Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imessage fungerar inte!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-03 18:56

Hur man aktiverar iMessage/FaceTime på-rätt-sätt™

EFter att ha råkat ut för att sonens iMessage/FaceTime inte kan aktiveras började jag utesluta lite saker:

  • Apples systemstatus

  • Andra med samma modell (iPhone 4 i detta fall)

  • Nollställning/Återställning

När inget at detta hjälpte fanns bara två saker kvar:

  1. Byt SIM-kort med en som fungerar

  2. Ring operatören (Telia) och fråga om abbonemanget har begränsningar

En slump gjorde att jag valde #2 först och ringde till Telias kundsupport. Efter att ha lagt fram mitt problem blev jag vidarekopplad till Telias iPhone-support. Tydligen en speciell gruppering. Och där fann jag råd. Läs detta noggrant:

Aktiveringen av iMessage/FaceTime kräver att ditt mobilabbonemang tillåter SMS till utlandet.

Just det - utlandet. Min son hade först ett kontantkort som sedan konverterades till ett refill. Ett (gammalt) kontaktkort kunde skicka SMS till utlandet. Det kan inte refillkortet.
Det visade sig att kontaktkortet hade lite pengar kvar för en aktivering, så det fungerade en gång. Sedan var vi tvungen att göra en ny aktivering efter en återställning, men då hade saldot på kontantkortet kommit under 3 SEK och då gick det inte att aktivera. Telias kundsupport fyllde på med 20 SEK på vardera min söners refillkort för att komma över gränsen på kostnaden för ett SMS till utlandet.

Nu fungerar iMessage/FaceTime igen.

Ursprungligen av frazze:

EFter att ha råkat ut för att sonens iMessage/FaceTime inte kan aktiveras började jag utesluta lite saker:

  • Apples systemstatus

  • Andra med samma modell (iPhone 4 i detta fall)

  • Nollställning/Återställning

När inget at detta hjälpte fanns bara två saker kvar:

  1. Byt SIM-kort med en som fungerar

  2. Ring operatören (Telia) och fråga om abbonemanget har begränsningar

En slump gjorde att jag valde #2 först och ringde till Telias kundsupport. Efter att ha lagt fram mitt problem blev jag vidarekopplad till Telias iPhone-support. Tydligen en speciell gruppering. Och där fann jag råd. Läs detta noggrant:

Aktiveringen av iMessage/FaceTime kräver att ditt mobilabbonemang tillåter SMS till utlandet.

Just det - utlandet. Min son hade först ett kontantkort som sedan konverterades till ett refill. Ett (gammalt) kontaktkort kunde skicka SMS till utlandet. Det kan inte refillkortet.
Det visade sig att kontaktkortet hade lite pengar kvar för en aktivering, så det fungerade en gång. Sedan var vi tvungen att göra en ny aktivering efter en återställning, men då hade saldot på kontantkortet kommit under 3 SEK och då gick det inte att aktivera. Telias kundsupport fyllde på med 20 SEK på vardera min söners refillkort för att komma över gränsen på kostnaden för ett SMS till utlandet.

Nu fungerar iMessage/FaceTime igen.

Inget nytt under solen. Har för mig de skickas till operatören Orange i UK. Tror det framkommer i en annan tråd här på forumet.

Har för mig att Apple hade problem med iMessage för något år sedan eller två, detta berodde på bytet från Vodafone (?) till Orange.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-04 04:53
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inget nytt under solen. Har för mig de skickas till operatören Orange i UK. Tror det framkommer i en annan tråd här på forumet.

Har för mig att Apple hade problem med iMessage för något år sedan eller två, detta berodde på bytet från Vodafone (?) till Orange.

Klart det blir problem, kan inte blanda apple och orange:-)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-04 11:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inget nytt under solen. Har för mig de skickas till operatören Orange i UK. Tror det framkommer i en annan tråd här på forumet.

Det framkommer inte helt tydligt i den tråden, för TS återkommer och säger att det var bara att vänta tillräckligt länge så löste det sig. Alltså ingen direkt koppling till utlands-SMS. Kanske dags för en lite mindre "framåtlut"?

För vad man se är:

  • Inget i meddelandet på din iPhone

  • Inget i artikeln om felsökning i Apples supportdatabas

  • Inget hos Telias Apple-sidor

om utlands-SMS. Oftast bara att SMS ska ingå i ditt mobil-abbonemang. Däremot kan man hitta det också om man googlar.

  • Medlem
  • Orust
  • 2014-09-06 20:52

Det var ju bra att denna tråden finns här. Grabben fick inte igång sitt iMessage riktigt, det funka bara med hans mail. Det var för lite pengar på saldot, 69 öre Efter påfyllning så funkade det igen. Det kostade 79 öre att aktivera iMessage igen

Bevaka tråden