Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar OS X Yosemite

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Settings -> General -> Use dark menu bar and Dock.

Mitt framför näsan på mig.

Äntligen säger jag bara om Dark Mode.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-10-17 11:25

Som andra redan varit inne på så lär det ta ett bra tag att vänja sig. Spontant så känns det lite web 2.0 över mycket med starkt lysande mappar och ikoner vilket jag inte uppskattar riktigt. Det märkbart positiva hittills är väl att Spotlight helt ersatt Alfred tack vare snabbkommandot för att öppna sökrutan.

Finns det någon enkel metod för att tona ned ljusstyrkan/färgen på mapparna utan att helt gå över till gråskala?

Kan man byta färg på de blå mapparna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-17 11:49
Ursprungligen av ducedo:

...helt ersatt Alfred tack vare snabbkommandot för att öppna sökrutan.

Vaddå, du har inte kunnat öppna Spotlight tidigare?

Gissar på att @ducedo menar att Spotligt numera dyker upp mitt på skärmen, ala Alfred.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-17 13:07

Inte helt nöjd med min omladdning av datorn, jag startade på ett USB-minne, rensade alla partitioner via Disk Utility och gjorde en total ominstallation.

Efter detta återställde jag min Time Machine backup (från 10.10 beta 6 idag) med Migration Assistant, men vad finner jag?
- Docken har standardinställning
- Chrome har tappat all historik och alla de flikar jag brukar ha öppna
- Dropbox startar inte automatiskt
- inställningarna på touchplattan borta
- Allt i Dashboard borta (appar)
- Hot Corners konfiguration bort

Och säkert en del jag glömt ta upp eller inte sett ännu.
Sist jag gjorde en liknande manöver var från Mavericks till Yosemite beta, då fanns allt kvar. ? :| ?

Ok, jag fick en anledning att börja om med Safari iallafall.. Låt se om den spar batteri.

Har ni stött på några problem?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-17 14:16

Jo, ett fett problem, min Apple Mail är helt tom, inga konton (jag hade 5-6 konton och åratals av email) eller något är längre kvar!!
Migration Assistant..

Jag avvaktar tills första uppdateringen kommer... (Är för beroende av datorn just nu)

mattiL: Gjorde du någon backup innan du uppdaterade? Log mailen sparade endast lokalt?

Jag läser att Handoff ska vara aktiverat från start med Yosemite och kan stängas av under Systeminställningar: Allmänt. Jag har ingen Handoff-funktion och jag har inte den där kryssrutan. Det är en MacPro från mitten 2010.

Ursprungligen av Anders T:

Jag läser att Handoff ska vara aktiverat från start med Yosemite och kan stängas av under Systeminställningar: Allmänt. Jag har ingen Handoff-funktion och jag har inte den där kryssrutan. Det är en MacPro från mitten 2010.

http://www.cnet.com/how-to/get-started-with-h...

Din dator är för gammal.
http://support.apple.com/kb/HT6337?viewlocale...

Ok det ante mig.

- Chefen! Ny Mac!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-17 15:14
Ursprungligen av Emanuel L:

Jag avvaktar tills första uppdateringen kommer... (Är för beroende av datorn just nu)

mattiL: Gjorde du någon backup innan du uppdaterade? Log mailen sparade endast lokalt?

Jag gjorde TM-backup till två platser, en NAS och en Firewire-ansluten disk.
Återställningen gjordes från Firewire-disken som är snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-17 15:16

Aghh, jag kan inte lägga in några appar i Notiscenter, inte ens vanliga. Funkade hela vägen fram tills jag uppgraderade till den officiella versionen igår. Så här fattigt ser det ut hos mig.

