Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart "fläck" i kameran

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Såg idag att jag har en svart, suddig fläck längst ner till vänster i kamera appen. Man kan se att den förändras lite när kameran fokuserar om på något objekt. Trodde det bara var i kameran man såg det, men det syns även på bilderna som är tagna. Undrar själv om det är något med själva linsen som fått sig en smäll och hamnat på sniskan kanske.

Någon fler som har haft liknande problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-28 11:30

Nytt fodral eller annat som ligger för nära kameralinsen?

Ursprungligen av IngoX:

Nytt fodral eller annat som ligger för nära kameralinsen?

Nej, jag har inget fodral. Mitt finger var inte i vägen heller. Jag tittade också om jag kunde se om det var någon smuts i linsen men såg inget...

Ett finger för nära linsen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-28 11:48
Ursprungligen av regalboss:

Nej, jag har inget fodral. Mitt finger var inte i vägen heller. Jag tittade också om jag kunde se om det var någon smuts i linsen men såg inget...

Då är väl din teori om att linsen hamnat ur läge så god som någon. Men jag tycker vinjetteringen ser så skarp och avgränsad ut att den borde orsakas av något 1-2 cm framför linsen, inte närmare än så.

Hur blir det när du filmar? Då används en mindre yta av sensorn och den upplevda objektivbrännvidden blir högre.

Ursprungligen av IngoX:

Då är väl din teori om att linsen hamnat ur läge så god som någon. Men jag tycker vinjetteringen ser så skarp och avgränsad ut att den borde orsakas av något 1-2 cm framför linsen, inte närmare än så.

Hur blir det när du filmar? Då används en mindre yta av sensorn och den upplevda objektivbrännvidden blir högre.

Jo, man kan tycka att det är något framför linsen. Men det är det inte.

När jag filmade så stämmer det du säger, då syns det inget av problemet jag beskrivit. Antar att jag får lämna in den så dem får titta på den i alla fall.

Ursprungligen av regalboss:

Jo, man kan tycka att det är något framför linsen. Men det är det inte.

När jag filmade så stämmer det du säger, då syns det inget av problemet jag beskrivit. Antar att jag får lämna in den så dem får titta på den i alla fall.

Yepp, bara att lämna in.

1
Bevaka tråden