Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubblering av "in app"-köp till extra enhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Forumet har ju många kunniga läsare; kanske kan någon av er lösa (eller bara förklara) detta:

Efter att ha köpt en "styrbar elektronikpryl" och laddat ner senaste gratisversionen av tillverkarens iPhone-app för kontrollen fanns möjlighet att köpa till en "in buy"-app med utökade funktioner. Detta funkade helt OK för mig från min iPhone, med debitering via kort och besked/kvitto via mail. Men denna 'utökade app' kan ju inte köpas direkt på AppStore, bara som "in app"-köp från en rätt inställd enhet/användare i AppStore.

Vi har också ett "familje-abonnemang" på "@me.com". Men hur gör jag då för att köpa denna "in-app" till en annan iPhone (min gamla), som nu har registrerats om av en familjemedlem, med eget ID på Apple men UTAN ett registrerat kreditkort…??? Utan kort, inget köp.

Jag har försökt att tillfälligt lägga in mitt kort i denna telefon för att på nytt göra ett köp enligt ovan, men detta finns det spärrar mot. Likaså att använda andra kort på denna, för min Apple-ID "okända", enhet. (Olika typer av meddelanden eller felmeddelanden dyker upp i telefonen, men slutresultatet är till sist att köpet inte går igenom.) Jag har nu gett upp försöken, för att inte riskera att bankerna spärrar korten pga misstankar om "bedrägeriförsök".

Tillverkaren kan bara nås genom en "överprogrammerad" hemsida, varifrån ett mail-svar till sist kommer från en fransk firma. Tyvärr är deras engelska språkkunskaper betydligt sämre än de tekniska kunskaperna, och det enda de gör är att hänvisa mig till AppStore Priset för appen är en struntsumma och jag har erbjudit mig att betala via PayPal eller genom att köpa en annan app, men får ingen respons på sådana förslag till enkel lösning. Jag börjar nu surna till på vad som verkar vara ngn sorts tankelucka (eller bugg) i köp-systemet och på tillverkarens totala brist på kundsupport och serviceanda.

Så, hur gör jag…??? Finns en enkel förklaring till vad som "går snett"? Finns mitt "in app"-köp säkrat eller kopierat i iTunes? Kan jag radera detta "in app"-köp? Måste jag radera allt i den gamla telefonen och reg:a om den på mig, göra om köpet och sedan på ngt sätt byta tillbaka registreringen? Kan jag på ngt sätt flytta min ärligen inköpta app till den andra telefonen? Dubblera den? På nytt köpa och skänka bort den, tex med ett Apple-presentkort, trots att det är en "in app"-app?

Tacksam för förslag på den enklaste lösningen!

In app köp är väl kopplade till ett Apple-ID?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-16 07:57

Du kan inte flytta ett köp mellan två AppleID:n.

Är det så här att du har:
Apple-ID 1 (ditt eget): Här är appen och uppgraderingen (in-app-köpet) köpt
Apple-ID 2 ("familjekontot"): Gemensamt konto. Här ligger inget som har med appen att göra nu.
Apple-ID 3 (ligger inne på nya telefonen): Hit vill du flytta appen men den är inte köpt här.

Eller att:
Apple-ID 1 (ditt eget): Här är appen och uppgraderingen (in-app-köpet) köpt
Apple-ID 2 ("familjekontot"): Gemensamt konto. Detta är inlagt på nya mobilen. Det är hit du vill ha appen men den är inte köpt här.

Så får du helt enkelt köpa om appen eller byta vilket konto som är registrerat på den nya mobilen. Om du byter konto på nya mobilen till ditt konto där du köpte appen, så kan du ladda ner det på nytt från app store (precis som vanligt) men blir inte debiterad igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-16 08:48

Och du kan med ditt eget konto köpa en present på valfritt belopp till ett annat Apple-konto som då kan göra inköp utan kreditkort
http://support.apple.com/kb/HT2736?viewlocale...

Ursprungligen av IngoX:

Och du kan med ditt eget konto köpa en present på valfritt belopp till ett annat Apple-konto som då kan göra inköp utan kreditkort
http://support.apple.com/kb/HT2736?viewlocale...

Man kan även köpa App Store presentkort i affärer lite var stans. Med ett sådant kan man på ett enkelt sätt lägga in lite pengar på ett konto som inte är kopplat till ett kort, ung. som ett kontantkort för mobilen.

Ursprungligen av hummel:

In app köp är väl kopplade till ett Apple-ID?

Stämmer, men det som på ngt sätt spårar ur är beställningen/betalningen inuti appen (jag har tidigare fixat 'köp direkt' från AppStore genom att "reg:a om" konto/kreditkort, och det har gått bra).

