iCloud: Återställa eller ställa in en iOS-enhet från iCloud
Om du behöver hjälp med att återskapa en iCloud-säkerhetskopia

Nu är sambon en han ) . Jag har fixat att svärfar fått eget iCloud och id så han är helt off nu. Ja backup finns och varit inne på den på imacen men inte hittat dom andra kontakterna. Såg innan att det var körd igår vid 18.30 typ men när vi satte in den i datorn blev det nu vid 19 men kan man välja tid lr välja vilken av backuperna man vill ha? Tack på förhand!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-10 22:21
Ursprungligen av Whilma76:

Nu är sambon en han )

Ah, sorry missade det

Ursprungligen av Whilma76:

Såg innan att det var körd igår vid 18.30 typ men när vi satte in den i datorn blev det nu vid 19 men kan man välja tid lr välja vilken av backuperna man vill ha? Tack på förhand!!!

Risken är att det blev kört en ny backup i iTunes idag kl 19 som då ersatte den från igår Har du eventuellt backup av datorn via Time Machine går det att återställa en tidigare backup.
Eller har du haft backup via iCloud så ska man som sagt få välja bland de tre senaste.

När jag går in på inställningar-icloud- där står kontakter för kryssat men när jag går vidare på hantera lagring så finns inte kontakter med ska det vara så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-10 22:45
Ursprungligen av Whilma76:

När jag går in på inställningar-icloud- där står kontakter för kryssat men när jag går vidare på hantera lagring så finns inte kontakter med ska det vara så?

Ajdå, jag ser nu att iCloud Säkerhetskopia inte inkluderar data som redan synkroniseras via iCloud, som t.ex. kontakterna...
http://support.apple.com/kb/PH12519?viewlocal...

Citat:

Säkerhetskopian av din iOS-enhet innehåller bara data och inställningar som är lagrade i enheten. I säkerhetskopian inkluderas inte data som redan har lagrats i iCloud, till exempel kontakter, kalendrar, bokmärken, e-postmeddelanden, anteckningar, delade bildströmmar, Min bildström och dokument som du sparar i iCloud med hjälp av iOS-appar och Mac-program.

Jag var inte medveten om det. Men det stärker mig i min känsla att vilja fortsätta med den även gamla metoden med backup via iTunes då och då. Hängslen och livrem.

Hade du TimeMachine eller annan backup på datorn?

ha ha ja rörigt värre nej ingen Time Machine såg att det fanns nått på datorn vet inte med backup dåligt med 10000 kort osv får nog kolla upp detta på riktigt känner jag med datorn... har skickat till apple och dom ringer upp imorgon men är väl bäst och inte ladda telefonen så han kör någon mer uppdatering då...Tack snälla för hjälpen!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-10 23:01

Ja, men antagligen spelar det som sagt ingen roll om den skulle råka köra en iCloud säkerhetskopia till eftersom kontakterna tydligen inte säkerhetskopieras där.

Det här är ett tydligt exempel på att moln-synkronisering (t.ex. Dropbox) inte kan ersätta en lösning för riktig backup (t.ex Crashplan via molnet eller lokal hårddisk via TimeMachine)

Apple tipsar faktiskt om "manuell arkivering" av iCloud-data. Tråkigt att se det först när/om det är för sent...

Arkivera eller kopiera iCloud-data

1
Bevaka tråden