  • Medlem
  • 2014-10-17 15:46

Någon som kan förklara detta med Handoff?
Jag har en MBA 2013 samt en iPhone 6+. Handoff och iCloud Drive är aktiverat på bägge enheterna, allt finns i samma wifi-nätverk. Men jag kan inte se att de är synkade med varandra. Öppnar jag en sida i Safari på telefonen så syns den inte på min MBA. Jag kan inte skicka vanliga sms från datorn etc.
Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-17 16:03
Ursprungligen av Dalle:

Någon som kan förklara detta med Handoff?
Jag har en MBA 2013 samt en iPhone 6+. Handoff och iCloud Drive är aktiverat på bägge enheterna, allt finns i samma wifi-nätverk. Men jag kan inte se att de är synkade med varandra. Öppnar jag en sida i Safari på telefonen så syns den inte på min MBA. Jag kan inte skicka vanliga sms från datorn etc.
Vad gör jag för fel?

Satt på bluetooth?
I övrigt:
http://support.apple.com/kb/HT6337?viewlocale...

Ursprungligen av Dalle:

Någon som kan förklara detta med Handoff?
Jag har en MBA 2013 samt en iPhone 6+. Handoff och iCloud Drive är aktiverat på bägge enheterna, allt finns i samma wifi-nätverk. Men jag kan inte se att de är synkade med varandra. Öppnar jag en sida i Safari på telefonen så syns den inte på min MBA. Jag kan inte skicka vanliga sms från datorn etc.
Vad gör jag för fel?

Googlade lite:

Citat:

Fix for Continuity and Handoff issues on iOS 8

Step-1: Open the Settings app on your device running iOS 8

Step-2: Click General

Step-3: Click Handoff & Suggested Apps

Step-4: Turn Handoff option Off and turn it On again

Step-5: Tap General at the top of return to the previous menu

Step-6: Tap Settings at the top of return to the previous menu

Step-7: Tap FaceTime

Step-8: Put the iPhone Cellular Calls option Off and then put it back On again

Step-9: Once the action is completed, reboot the iPhone or the iPad

Note: Follow a similar process with the iOS devices that have this issue. You may place a test call to check whether the issue is fixed or not.

This fix seems to have worked for most users. But note that the iPhone or iPad should be running iOS 8.

Ursprungligen av Chaosstar:

Kan man byta färg på de blå mapparna?

Går att byta med tex CandyBar. Jag håller med dig, de är extremt fula.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-17 18:13

Ha ha fy fan: Det här var nog det jävligaste jag sett på länge. iTunes? vad i helvete är det för något? Inget gränssnitt över huvud taget. Det är så jävla LOL det kan bli. Får rota fram mina Mountain Lion skivor för att få tillbaka ett gränssnitt. Här existerar det faktiskt inte allls.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-17 18:17

Testade med en till körning med Migration Assistant, den tog en timme, igen, och samma resultat, igen..

Startade om datorn, höll in cmd-R, gjorde en restore, igen, nu gick den igång men det var naturligtvis 10.10 beta nu.
Så körde en installation av releasen och har nu fått ordning på maskinen igen.

Kanske läge att skriva Feedback på Migration Assistant nu..

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-10-17 18:53
Ursprungligen av barbapappa_86:

Googlade lite:

Lånar tråden då jag har samma problem.
Fick Yosemite installerat på min MBPr late 12 och tänkte testa handoff.
Min 5s ligger 10 cm ifrån datorn där båda har samma wifi nät, samma iCloud konto och får det inte att fungera. Testade ditt tips att stänga av och på handoff och starta om telefonen men utan resultat.. Testade att ha BT på en/båda enheterna utan framsteg.. blir inte klok på detta. Handoff ska tydligen fungera på iPad 3 men det gör det inte heller för mig.
Däremot märkte jag igår att när det ringde i min mors 4s så ringde det även i hennes iPad 4 men aldrig för mig..
Vad kan felet vara?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-17 20:01

Hej,

Fungerar Pages '09 (Pages 4.3) med Yosemite? Vill gärna uppdatera, men är beroende av det programmet några månader till.