Ursprungligen av josie:

Du kan inte flytta ett köp mellan två AppleID:n.

Är det så här att du har:
Apple-ID 1 (ditt eget): Här är appen och uppgraderingen (in-app-köpet) köpt
Apple-ID 2 ("familjekontot"): Gemensamt konto. Här ligger inget som har med appen att göra nu.
Apple-ID 3 (ligger inne på nya telefonen): Hit vill du flytta appen men den är inte köpt här.

Eller att:
Apple-ID 1 (ditt eget): Här är appen och uppgraderingen (in-app-köpet) köpt
Apple-ID 2 ("familjekontot"): Gemensamt konto. Detta är inlagt på nya mobilen. Det är hit du vill ha appen men den är inte köpt här.

Så får du helt enkelt köpa om appen eller byta vilket konto som är registrerat på den nya mobilen. Om du byter konto på nya mobilen till ditt konto där du köpte appen, så kan du ladda ner det på nytt från app store (precis som vanligt) men blir inte debiterad igen.

Som jag uppfatat det är familjekontot bara en debiteringsform? Som jag/vi ser det finns:
1/ Mitt huvudkonto - inga problem.
2. Familjemedlemmar - har egna mailadresser/konton (KK kan definieras) och att ändra debiteringskonto har tidigare fungerat OK vid köp 'på vanligt sätt' i AppStore från familjemedlems kto. Problemet nu är att köpet inom appen leder till frågor om lösenord, som kräver 2-3 olika inmatningar och/eller lösenords-svar. Svaren (enligt de inställningar som är gjorda) resulterar i att processen rullar på men att köpt ändå till sist inte accepteras.

Vid försök till byte av KK-nummer för kontot 'larmar' iTunes om att mitt huvudkonto ändrats från "en annan enhet än den som tidigare använts"; första gången gav jag OK till detta, men köpet gick ändå inte igenom. Kan således inte förstå om detta orsakas av ngn bugg i koden från tillverkaren, av att jag gjort ngt fel eller ologiskt vid alla ändringar i försöken till godkännanden, eller av att denna situation inte förutsetts av Apples programmerare...

Ursprungligen av HåkanE:

Man kan även köpa App Store presentkort i affärer lite var stans. Med ett sådant kan man på ett enkelt sätt lägga in lite pengar på ett konto som inte är kopplat till ett kort, ung. som ett kontantkort för mobilen.

(och IngoX ovan)

Ja, jag har försökt använda denna lösning, men kan inte komma till alternativet att köpa via AppStore inifrån appen (får bara alternativ att mata in lösenord - ibland flera gånger - och därefter beskedet att köpet inte accpterats. Dvs hur kommer jag över en "in-app" app genom AppStore och inte inifrån programmet…?

Är det ngn som kodar som vet ifall detta är ngt som tillverkaren styr över (dvs deras support borde kunna svara), eller försöker jag tänja gränserna för vad familje-abbonemanget faktiskt medger…? (dvs skulle jag få ett svar "Enkelt; registrera en ny egen användare" om jag på ngt sätt skulle få tag i en support på AppStore)

Ursprungligen av Erik Nordh:

(och IngoX ovan)

Ja, jag har försökt använda denna lösning, men kan inte komma till alternativet att köpa via AppStore inifrån appen (får bara alternativ att mata in lösenord - ibland flera gånger - och därefter beskedet att köpet inte accpterats. Dvs hur kommer jag över en "in-app" app genom AppStore och inte inifrån programmet…?

Är det ngn som kodar som vet ifall detta är ngt som tillverkaren styr över (dvs deras support borde kunna svara), eller försöker jag tänja gränserna för vad familje-abbonemanget faktiskt medger…? (dvs skulle jag få ett svar "Enkelt; registrera en ny egen användare" om jag på ngt sätt skulle få tag i en support på AppStore)

Radera gratisappen på den andra iPhonen. Logga ut med famile-ID från appstore. Logga in med ditt eget ID. Ladda ner appen. Gör in-app köpet igen. Detta ska inte debiteras igen. Logga ut från appstore. Logga in med familje ID. Klart.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Radera gratisappen på den andra iPhonen. Logga ut med famile-ID från appstore. Logga in med ditt eget ID. Ladda ner appen. Gör in-app köpet igen. Detta ska inte debiteras igen. Logga ut från appstore. Logga in med familje ID. Klart.

Tack; verkar ju logiskt Kollar detta litet mer strukturerat och återkommer ASAP!

1
Bevaka tråden