Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 5S via ebay?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En polare är på väg att byta från Android till iPhone (!) och vill ha hjälp av mig att handla från ebay USA.
Men kom jag på... är det vara att köpa en från USA utan att oroa sig det minsta?
Kommer den att funka? 5S har stöd för alla olika band för 4G väl?
Om den är låst till AT&T eller annat går den att låsa upp? osv osv

Jag vet att det finns trådar men jag inte hittat någon med just denna frågeställning.

Finns olika modeller. Se till att köpa den som är anpassad för europeiska nät. Bör stå specat vilken modell det är på tex gsmarena.com.

Är den låst så låser man upp via operatören den är låst till.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

...5S har stöd för alla olika band för 4G väl?

Nej, det finns flera olika varianter av 5S, och de har olika 4G-band.

Se här:
https://www.apple.com/iphone/LTE/

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men kom jag på... är det vara att köpa en från USA utan att oroa sig det minsta?

Generellt sett nej. Köp här hemma så vet du att den funkar, inte är låst och har garanti. Hur mycket kostar de på eBay?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om den är låst till AT&T eller annat går den att låsa upp?

Vem låser upp den åt dig? Inte någon svensk operatör. Visst, det finns olika hack man kan köpa, men jag tycker personligen att risken är för stor att man sedan sitter med en telefon som inte funkar eller som man är orolig att uppdatera med ny mjukvara.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

...från USA utan att oroa sig det minsta?...

Tullen ska du kanske oroa dig lite för. Om de "fångar" paketet så får du betala svensk moms 25%, och då är det kanske inte så billigt längre...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-10 21:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tullen ska du kanske oroa dig lite för. Om de "fångar" paketet så får du betala svensk moms 25%, och då är det kanske inte så billigt längre...

Jag vill gärna tro dig på orden Jesper men tullens knappa resurser/personal är nog upptagna på andra håll med sniffande paket och större transporter över öresundsbron, men visst finns väl någon micro promilles chans att dom nu skulle "fånga" upp TS iphone det kan man ju inte bortse ifrån, men jag skulle knappast oroa mig i någon högre utsträckning men det är ju jag

Ursprungligen av cubeis:

Jag vill gärna tro dig på orden Jesper men tullens knappa resurser/personal är nog upptagna på andra håll med sniffande paket och större transporter över öresundsbron, men visst finns väl någon micro promilles chans att dom nu skulle "fånga" upp TS iphone det kan man ju inte bortse ifrån, men jag skulle knappast oroa mig i någon högre utsträckning men det är ju jag

Jag har så gott som undantagslöst åkt på moms på allt jag beställt från länder utanför EU. Möjligen har tullen missat det på 1 av 25 försändelser över de senaste 10 åren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-12 01:50
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har så gott som undantagslöst åkt på moms på allt jag beställt från länder utanför EU. Möjligen har tullen missat det på 1 av 25 försändelser över de senaste 10 åren.

"Gift" is the secret annars kommer momsen som ett brev på posten

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-12 06:29
Ursprungligen av cubeis:

"Gift" is the secret annars kommer momsen som ett brev på posten

Du är alltid skyldig att själv betala moms på varor som köps utanför EU. Även om leverantören fifflar med värdedeklarationen.

http://www.tullverket.se/innehallao/d/deklara...

Ursprungligen av Tullverket:

Att inte anmäla eller deklarera varor som importeras till Sverige är olagligt och kan vara ett brott enligt smugglingslagen.
[...]
Om du fått din vara och därefter inser att sändningen inte deklarerats till Tullverket, måste du meddela oss att du har tagit emot en oförtullad vara. Samma regler gäller oavsett om du importerar som privatperson eller företag.

Nu är jag inte ute efter att peka med moraliska pekpinnar, utan helt enkelt låta folk veta vad som gäller. De flesta verkar tro att "Åh, mitt paket slank genom tullen, då har jag ryggen fri". Så är det alltså inte. Vore ju trist om folk råkar begå brott utan att veta om det, menar jag.

1
Bevaka tråden