Går det annars att installera Yosemite, testa det ovanstående, och om det inte fungerar, återgå till som det var innan via en Time Machine-backup. Alltså gå tillbaka till Mavericks, med alla filer och program intakta.

  • Medlem
  • 2014-10-17 20:30
Ursprungligen av IngoX:

Satt på bluetooth?
I övrigt:
http://support.apple.com/kb/HT6337?viewlocale...

Hur tusan parar jag enheterna med blåtand så att Handoff kan användas? Det enda jag hittar är för att använda iPhone som hotspot via bluetooth. Om jag bara har bluetooth påslaget på enheterna så händer ingenting.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-10-17 20:42
Ursprungligen av Dalle:

Hur tusan parar jag enheterna med blåtand så att Handoff kan användas? Det enda jag hittar är för att använda iPhone som hotspot via bluetooth. Om jag bara har bluetooth påslaget på enheterna så händer ingenting.

Fick det att tillslut fungera mellan min 5s och min MBRr.
Det jag gjorde var att jag avaktiverade Handoff, väntade 1 min, satte på det och startade om telefonen. Det fungerade inte helt korrekt efteråt. Hittade sen på https://discussions.apple.com/thread/6537742?... att vissa säger att man ska tillåta AirDrop för alla på telefonen och då plötsligt fungerar det. Snabbt går det, så fort jag går in på safari på datorn syns det på telefonen.
Detta är med BT på båda enheterna aktiverat.

Ursprungligen av kievY:

Handoff ska tydligen fungera på iPad 3 men det gör det inte heller för mig.

Handoff kräver iPad 4 eller nyare, så det kommer ej att fungera på din iPad 3.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-10-17 21:48
Ursprungligen av Capeman:

Handoff kräver iPad 4 eller nyare, så det kommer ej att fungera på din iPad 3.

Stämmer bra. Läste på engelska Apple och där står det att det krävs iPad 4th och senare, iPhone 5 och senare. Såvitt jag vet så använder iPhone 4s BT 4.0 men det kanske har med hårdvara och göra. Kul att det fungerar nu mellan datorn och telefon. Ska bli kul att se hur sms funktionen kommer fungera med iOS 8.1

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-10-18 12:41
Ursprungligen av kievY:

Fick det att tillslut fungera mellan min 5s och min MBRr.
Det jag gjorde var att jag avaktiverade Handoff, väntade 1 min, satte på det och startade om telefonen. Det fungerade inte helt korrekt efteråt. Hittade sen på https://discussions.apple.com/thread/6537742?... att vissa säger att man ska tillåta AirDrop för alla på telefonen och då plötsligt fungerar det. Snabbt går det, så fort jag går in på safari på datorn syns det på telefonen.
Detta är med BT på båda enheterna aktiverat.

Svarar mig själv.. idag fungerar det inte lika smidigt som igår..
Testade det jag gjorde igår idag men inget fungerar.. inte så viktigt men hade varit roligt om det fungerat felfritt. Bara telefonfunktionen eller sms funktionen fungerar senare är jag nöjd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-18 21:15

Hej,

Är det någon som vet svaret på de frågor jag ställde här ovan? Fungerar Pages '09 (och går gamla dokument att öppna som vanligt)?

Går det att nedgradera till Mavericks från Yosemite, om Pages '09 inte fungerar på det senare? Detta med hjälp av Time Machine.

Förlåt om jag är jobbig, men skulle gärna vilja veta.

Ursprungligen av Adzam 1:

Hej,

Är det någon som vet svaret på de frågor jag ställde här ovan? Fungerar Pages '09 (och går gamla dokument att öppna som vanligt)?

Går det att nedgradera till Mavericks från Yosemite, om Pages '09 inte fungerar på det senare? Detta med hjälp av Time Machine.

Förlåt om jag är jobbig, men skulle gärna vilja veta.

Varför inte köra med 5.5?

Har det hittats någon fungerande lösning med hand off för oss med äldre Macar? Någon extern fungerande bluetooth?

Bevaka tråden